گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت رزم حسینی در میدان رزم صمت

بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی صبح دیروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی از خود، نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ مخالف و ۹ رای ممتنع، به وی اعتماد کردند.
صبح دیروز وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.
گلایه نمایندگان از تکرار عدم حضور رئیس‌جمهوری در مجلس
متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس در ابتدای جلسه، عدم حضور رئیس‌جمهوری در این مجلس را اعلام کرد و گفت: طبق آیین‌نامه یک ساعت فرصت برای دفاع رئیس‌جمهوری از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده که با توجه به عدم حضور ایشان از آن عبور می‌کنیم. در ادامه حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع به ارائه گزارشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی پرداخت. در حالی که مجلس وارد دستور کار بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی شده و نمایندگان منتقد عدم حضور رئیس‌جمهوری در این جلسه بودند اسحاق جهانگیری در جلسه علنی مجلس حضور یافت. علیرضا سلیمی نماینده محلات در جلسه علنی مجلس در اخطاری مستند به اصل ۱۳۱ قانون اساسی به عدم حضور رئیس‌جمهوری در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت اعتراض کرد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس‌جمهوری در جلسه رای اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست.


دلخوش: کمیسیون صنایع نظر خود درمورد رزم حسینی را شفاف بگوید
سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس در تذکری در جلسه علنی خواستار اعلام نظر شفاف کمیسیون صنایع درمورد برنامه و صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد. لحظاتی پیش از اظهارات دلخوش، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری وارد جلسه شده بود که او پس از ارائه تذکر در مورد عدم حضور رئیس‌جمهوری و معاون اول گفت: در ازدحام بوجود آمده متوجه حضور معاون اول رئیس‌جمهوری نشده است. طبق آیین‌نامه فرصت یک ساعته برای دفاع رئیس‌جمهوری از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده اما معاون اول رئیس‌جمهوری حتی در صورت حضور در جلسه فرصت صحبت نخواهد داشت.
در ادامه جلسه مجلس، نوبت به اظهارت موافقان و مخالفان با وزیر پیشنهادی صمت رسید.
رد دوتابعیتی بودن رزم‌حسینی
حسین نوش آبادی نماینده مردم پیشوا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: از نمایندگان می‌خواهم با حمایت از آقای رزم حسینی  وزارتخانه را از این وضع نجات دهند. مخالفین نیز با حفظ حرمت و اخلاق اسلامی از اظهارنظرهایی که موجب وهن مجلس می‌شود پرهیز کنند و با رعایت عدالت و تقوا صلاحیت  وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند. احسان ارکانی نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی با انتقاد از تهمت‌ها و شایعات به وجود آمده برای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت که طبق گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دو تابعیتی بودن آقای رزم‌حسینی احراز نشده است پس اگر سندی دارید منتشر کنید نه این‌که فقط تهمت بزنید.
همچنین محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: ملت به این مجلس امید بسته است، این مجلس از دعای خیر و نظر مثبت مقام معظم رهبری برخوردار است و عنوان مجلس انقلابی گرفته است. ما به نمایندگی از مردم موظف هستیم موضع و رای خود را با موضع افرادی که به ما نیابت داده‌اند منطبق کنیم، ما باید براساس منافع مردم و منافع کشور برای رای مثبت یا منفی خود حجت شرعی داشته باشیم. وی گفت: آقای رزم حسینی ما به یک شرط به شما رای  می‌دهیم که در مقابل مافیاها ایستادگی کنید.
علامت سوال مخالفان مقابل ثروت و روابط رزم‌حسینی
اردشیر مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: انقلابی صفتی نیست که به هر مجلسی داده شود، لذا مسئولیت ما در قبال حاکمیت و مردم دوچندان شده است. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد علیرضا رزم حسینی گفت:‌ ایشان دو دهه خارج از کشور و در کشور کانادا زندگی می‌کردند. کسانی پشت پرده انتصاب رزم حسینی هستند که اگر فاش کنم تعجب می‌کنید. وی درمورد وزیر پیشنهادی صمت گفت:‌ دو تابعیتی بودن آقای رزم حسینی مسئله‌ای منحرف‫کننده است که فساد ایشان دیده نشود. آقای رزم حسینی باید ارتباطاتش را شفاف کند. آقای رزم حسینی به اتفاق خانواده‌اش باید درخصوص ثروت، داشته‌هایش و ارتباطاتش صحبت کند.
