سعید عمرانی معاون قضائی دادستانی کل کشور:

2000کارخانه در کشور تعطیل و بخش عمده‌ای از آن‌ها به آشیانه پرندگان تبدیل شده است!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: با جست و جویی ساده و چند دقیقه‌ای در خبرها و نمودارها خواهیم دید، آمارها نشان می‌دهد تنها در «سال جهش تولید» بانک‌ها 1460 کارخانه را به تملک خود درآورده اند: بانک ملی(488کارخانه)، بانک ملت(285 کارخانه)، بانک صنعت و معدن(188کارخانه)، بانک صادرات(144کارخانه)، بانک کشاورزی(128کارخانه)، بانک تجارت(118کارخانه)، بانک سپه(83کارخانه)، بانک توسعه تعاون(23کارخانه) و بانک مسکن(3کارخانه) این در حالی است که رئیس قوه ی قضائیه به صراحت گفته بود:«هیچکدام از بانک‌ها حق ندارند کارگاه یا کارخانه‌ای را که تملک کرده اند، تعطیل کنند!» و اما رئیس کارخانه بزرگ نساجی اردبیل به رئیس قوه قضائیه گفته بود:« بانک بعد از تملک این کارخانه مدرن، فقط ۶۰۰ نفر از ظرفیت شش هزارنفر اشتغال کارخانه را فعال کرد.»
> کلیددارزاده و کلیددارزاده ها...!
زمانی معادل 6 دقیقه و 30 ثانیه کافی است تا «سیدمهدی کلیددارزاده» رئیس هیئت مدیره«فرش تابان مهر» پرده از آزار و اذیتی 16 ساله بردارد ـ خود او می‌گوید از سال 83 کارم را آغاز کردم ـ. این فعال اقتصادی که به اصطلاح کارد به استخوانش رسیده با غلیان احساس و فشار ناشی از سال‌ها دوندگی در حالی که می‌گرید؛ از قوه ی قضائیه استمداد می‌جوید که او را و زندگی خانوادگی‌اش را و سرمایه‌اش را که به زعم او توسط «بانک سپه» و «سازمان تامین اجتماعی» به خاک سیاه نشانده شده، نجات دهد.


> واکنش آنی جهانگیری؛ نمی‌دانست یا احساساتی شد؟!
اندکی بعد از انتشار «زاری نامه» کلیددارزاده، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پس از اطلاع از این موضوع، از دستگاه‌های ذیربط خواست ضمن بررسی و رسیدگی موضوع، نتیجه را گزارش کنند. این در حالی است که کلیددارزاده برای بررسی و پیگیری و رسیدگی کم نداریم!
> حداقل 2000 نفر وضعیتی مشابه کلیددارزاده دارند!
8 تیرماه 99 دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفته بود: مصوبه‌ای مبنی بر اینکه بانک‌ها واحد‌های تولیدی تملک شده را با شرایط آسان به صاحبان اولیه خود بازگردانند در یکی دو روز آینده توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور و بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود. میثم زالی در خصوص تکلیف نظام بانکی برای حمایت از واحد‌های تولیدی تملک‌شده، می‌گوید: حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی توسط بانک‌های عامل به علت بدهی تملک و تعطیل شده‌اند و حتی یک بانک دولتی به تنهایی ۴۸۶ واحد تولیدی را تملک کرده است. وی در ادامه تصریح کرد: تولیدکنندگان به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی همه مشکلات اقتصاد را به دوش می‌کشند و تولید و اشتغال خود را در واحد‌های تولیدی حفظ می‌کنند و این قشر باید مورد حمایت قرار بگیرند.
> این همه ی ماجرا نیست!
داستان «کلیددارزاده ها» ابعاد وسیع‌تری نیز دارد زیرا 31 شهریور و 3 ماه پس از گفته‌های «میثم زالی»، سعید عمرانی، معاون قضائی دادستانی کل کشور طی یک برنامه تلویزیونی درباره «تعداد واحد‌های تولیدی مصادره شده از سوی بانک‌ها» می‌گوید: در حال حاضر دست‌کم دو هزار کارخانه و واحدهای تولیدی تعطیل شده در شهرک‌های صنعتی مختلف داریم که دچار مشکل شده‌اند. معاون قضائی دادستانی کل کشور از تعطیلی و مصادره دست‌کم دو هزار کارخانه و واحد تولیدی از سوی بانک‌ها خبر داد و گفت: بسیاری از این واحدهای تملیکی به آشیانه پرندگان تبدیل شده است.
این مقام دادستانی کل کشور افزود که در حال حاضر ۵۰۰ پرونده باز درباره کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی وجود دارد و ۹۰ درصد تولید‌کنندگان با بانک‌ها مشکل دارند و بیشتر مشکلات نیز در محاسبه سود و تسهیلات مرحله آخر به عنوان سرمایه در گردش است.
