کورش الماسی سخنی با بزرگان

به باور نگارنده، بخش قابل توجه از بزرگان در عرصه‫های سیاسی، ذفاعی، اقتصادی، روابط خارجه و... میهن‫دوست هستند. و تنها تعداد اندکی که به گزاف تکیه بر جای بزرگان زده‫اند، دارای اهداف غیر ملی هستند. بنابراین روی سخن با بزرگان میهن دوست است.
چالش های اجتماعی و ملی آنقدر متنوع و انبوه شده اند که دیگر با هیچ توجیه و ترفندی قابل کتمان نیستند.
اجازه دهید تبیینی کلی و مختصر از واژه یا مفهوم «بزرگ اجتماعی» ارائه کنیم.
یکی از برجسته‫ترین ویژگی بزرگان؛ داشتن اندیشه‫ها، رفتار و اهداف متفاوت از عوام است. بخش قابل توجه ای از انسانها در همه جوامع بیشتر تلاش و وقت خود را صرف تحقق انواع نیازهای روز مره می کنند. اما بر خلاف شهروندان عادی تصور رایج این است که بزرگان اجتماعی در عرصه‫های گوناگون، که «بحق» تکیه بر جای بزرگان زده اند، به ضرورت باید اهداف والاتری صرف تحقق نیازهای روزمره، مثل، ترویج اخلاق، ازخود گذشتگی، برقراری عدالت، توسعه اقتصاد ملی نه جناحی، تقویت توان دفاع ملی، توسعه علوم گوناگون و... را پیگیری می‫کنند. اینکه شهروندان زیر فشار انبوه چالش‫ها در عالم برزخ گونه‫ای ریست می‫کنند، ضروری است تا ویژگی کاربردی‫تری برای بزرگان قائل شویم. به باور نگارنده، برجسته و کاربردی ترین ویژگی یا صفت یک شخصیت بزرگ ملی توان درک، تشخیص و تحلیل شرایط کلان داخلی، منطقه و جهان به منظوز تحقق منافع و امنیت ملی است.


بنابر تعریف فوق، بزرگان افق‫های دید بسیار وسع و عمیقی نسبت به بیشتر شهروندان و حتی بیشتر از بسیاری از نخبگان دارند. اینکه، بزرگی به ضرورت الزاماتی اخلاقی و کاربردی دارد. از اینرو فردی که به گزاف تکیه بر جای بزرگان زده باشد، لاجرم و به دلایل گوناگون، نمی‫تواند به کارآمدی نظام که پیش نیاز رهایی شهروندان از برزخ انبوه چالش‫ها است، یاری برساند.
با توجه به ناکارآمدی (فقدان برنامه و اهداف مبهم) مدیریت کلان که بستر انواع و انبوه چالش های اجتماعی و ملی بدون چشم انداز است، باید گفته شود که «موضوع یا دغدغه بنیادی ملی»، به هیچ وجه اموری چون سیاست ورزان، کارگزاران، روحانیت، صاحب منصبان، شیفتگان قدرت و... نیست. موضوغ یا دغدغه اصلی که ضرورتاً می بایست دغدغه بزرگان میهن دوست باشد، «امنیت ایران» است. چراکه یک امر بدیهی و اجتناب ناپذیر است که «مدیریت کلان ناکارآمد» نمی تواند امنیت کشور را حفظ کند. به عبارتی امنیت بدون مدیریت کلان کارآمد یک «رویای غیر ملی» است.
اینکه فقدان «امنیت کاربردی» همه گروه‫ها، فعالیت‫ها و نهادهای اجتماعی (صاحب‫منصبان، روحانیت، کارگزاران و انواع نهادهای سیاسی، انتظامی، اقتصادی و...) را تحت فشارها و هزینه‫های گزاف فرار خواهد داد. صیانت از ایران نه تنها وظیفه اخلاقی و میهن دوستانه بزرگان است، بلکه صیانت از خود بدون صیانت از ایران ناممکن خواهد بود. به این دلیل ساده که با وجود این همه چالش که زیست برزخ گونه ای را برای شهروندان رقم زده است، هیچ نهاد و گروه اجتماعی و حاکمیتی نمی توانند (در بلند مدت) امنیت مطلوبی داشته باشند. بنابراین والاترین هدف یزرگان باید ایجاد امنیت از طریق کارآمدی مدیریت کلان که تنها مسیر رهایی میلیون‫ها شهروند از برزخ زیست روزمره است، باشد.
