گروهي مي‌خواهند رياست جمهوري را از ساختار حذف کنند

موضع آيت‌ا... موسوي‌خوئيني درباره انتخابات 1400:
گروهي مي‌خواهند رياست جمهوري را از ساختار حذف کنند
بي‌توجهي به انتخابات اوضاع را بدتر مي‌کند
آرمان ملي: انتخابات 1400 در کنار فرصتي که براي رشد کشور است اما نبايد از توطئه‌هاي هميشگي دشمنان در اين موضوع غافل بود؛ بدخواهاني که گاه داخلي هستند و با آگاهي از مشکلات اقتصادي جامعه مترصد فرصتي هستند تا به زعم خودشان ضربه‌اي به کشور وارد کنند. بزرگان کشور به‌ويژه ياران امام وظيفه خود مي‌دانند تا با چشم پوشيدن به رفتارهاي اشتباهي که بر آنها روا شده است اکنون براساس عهد خود با بنيانگذار انقلاب اسلامي استوار مانده و براي حفظ استقلال کشور و رضايت جامعه به بيان توصيه‌هاي ضروري بپردازند. يکي از اين بزرگان آيت‌ا... موسوي‌خوئيني‌هاست که در مشقت‌ها و سختي‌ها در کنار مردم براي آباداني وطن کوشيد و اکنون تلاش دارد با هوشيار کردن جامعه مانع فرصت‌طلبي بدخواهان شود. از سوي ديگر، او اشاره به مشکلات معيشتي دارد که شابد سبب نااميدي بخش‌هايي ازجامعه به حصور درانتخابات شود و خواستار آن شد که نخبگان و معتمدان با جامعه سخن گفته و آنها را متقاعد به شرکت در انتخابات کنند.‌ آيت‌ا... موسوي‌خوئيني‌ها روز گذشته در بيانيه‌اي در خصوص انتخابات رياست‌جمهوري تاکيد کرد: «موضوعاتي هست که بايد ابتدا به آنها پرداخت، اما در روزها و ماه‌هاي آينده از اهميت انتخابات نيز نبايد غافل ماند. همين‌جا عرض مي‌کنم که بي‌توجهي به امر خطيرِ انتخابات رياست جمهوري قطعا اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور را نه‌تنها به سامان نمي‌رساند که بدتر از آنچه هست مي‌کند.» متن کامل بيانيه به اين شرح است: در آغاز، سالگرد دوران دفاع مقدس را گرامي مي‌داريم، دوراني که سرو قامتان عرصه عشق و ايمان به خاک افتادند و در خون خود غلتيدند تا ايران و جمهوري اسلامي سربلند و پايدار بماند. رحمت خداوند و درود ملت ايران بر آنان و بر مادران و پدراني باد که چنين دلاوراني را در دامان خود پروراندند و تقديم راه خدا و وطن کردند و با گذشت و فداکاري، دشمن بعثي و حاميانش را ناکام گذاشتند. انتخابات رياست‌جمهوريِ پيش رو ذهن فعالان و نخبگان سياسي کشور را به خود معطوف ساخته و در بسياري از محافل موضوع بحث و بررسي قرار گرفته است. آنچه سبب شد تا نکاتي را به عرض خوانندگان محترم برسانم اين است که شنيده مي‌شود بعضي از فعالان سياسي در اصلِ مشارکت فعال در اين انتخابات ترديد دارند و برخي نيز تصميم بر عدم مشارکت گرفته‌اند. البته روي سخن من با کساني نيست که با اساس جمهوري اسلامي مخالف‌اند و در انتظار سقوط آن و برپايي نظامي جديد نشسته‌اند؛ به آنان خيرخواهانه عرض مي‌کنم آنچه در وراي جمهوري اسلامي مي‌بينيد سرابي بيش نيست و به آن دل نبنديد؛ شما نيز براي آباداني و سربلندي ايران به همين نظام و به اصلاح آن بينديشيد.


