نُت سياه

به همان سبک و سیاق معمول یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها را برای حمله خود انتخاب کردند و با انفجاری انتحاری در دل جمعیت به زندگي بسیاری پایان دادند. مهاجمی وابسته به داعش با حمله به یک سالن کنسرت در منچستر بریتانیا به جان 22 کودک و نوجوان خاتمه داد و 56 نفر را زخمی کرد تا مسجل شود با مهار داعش در سوریه و عراق بساط این گروه تروریستی برچیده نمی‌شود. ساعت 22:30 دوشنبه حدود 21 هزار نفر در کنسرت «آریانا گرنده»، خواننده آمریکایی محبوب کودکان و نوجوانان، در سالن سرپوشیده «منچستر آرنا» حضور داشتند. دقایقی بعد از اجرای آخرین آهنگ و خروج آریانا گرنده از صحنه، انفجاری انتحاری در بیرون سالن رخ داد که مرگ‌بارترین حمله تروریستی بریتانیا پس از حمله به متروی لندن در جولاي 2005 خوانده می‌شود. ویدئویی که در توییتر منتشر شده حاضران در کنسرت را نشان می‌دهد که فریاد می‌زنند و در حال ترک محل برگزاری کنسرت هستند. براساس گزارش‌ها مهاجم جوانی 23ساله با نام «سلمان عابدی» بوده است. به گزارش «سی‌بی‌اس»، ظاهرا این فرد برای پلیس بریتانیا شناخته‌شده بوده است. به گفته پلیس بریتانیا مهاجم پس از انفجار در محل کشته شده است؛ روز گذشته دو جوان دیگر هم در ارتباط با این حمله بازداشت شدند.
انفجار با بمب دست‌ساز
 روز گذشته و درحالی‌که گمانه‌ها درباره تروریستی‌بودن این حمله ادامه داشت، گروه داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و در پیامی از طریق تلگرام مدعی شد «سرباز خلافت» حمله منچستر را ترتیب داده است. بااین‌حال برخی ناظران معتقدند این فرد احتمالا از این گروه الهام گرفته و مستقیما هدایت نشده است. قربانیان این حمله تروریستی به شش بیمارستان در بخش‌های مختلف منچستر منتقل شدند و 12 نفر از این مجروحان زیر 16 سال داشتند. براساس برخی گزارش‌ها روی بدن مجروحان آثار جراحات ناشی از اشیاي تیز و برنده شبیه ترکش دیده ‌شده است. پیش از این نیویورک‌تایمز نوشته بود که طبق گزارش‌های تأییدنشده، آسیب‌ها نشان می‌دهد یک بمب میخی در محل برگزاری کنسرت منفجر شده است. بمب میخی یک نوع سلاح انفجاری غیرمتعارف و بیشتر دست‌ساز است که با افزودن میخ‌های فلزی به بمب، بمب را حاوی ترکش‌های بسیار می‌کند. در اثر انفجار تعداد زیادی ترکش فلزی (در اینجا میخ یا قطعات فلزی کوچک) در منطقه انفجار پخش می‌شوند. از بمب‌های میخی برای افزایش تلفات جانی استفاده می‌کنند.
روایت شاهدان عینی


علاوه بر کشته‌ها و زخمی‌های این حمله، برخی از حاضران در کنسرت نیز ناپدید شده‌اند و خانواده‌هایی که فرزندان‌شان در کنسرت بوده‌اند با انتشار تصاویر آنها در شبکه‌های اجتماعی در جست‌وجوی فرزندانشان هستند. شاهدان شرح می‌دهند که چگونه بعد از پایان کنسرت، چراغ‌ها خاموش شد و کوتاه‌زمانی بعد صدای انفجار مهیبی شنیده شد. «مجید خان» 22ساله به «گاردین» چنین گفت: «بمب با صدای مهیب منفجر شد و همه را وحشت‌زده کرد. همه تلاش می‌کردیم راهی برای فرار پیدا کنیم». به گفته این شاهد عینی، فقط یک انفجار رخ داده و کسانی که در آن بخش سالن بوده‌اند تلاش کردند خود را به قسمت خروجی برسانند. «الیور جونز» 17ساله هم که با خواهر 19ساله‌اش در کنسرت حضور داشت، گفت این انفجار در اطراف مرکز اجتماع رخ داده است. برخی از شرکت‌کنندگان نوجوانانی بودند که از شهرهای دیگر برای کنسرت این خواننده پاپ خود را به منچستر رسانده بودند. برخی والدین این نوجوانان می‌گویند که فرزندانشان نخستین کنسرت بزرگ عمرشان را تجربه می‌کردند و ماه‌ها منتظر آمدن آریانا گرنده بوده‌اند. «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا، در پی این انفجار با اعضای دولتش جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد و همچنین با خانواده قربانیان اظهار همدردی کرد و قول داد که پلیس جزئیات این حمله انتحاری را روشن خواهد کرد. نخست‌وزیر بریتانیا گفت این بمب‌گذاری «اقدامی تروریستی» و از روی «بزدلی» بوده است. «جرمی کوربین»، رهبر حزب «کارگر»، حزب اصلی مخالف دولت هم در توییتر خود با کسانی که تحت‌تأثیر این سانحه قرار گرفته‌اند همدردی و از امدادگران تجلیل کرده است.