برجسته و آشکار ترین علامت درک، تشخیص و تحلیل کاربردی شرایط عینی داخلی، منطقه و جهان در انتخاب اهداف کلان سیاسی نمود می‫یابد. تنها هدف یا اهداف کاربردی و مشروع مدیریت کلان، منافع ملی به عنوان مبداء و مقصد تمام فعل و انفعالات اجتماعی است. انتخاب هر هدف تاریخی، آرمانی و... به عنوان هدف مدیریت کلان، به حکم منطق خاکم بر روند وقوع پدیده ها در عوالم آسمانی و زمینی، محکوم به ناکامی خواهد بود.
کارآمدی و پایداری با ابزار کهن، در جهان معاصر نه تنها ممکن نیست بلکه منجر به هزینه های گزاف برای شهروندان و مدیریت کلان می شود. کارآمدی مدیریت کلان به معنی تحقق نیازها، خواسته ها، انتظارات و آرزوهای شهروندان تحت حمایت خود، کاربردی و پایدار ترین روش حکمرانی باثبات در جوامع امن در طول تاریخ بوده است.
افراد و صاحب‫منصبان (بزرگان) که هنوز احساسات میهن‫دوستی در وجودشان است، باید بپذیرند که ساختار مدیریت کلان برای اداره کشور بسیار ناکارآمد است. اینکه به حکم احساسات میهن دوستی، ضروری است تا صاحب منصبان دلسوز سرنوشت میهن، سازوکاری برای انعکاس و انتقال «خرد جمعی» به مدیریت کلان ایحاد کنند. چراکه، مبنای مدیریت کلان در جوامع توسعه یافته معاصر بر خلاف قرون پیشین، «خرد جمعی» است. حکمرانی بدون تکیه بر خرد جمعی در جهان زمینی و ملموس خلاف همه قوانین انسانی، اجتماعی، طبیعی و آسمانی است.
تداوم ناکارآمدی بجز تحمیل هزینه های گزاف بر کشور و نظام ممکن نیست. سازماندهی و انتقال خرد جمعی به مدیریت کلان، یگانه راهکار برون‫رفت مدیریت کلان از «مخمصه ناکارآمدی» است. تاریخ مملو از سرنوشت شخصیت‫ها و جوامعه ای است که قادر نبودند «خردمندانه»، جهان پیرامون را درک، تشخیص و تحلیل کنند.
تلاش برای کنترول شرایط برزخ گونه شهروندان بدون داشتن اهداف و برنامه‫های واقع بینانه و زمانبندی شده به منظور راهایی شهروندان از انواع فشارهای مادی، روحی و روانی، اجتماعی و ... غیر عقلانی و خلاف منطق آسمانی و زمینی است. اینکه تلاش برای کارآمدی مدبریت کلان بسیار کم هزینه‫تر از تلاش برای حفظ مدیریت کلان ناکارآمد با ابزارها و روش‫های کهن است.
سایر اخبار این روزنامه
آیا بهارستان به رزم حسینی رای اعتماد می‌دهد؟ آزمون دولت و مجلس بر سر «صمت» کورش الماسی سخنی با بزرگان چه راهکارهایی می‌تواند کار در خانه را در شرایط فعلی اقتصاد و کرونا تقویت کند؟ چالش‌های کارخانه‌های خانگی! تولید محتوای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی دشوار است عدم دسترسی 40 درصد کودکان استثنایی به «شاد» رییس اتاق اصناف کشور مطرح کرد قیمت‌گذاری دستوری دولت، یکی از عوامل تعطیلی ۵۰ هزار واحد صنفی بعضی تندیس‌ها بیش از احساس قدردانی، حس شرمساری را در مخاطب برمی‌انگیزد انتقاد معاون وزیر ارشاد از شمایل تندیس‌های سردار سلیمانی همسایه شمال غربی در صنعت ساختمان ایران سرمایه‌گذاری می‌کند ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ایران توسط ترکیه بنابر اعلام رئیس‌جمهوری، تهران پایلوت برخورد با افرادی که ماسک نزنند می‌شود افزایش احتمال تشدید نظارت‌ها و مقررات ضدکرونا معاون اول رئیس‌جمهوری: مدیران کشور نباید در تصمیم‫گیری‌ها به دلیل ترس از بازخواست کوتاهی کنند دو سوال مهم که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با آن‌ها مواجه است از دخالت روسیه تا نقشه ترامپ برای زدن زیر میز انتخابات دبیرکل سازمان ملل مت: جنگ هسته‌ای نه پیروزی دارد و نه باید رخ دهد در دیدار حسن روحانی و وزیر امور خارجه عراق مطرح شد تاکید دو جانبه بر توسعه و تعمیق روابط تهران-بغداد فرمانده کل ارتش: هنوز یک برگ هم از کتاب قطور دوران دفاع مقدس را نخوانده‌ایم