محمدحسین فرهنگی نیز در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: از مخالفان و موافقان خواهش می‌کنم در این جایگاه از نام سردار سلیمانی استفاده نکنند. هیچ ایرادی به مدت حضور آقای رزم حسینی در لشکر و جبهه نیست و من نقطه قوت ایشان را همان ۱۰ سال اول می‌دانم اما بعد از آن ابهامات زیادی وجود دارد. این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: آقای رزم حسینی چه میزان اشراف در مهارت‌های اداری دارد. مهارت‌های ایشان مربوط به مدیران میانی است. ایشان در سطح استاندار و مدیرکل موفق بوده و هست، اما مثلا راهکار روشنی برای ذخایر استراتژیک ندارد در حالی که ما مسائلی در ارتباط با حوزه صنعت، معدن و تجارت داریم. با مسئولیت ایشان اتفاقی برای این حوزه نخواهد افتاد. کالای اساسی توزیع نمی‌شود و ذخایر استراتژیک فراهم نخواهد شد.
اشاره فرهنگی به این نکته بود که علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس که به عنوان موافق رزم‌حسینی صحبت می‌کرد اقدام به پخش کلیپی چند دقیقه‌ای از سردار قاسم سلیمانی کرد. در این کلیپ سردار قاسم سلیمانی در کنار رزم‌حسینی در جلسه‌ای نشسته بود که به گفته عنابستانی مربوط به سال ۱۳۹۵ است که البته صدای واضحی از این کلیپ شنیده نمی‌شد. پخش این کلیپ از مانیتورهای مجلس شورای اسلامی اعتراض و فریاد نمایندگان را به دنبال داشت و در نهایت نیمه کاره ماند.
عنابستانی در سخنان خود گفت: رزم حسینی فردی شجاع و کارگشا در چنبره بروکراسی پیچیده نظام تولید و تجارت ما است. رزم حسینی مردمی، مومن و پاکدامن است. او برای پیش بردن امور تعامل می‌کند. عده‌ای شبهه می‌کنند که رزم حسینی سابقه وزارت ندارد. ایشان هم در صنعت و هم در معدن و تجارت سال‌ها فعال بوده و مسائل این حوزه را به نحو خوبی درک می‌کند. مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی تاکید کرد که رزم حسینی علی‫رغم تجربه کاری تحصیلات لیسانس داشته و از سوی دیگر توان مدیریتی سنگین وزارت صمت را ندارد.
رد نقل قول منتسب به واعظی از سوی دولت
در میانه جلسه، حسینعلی حاجی دلیگانی یادداشت حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور را به این شرح قرائت کرد: «نقل قول از جناب آقای واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که اگر چوب هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رای دهند، اساسی ندارد».
رزم ‌حسینی: مبارزه با فساد هزینه دارد و تخریب‌ها شروع شده است
پس از اظهارات موافقان و مخالفان نوبت به دفاع رزم حسینی از برنامه هایش شد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در سخنان خود ضمن قدردانی از رئیس‌جمهوری برای اعتماد به او در توضیح برنامه‌های کاری‌اش گفت: تلاش شده برنامه‌ها مبتنی بر احکام برنامه ششم، اسناد بالادستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اسناد وزارت صمت باشد. وی تامین کالاهای اساسی را به عنوان یکی از برنامه‌هایش برشمرد و گفت: امروز سفره مردم خالی شده، ما شرمنده مردمی هستیم که وفادار انقلاب و نظام بوده و پای آن ایستاده‌اند. یکی از برنامه‌هایم تامین کالاهای اساسی مردم، تنظیم و مدیریت بازار همراه با نظارت و کنترل آن با مشارکت اصناف و بازاریان است. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌گران را باعث مقابله با افزایش بی رویه قیمت کالاها دانست و در حوزه صنعت نیز برنامه‌اش را استفاده از ظرفیت خالی واحدهای صنعتی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، استخراج درست از معادن و مقابله با گرانی فولاد دانست. وی افزود: در خصوص خودرو هم مردم این روزها گرفتار شدند، انحصار در خودرو وجود دارد و رقابت‌پذیری نداریم که این باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می‌شود. باید به موضوع ساخت قطعات خودرو در داخل کشور توجه شود که بخشی از گرانی‌ها به این خاطر است. با کمیسیون صنایع در‫این‫باره همکاری لازم را خواهم داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مبارزه