فقر و تنگ‌دستي توان تدبير معيشت ربوده است
اما در روزگاري که هم ويروس کرونا و هم سختي معيشت عرصه را بر هموطنان عزيز تنگ کرده است، آيا طرح مباحثي از قبيل انتخابات و لزوم مشارکت فعال يا معرفي نامزد انتخاباتي و نظاير آنها براي مردم پذيرفتني است و حمل بر خيرخواهي مي‌شود؟ اميدوارم خوانندگان بر ما ببخشند اگر براي نجاتشان از اين گرفتاري‌هاي نفس‌گير کاري نمي‌کنيم و يا کاري از ما ساخته نيست. بي‌ترديد مسائلي هست که پيش از طرح قضيه انتخابات بايد به آنها توجه شود و بنده در نامه مورخ 99/4/7 به يکي از آنها اشاره کردم، يعني ضرورت آزادي اظهارنظر تحليلگران و صاحب‌نظران درباره مسائل مهم کشور و تصميمات گرفته‌شده يا تصميماتي که گرفته مي‌شود. در اين‌صورت معلوم خواهد شد که کدام‌يک از آنها درست بوده و از کدام تصميم، کشور به چنين وضع آشفته‌اي رسيده است و فقر و تنگ‌دستي به اندازه‌اي شده که توان تدبير معيشت را از خانواده‌ها و سرپرستانشان ربوده است و وادارشان کرده که گاهي تن به هر کاري بدهند تا بتوانند به زندگي آکنده از حسرت و اندوه و ناداري خود ادامه دهند. بايد کاري کرد که همه کارشناسان، که شمارشان امروز به برکت انقلاب و جمهوري اسلامي به هزاران نفر مي‌رسد، به صحنه بيايند. رسانه‌ها و به‌ويژه صداوسيما و رسانه‌هاي مجازي بايد محل طرح مسائل حياتي کشور شود و هيچ‌کس نگران پيامدهاي ناگوار بيان انديشه و انتقاد خود نباشد، تا برآيند تضارب آراي انديشمندان تبديل به اراده و خواست عمومي‌شود و کشور و ملت و جمهوري اسلامي از اين وضعيت اسف‌بار و غيرقابل‌دوام بيرون بيايد.
همه در انتخابات شرکت کنند
آري، موضوعاتي هست که بايد ابتدا به آنها پرداخت، اما در روزها و ماه‌هاي آينده از اهميت انتخابات نيز نبايد غافل ماند. همين‌جا عرض مي‌کنم که بي‌توجهي به امر خطيرِ انتخابات رياست‌جمهوري قطعا اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور را نه‌تنها به سامان نمي‌رساند که بدتر از آنچه هست مي‌کند. نهاد رياست‌جمهوري تنها نهادي است که، در قواره ساير جمهوري‌هاي دنيا، نماد جمهوريت نظام است و برخلاف انتخابات خبرگان رهبري (که آن هم مشکلاتي دارد و بايد در زمان ديگري به آن پرداخت) يک انتخابات صنفي نيست. رياست‌جمهوري نهادي است که با همه آنچه دستگاه‌هاي مسئول و غيرمسئول به هنگام انتخابات بر سرش آوار کرده و مي‌کنند باز هم نماد جمهوري است، و همين هم آرامش را از گروهي گرفته است و مي‌خواهند با هر بهانه‌اي آن را از ساختار نظام حذف کنند و نمي‌دانيم چه خواب‌هايي براي پس از آن ديده‌اند. همين دليل کافي است که همه فعالان سياسي و گروه‌ها و احزاب و انجمن‌ها و ديگر تشکل‌هايي که دل در گرو جمهوري اسلامي دارند فعالانه در انتخابات رياست‌جمهوري شرکت کنند تا اين نهاد و نماد جمهوريت مستحکم‌تر از پيش بماند و خيال محو آن را از سر خام‌انديشان و احيانا بدخواهان بيرون کند. گفته مي‌شود يکي از علل عدم مشارکت بعضي گروه‌ها و برخي فعالان سياسي رفتار ناصواب نهادهاي مسئول و غيرمسئول و دخالت‌هاي نارواي آنان در تمام مراحل انتخابات است. بنده اين نگاه را تخطئه نمي‌کنم؛ اما آيا نبايد به همين علت در انتخابات مشارکت فعال داشت تا هرچه بيشتر اين رفتارها و دخالت‌هاي ناروا آشکار شود و ملت را به تصميمي مناسب برساند؟ اگر ديگران مرتکب رفتارهاي ناصواب و دخالت‌هاي ناروا شده‌اند، چرا ما صحنه را ترک کنيم؟ آيا عرصه را ترک مي‌کنيد تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات مي‌آورند؟ هرگز چنين گماني به شما گراميان نمي‌رود. پس در انتخابات شرکت کنيد تا به إِحْدَي الحُسْنَيَيْن دست يابيد: يا پيروزي، يا افشاي بيشتر چهره کساني که انتخابات را به بازي گرفته‌اند.
ادامه صفحه 11