نگاهی به تاریخ حکومت خاندان الصباح امیر کویت درگذشت

دیوان پادشاهی کویت رسماً درگذشت صباح الاحمد الصباح امیر این کشور را تایید کرد.
به گزارش گروه بین‫الملل خبرگزاری تسنیم، تلویزیون کویت خبر درگذشت امیر این کشور را اعلام کرد.
دفتر امیری کویت رسما خبر درگذشت شیخ الصباح امیر این کشور را اعلام کرد.
اخیرا گزارش‌هایی از وخامت وضعیت جسمانی امیر کویت به گوش می‌رسید.


وی چهاردمین امیر کویت است که در سن 91 سالگی درگذشت.
کویت یکی از کشورهای عربی خاورمیانه است. این کشور دارای مرزهای زمینی با عراق و عربستان سعودی و مرزهای آبی با ایران از راه خلیج فارس است.
خاندان صباح در کویت از سال 1760 حکومت خود را بر این کشور آغاز کردند. کشف و استخراج نفت در این کشور از سال 1938 به عنوان مهم‫ترین درآمد ملی این کشور آغاز شد.
ارتش عراق در زمان حکومت صدام حسین و حزب بعث عراق در تاریخ 2 اوت سال 1990 میلادی به کویت حمله و این کشور را اشغال کرد. صدام حسین در آن زمان اعلام کرد که کویت استان نوزدهم عراق است. عراق با این حمله باعث بروز بحرانی بین‌المللی شد و اخطار شورای امنیت را نپذیرفت. پس از آن آمریکا در سال با ائتلافی از کشورهای دیگر به کویت و سپس به عراق حمله کرد و ارتش عراق را از کویت بیرون راند.
دلیل حمله عراق به کویت مشکل بدهی 130 میلیارد دلاری عراق به کویت و تلاش عراق برای بازسازی اقتصاد خود بود که در جنگ ایران و عراق نابود شده بود. عراق معتقد بود چون جنگ ایران و عراق به سود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده ‌است، دولت‌های عربی باید بدهی 130 میلیارد دلاری عراق را ببخشند. کویت زیر بار نرفت و تشنج با کویت بروز کرد.
این نبرد بنا بر گفته دانشنامه جنگ و صلح بزرگ‫ترین نبرد قرن بیستم پس از جنگ جهانی دوم از لحاظ تعداد تجهیزات و متحدان است. این جنگ با بودجه 10 میلیارد دلاری کشورهای عربی و 18 میلیارد دلاری آمریکا همراه بود.
پس از آزادسازی کویت، اصلاحاتی در این منطقه صورت گرفت و قانون اساسی آن که از سال 1968 به تعویق افتاده بود در سال 1992 مجددا برقرار شد.
با وجود حاکمیت خاندان آل صباح در دو قرن گذشته، کویت در بین کشورهای خلیج فارس تنها کشوری است که از آغاز استقلال در سال 1961، دارای قانون اساسی بوده و تفکیک قوای سه گانه پارلمان مستقل، آزادی های سیاسی و آزادی مطبوعات در آن تضمین شده است و به نظر می رسد حاکمیت این کشور کوچک خلیج فارس تاکنون به این اصول مهم قانون اساسی تا حد زیادی پایبند بوده است. گرچه امیر کویت طبق قانون اساسی حق دارد در شرایط خاص پارلمان را منحل کند، اما انتخابات در آن کشور به صورت آزاد برگزار می شود و با اصلاحاتی که در قانون انجام شده است کلیه شهروندان کویت اعم از زن و مرد از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن برخوردارند.
سیاست‌های امیر 91 ساله کویت اغلب در راستای ثبات و کاهش تنش‌های منطقه‌ای بود. او بارها تجاوزات مستمر عربستان به خاک یمن را محکوم و نیز بر لزوم حمایت از مسئله فلسطین تاکید می‫کرد.
سایر اخبار این روزنامه
نقد محمدرضا عارف به طیف چپ اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سکوت عارف شکست! جلال خوش‌چهره قره‌باغ؛ جنگ بی‌پایان کدام کشورها از جنگ مرزی میان ارمنستان و آذربایجان نگران هستند؟ واکنش‌های جهانی به دنبال تشدید تنش‌ها در قره‌باغ اصناف کاملاً به حال خود رها شده‌اند به بهانه قرار گرفتن نهادهای رسانه‌ای در میان کاندیداهای نوبل صلح بررسی شد ستایش حقیقت در زمانه اخبار جعلی شبکه توزیع ناکارآمد عامل نابسامانی‌هاست؟ رانت دولت در جیب دلالان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت رزم حسینی در میدان رزم صمت دیدار رئیس‌جمهوری با سفیران جدید هشت کشور در تهران موانع اداری، قضائی و سیاسی سر راه تولید و سرمایه‌گذاری باید برطرف شود نگاهی به تاریخ حکومت خاندان الصباح امیر کویت درگذشت نگاهی به تاریخ حکومت خاندان الصباح امیر کویت درگذشت سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد پرونده روح‌ الله زم ویژه است نقد محمدرضا عارف به طیف چپ اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سکوت عارف شکست!