با فساد هزینه دارد، باید برای مبارزه با فساد آبرو گذاشت. من هنوز وزیر نشدم اما تخریب‫ها شروع شده است. علیرضا رزم ‌حسینی حذف امضاهای طلایی، مبارزه با رانت‌خواری، تعامل با نمایندگان و استفاده از نظرات بخش خصوصی و نظرات کارشناسان نظام، تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها، استفاده از جوانان با تجربه و پاکدست در شبکه مدیریتی وزارت صمت را از دیگر برنامه‌های خود خواند و درباره خودش نیز گفت: بنده ۱۹ سالم بود که در عملیات‌های سنگین دفاع مقدس حضور یافتم امروز نیز تصدی این وزارت خانه مسئولیت سنگینی است، رفع قوانین مزاحم و بهبود فضای کسب و کار از اولویت‌های بنده است. مقام معظم رهبری ۱۰ سال است که در نام گذاری سال بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند، بنده نیز در برنامه‌های خود در طول سال‌های گذشته اقتصاد مقاومتی را دنبال کردم. با کنار رفتن قوانین مزاحم رتبه کسب وکار در کشور ارتقا می‌یابد. از دیگر مواردی که بنده با جدیت دنبال می‌کنم شفافیت در وزارت صمت است. وزارت خانه باید شیشه‌ای شود. وی در پایان با اشاره به سوابق خانوادگی خود بیان کرد: بنده به هیچ وجه قصد ندارم تا از خودم تعریف کنم. ما ۵ برادر بودیم و هر پنج تای ما در جبهه جنگیدیم ۴ بردار من جانباز هستند و والد مرحوم من مسئول پشتیبانی جنگ بود بنده در ۲۰ سالی که فعالیت اقتصادی داشتم اعتقادم بر این بود که ایرانیان و مسلمانان باید متمکن و متدین باشند. بنده هرگز از رانت استفاده نکردم بنده اعتقاد دارم که وزارت صمت فرمانده اصلی جنگ اقتصادی است و درصورت اعتماد شما به بنده از هیچ تلاشی در این مسیر کوتاهی نمی‌کنم. بنده از شما می‌خواهم با رای حداکثری در مقابل فشار حداکثری بنده را به وزارتخانه بفرستید تا با همکاری یکدیگر دشمن را شکست دهیم. پس از دفاع وزیر پیشنهادی از برنامه‌هایش، نوبت به رای‌گیری رسید که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز رای‌گیری را اعلام کرد و از اعضای دولت درخواست کرد که جلسه علنی را ترک کنند که درنهایت رزم حسینی با ۱۷۳ رای وزیر شد.
قالیباف: امیدواریم دولت و وزارت صمت بتوانند برای حل مشکلات اقدام کنند
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام نتیجه رای اعتماد مجلس به علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر صنعت، گفت: به هر حال کابینه دولت تکمیل شد و این وزارتخانه هم در این شرایط برای حل مشکلات مردم بسیار مهم و تاثیرگذار است. امیدواریم دولت و وزیر صنعت بتوانند جوابگوی باری باشند که مجلس بر دوش‌شان گذاشت.
حال باید دید رزم‌حسینی در میدان رزم سخت و دشوار این روزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در فاصله کمتر از یک سال تا پایان دولت دوازدهم چه عملکردی از خود به جای خواهد گذشت.
سایر اخبار این روزنامه
نقد محمدرضا عارف به طیف چپ اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سکوت عارف شکست! جلال خوش‌چهره قره‌باغ؛ جنگ بی‌پایان کدام کشورها از جنگ مرزی میان ارمنستان و آذربایجان نگران هستند؟ واکنش‌های جهانی به دنبال تشدید تنش‌ها در قره‌باغ اصناف کاملاً به حال خود رها شده‌اند به بهانه قرار گرفتن نهادهای رسانه‌ای در میان کاندیداهای نوبل صلح بررسی شد ستایش حقیقت در زمانه اخبار جعلی شبکه توزیع ناکارآمد عامل نابسامانی‌هاست؟ رانت دولت در جیب دلالان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت رزم حسینی در میدان رزم صمت دیدار رئیس‌جمهوری با سفیران جدید هشت کشور در تهران موانع اداری، قضائی و سیاسی سر راه تولید و سرمایه‌گذاری باید برطرف شود نگاهی به تاریخ حکومت خاندان الصباح امیر کویت درگذشت نگاهی به تاریخ حکومت خاندان الصباح امیر کویت درگذشت سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد پرونده روح‌ الله زم ویژه است نقد محمدرضا عارف به طیف چپ اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سکوت عارف شکست!