توقف فعالیت کارازهای انتخاباتی
این انفجار تنها دوهفته پیش از انتخابات سراسری زودهنگام بریتانیا صورت گرفت و ازهمین‌رو احزاب بریتانیا توافق کردند با شرایط پیش‌آمده تا اطلاع بعدی کارزار انتخاباتی خود را متوقف کنند. در همین راستا جرمی کوربین در بیانیه‌ای اعلام کرد در گفت‌وگو با ترزا می‌ توافق شده که همه ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات هشتم ژوئن متوقف شود؛ با درخواست ترزا می ‌قرار است انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود و هم‌اکنون احزاب سیاسی سرگرم تبلیغات انتخاباتی هستند.  بریتانیا از حدود دو سال پیش در حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه و عراق حضور دارد و داعش هم بارها در ویدئوهای خود بریتانیا را تهدید کرده بود. بااین‌همه این اولین‌بار است که توانسته تهدید خود را در بریتانیا عملی کند. به باور بسیاری از تحلیلگران، تضعیف داعش در سوریه و عراق، این گروه را به حملات جداگانه در کشورهای اروپایی سوق می‌دهد. این حملات نه نیازمند تجهیزات پیچیده‌ای است و نه برنامه‌ریزی گسترده‌ای. بااین‌حال شانس این حملات اغلب زیاد است. ویدئوهای اخیر داعش هم نشان می‌دهد که این گروه از موفقیت خود و سرزمین‌گشایی در سوریه و عراق تا حدود زیادی ناامید شده و روی حملات هوادارانش در اروپا متمرکز شده است. گرچه تعداد قربانیان این حملات اغلب به نسبت قربانیان کشورهای خاورمیانه کمتر است، تأثیر روانی و سیاسی بالایی به همراه دارد.
---------------------------------------------------------
فینال لیگ اروپا تحت‌تأثیر انفجار «منچستر‌آرنا»
یک دقیقه سکوت در آخرین جلسه تمرینی و بعد پرواز به سمت استکهلم؛ بازیکنان و اعضای کادرفنی منچستریونایتد هنوز هم در شوک هستند. آنها قرار است امشب ساعت 23:15 دقیقه به وقت تهران در فینال لیگ اروپا به مصاف آژاکس بروند و برای تنها جام نداشته‌شان در ویترین افتخارات باشگاه، تلاش کنند. بااین‌حال حمله تروریستی در «منچستر‌آرنا» و کشته‌شدن دست‌کم 22 نفر، حسابی حال بازیکنان این باشگاه را گرفته است. دلی بلیند، مدافع هلندی منچستری‌ها، می‌گوید هنوز هم نمی‌تواند اتفاقی را که رخ داده، باور کند. او در توییترش نوشته: «نمی‌توانم اتفاقاتی را که افتاده، باور کنم. با همه خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کنم». قبل از همه این موارد و آن یک دقیقه سکوت، این باشگاه منچستریونایتد بود که اتفاق تأسف‌برانگیز رخ‌داده را تسلیت گفت: «عمیقا به خاطر اتفاق شوکه‌کننده‌ای که در منچستر آرنا رخ داده، شوکه هستیم. به یاد قربانیان این حادثه خواهیم ماند». انفجار تروریستی در جریان کنسرت اریانا گرانده آمریکایی، قلب تیم رقیب یونایتد؛ یعنی منچسترسیتی را هم به درد آورده و این باشگاه هم در توییتر، پیام تسلیتی به همین مناسبت گذاشته است: «به‌شدت از اتفاقی که در آرنا افتاده، ناراحتیم. قلب ما به همراه خانواده‌های قربانیان این حادثه خواهد بود». 