> بانک مرکزی سخت‌ترین فشارها را به تولیدکنندگان می‌آورد!
به گفته ی ابوالقاسم شانه‌ساز، دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک: میزان بلاتکلیفی وزارت صمت در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است زیرا متاسفانه وزارت صمت دیگر ضریب نفوذ لازم برای راه‌اندازی کارهای تولیدکنندگان را ندارد. این مقام مسئول اما معتقد است بانک مرکزی سخت‌ترین فشارها را به تولیدکنندگان می‌آورد!
> بانک‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم
به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زنند
آن طور که نایب رئیس انجمن انبوه‌ سازان گفته است: بانک‌ها به دو طریق می‌توانند در بازار مسکن دخالت کنند، اول اینکه خودشان مستقیما بنگاه‌داری کنند که این کار را انجام می‌دهند، ‌دوم از طریق دادن تسهیلات کلان به اشراف برای سرمایه‌گذاری است تا آنها بتوانند پول‌ها و سودهای موردنظر بانک‌ها را احصا کنند. در هر صورت فرقی به حال بازار نمی‌کند سرمایه‌گذاری هم که تسهیلات کلان دریافت می‌کند باید با درصدی بالاتر اصل و سود پول را به بانک برگرداند، به این علت آن سرمایه‌گذار هم راضی نخواهد شد که قیمت مسکن را کاهش دهد. تامین این سود به عهده بانک است و چه خود بانک و چه اشرافی که از آن تسهیلات می‌گیرند باید آن را برگردانند و همین موضوع به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زند.
و این یعنی بانک‌ها فقط یقه ی تولید‌کننده و کارخانه دار را نچسبیده‌اند بلکه همچنان ول کن بخش مسکن نیز نیستند و به طور طبیعی باید گفت نمی‌توان به این بخش نیز به دلیل حضور پررنگ بانک‌ها امید بست!
> مولوی، داستان «طوطی و بازرگان» و کلیددارزاده!
داستان طوطی و مرد بازرگان را تقریباً همه می‌دانند؛ داستان بازرگانی که طوطی‌ای در قفس داشت و رهسپار هندوستان بود از همه خواست تحفه ی سفر، هرچه می‌خواهند بگویند و چون نوبت به طوطی رسید آن طوطی گفت: اگر در هند به طوطیان رسیدی حال و روز مرا برای آنها بگو. بگو که من مشتاق دیدار شما هستم. ولی از بخت بد در قفس گرفتارم. بگو به شما سلام می‌رساند و از شما کمک و راهنمایی می‌خواهد. بگو آیا شایسته است من مشتاق شما باشم و در این قفس تنگ از درد جدایی و تنهایی بمیرم؟
القصه مرد راهی سفر شد و وقتی به هند رسید. چند طوطی را بر درختان جنگل دید. به طوطی‌ها سلام کرد و پیام طوطی خود را گفت: ناگهان یکی از طوطیان لرزید و از درخت افتاد و در دم جان داد. بازرگان از گفتن پیام، پشیمان شد و گفت من باعث مرگ این طوطی شدم... آن مرد از سفر بازگشت و آن چه دیده بود بر طوطی خود حکایت کرد و طوطی همان کرد که طوطیِ هند کرده بود و از قفس رهید...
با دیدن تصاویر سیدمهدی کلیددارزاده رئیس هیئت مدیره فرش تابان مهر به این نتیجه می‌رسیم که شاید او راه چاره را در گریستن روبه‌روی دوربین‌ها دیده است اما تلخی حکایت آن جا است که حداقل 2000 کلیددارزاده داریم که اگر قرار بر زاری نامه خواندن باشد، جانسوزتر و تلخ‌تر قصه خواهند گرفت.
> اقدام دولت را باور نکردیم!
ناچاریم بگوییم؛ نه دستور پیگیری جهانگیری را باور کردیم نه واکنش دیگران از دولت را که این دو سال‌ها است بر مسند امور نشسته‌اند و بهتر از من و شما، حال و روز کلیددارزاده‌ها را می‌دانند پس اگر مبنا گره گشایی بود قطعاً نباید منتظر می‌ماندند تا تولید‌کننده اشک بریزد و التماس کند پس این دو واکنش و واکنش‌های احتمالی دیگر را به حساب رفتارهای پوپولیستیِ مرسوم در ایران می‌گذاریم و از کنار موضوع رد می‌شویم اما باز می‌گردیم به حرف یکی از اساتید اقتصاد دانشگاه اصفهان که چند سال پیش به آفتاب یزد گفته بود:«هرچه بدبختی در اقتصاد داریم زیر سر بانک‌ها است زیرا آن‌ها هرچه می‌خواهند می‌کنند و کسی هم جلودار آن‌ها نیست!»