کنفرانس خبری لغو شد
باشگاه منچستر‌یونایتد البته صبح روز گذشته در پیامی خبر داد: خبری از کنفرانس خبری پیش از بازی فینال لیگ اروپا نخواهد بود. آنها به خاطر ابراز همدردی با قربانیان این حادثه و در همکاری با یوفا، کنفرانس خبری شب گذشته ژوزه مورینیو و بازیکنان این تیم را هم لغو کردند. به‌طور مرسوم پیش از هر مسابقه فوتبال، یک کنفرانس خبری ترتیب داده می‌شود تا بازیکنان و اعضای کادرفنی تیم‌هایی که قرار است روبه‌روی همدیگر به میدان بروند، در رسانه‌ها صحبت کنند. ظاهرا باشگاه یونایتد با بیان اینکه بازیکنان این تیم شوکه شده‌اند، از یوفا خواسته با چنین درخواستی موافقت کنند تا یونایتدی‌ها در تقابل با خبرنگاران قرار نگیرند. هرچند تا روز گذشته اعلام نشده بود پیش از بازی امشب یک دقیقه سکوت برگزار می‌شود یا بازیکنان یونایتد با بازوبند مشکی وارد میدان خواهند شد؛ ولی به نظر می‌رسد با رایزنی‌های انجام‌شده، این دو اتفاق امشب عملی شود تا یاد و خاطره قربانیان این حادثه گرامی داشته شود. 
همسر و دختران گواردیولا جان سالم به در بردند
نکته‌ای که در این میان وجود دارد، خبری است که روز گذشته «ال موندو دپورتیوو»، یکی از رسانه‌های کاتالونیایی، منتشر کرد؛ اینکه همسر و دو دختر پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی، هم در «منچستر‌آرنا» حضور داشته‌اند و حسابی از اتفاقات رخ‌داده شوکه شده‌اند. این رسانه البته نوشته که حال همسر و دو دختر گواردیولا خوب است و فقط از لحاظ روحی شوکه شده‌اند. روزنامه مارکا، یکی از روزنامه‌های مادریدی، هم چنین خبری را تأیید کرده است و به بازتاب واکنش پپ گواردیولا پرداخته که حسابی از این اتفاقات متأثر شده است. 
اولین جام
فارغ از حمله تروریستی که شهر منچستر و بازیکنان یونایتد را تحت‌تأثیر قرار داده والبته یوفا با انتشار بیانیه‌ای به هواداران اطمینان داده که تدابیر امنیتی برای برگزاری فینال لیگ اروپا افزایش خواهد یافت و از تماشاگران خواست بدون تأخیر در ورزشگاه حاضر شوند. فینال برای مردم و طرفداران یونایتد کاملا مهم است؛ این برای اولین‌بار در تاریخ است که یونایتد می‌تواند فاتح لیگ اروپا شود چون پیش از آنکه فرگوسن از این تیم برود، «شیاطین سرخ» همواره برای فتح لیگ‌ قهرمانان مبارزه می‌کردند؛ ولی حالا باید دلخوش به بردن لیگ درجه دوم اروپا باشند. پیروزی در بازی امشب برابر آژاکس، برای آنها حکم صعود به لیگ‌ قهرمانان فصل آینده را هم در پی خواهد داشت. یونایتد که امسال در لیگ برتر انگلیس به رتبه‌ای بهتر از ششمی نرسیده، نتوانسته از طریق لیگ، سهمیه لیگ‌ قهرمانان اروپا را بگیرد و حالا فقط در صورت قهرمانی در لیگ اروپاست که می‌تواند سهمیه مستقیم حضور در لیگ‌ قهرمانان فصل آینده را بگیرد. علاوه بر این موضوع، بحث تزریق مالی چشمگیری هم در میان است؛ اگر یونایتد ببازد، چیزی نزدیک به 26‌ میلیون یورو ضرر مالی خواهد کرد. این شرطی بود که کمپانی آدیداس، اسپانسر اصلی یونایتد، پیش از رقابت‌های این فصل گذاشته و اگر منچستری‌ها نتوانند به لیگ ‌قهرمانان سال آینده برسند، 26‌ میلیون یورو ضرر خواهند کرد. البته قهرمانی آنها هم پاداش چشمگیری دارد که معادل 44‌ میلیون یورو به حساب باشگاه پول واریز می‌شود.