محمدرضا یوسفی آرامش ما و سرنوشت انتخابات آمریکا

ساعت چهار و نیم صبح روز گذشته، مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ برگذار شد. مناظره‌ای که برخی از جنبه‌های آن به سرعت در رسانه‌ها خبرساز شد و شاید برای ایرانی‌ها، کم اهمیت‌تر از خود شهروندان آمریکایی نباشد؛ چرا که انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا به طور مستقیم بر بازارهای مالی و روابط سیاسی خارجی کشورمان اثرگذار خواهد بود. شاید بد نباشد نگاهی مختصر به وضعیت رقابتی بایدن و ترامپ بیاندازیم و این که حقیقتا با انتخاب هر یک از آنها چه تاثیری را در کشورمان تجربه خواهیم کرد را بررسی کنیم.
نظرسنجی‌های روز گذشته این انتخابات نشان از آن دارد که شهروندان ایالات متحده معتقدند که جو بایدن با صداقت بیشتری سخن گفته است. همچنین ترامپ مجددا در نظرسنجی‌ها، همچون سال 2016 از رقیب انتخاباتی خود عقب‌تر ماند؛ با این حال چرا بسیاری از تحلیل‌گران باور دارند که او از شانس ریاست جمهوری برخوردار است؟ این تجربه، ریشه در تاریخچه انتخابات آمریکا دارد که از ترکیب دو روش رای‌گیری به وجود آمده و انتخاب فرد منتخب هر ایالت را منوط به آرای کالج الکترال می‌کند. برای مثال ممکن است در ایالت کالیفرنیا با نزدیک به جمعیت 40 میلیون نفر، بایدن بیشترین آرای مردمی را کسب کند و موفق به کسب 55 آرای الکترال آن ایالت شود؛ این روشی است که تا به امروز چند تن از رییس‌جمهوران قبلی ایالات متحده آمریکا به کمک آن موفق به ورود به کاخ سفید شده‌اند. در نتیجه فردی که موفق به کسب 270 آرای کالج الکترال از 538 آرای ایالت‌ها شود شانس ورود به کاخ سفید را دارد. همین امکان بود که موجب شد ترامپ در دوره قبل ریاست جمهوری، علی‌رغم آنکه در ایالت‌هایی بیش از 1 و بعضا 3 میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون کسب کرده بود؛ موفق به پیروزی در انتخابات شود. به همین دلیل ممکن است پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها، به خاطر تراکم جمعیتی بالا در یک ایالت باشد که نتیجه نهایی آن کسب آرای الکترال آن ایالت است؛ و همین موضوع رقابت‌های چریکی را برای کسب آرای ایالتی بیشتر می‌کند. پیرو این مقدمه طولانی، باید پرسید انتخاب هر یک از این افراد چه سرنوشتی را برای ایران به ارمغان دارد؟
نکته مهم این است که درصورت رای‌آوری هر یک از این دو چهره، قرار بر برداشته شدن فوری تحریم‌ها نیست و این نگاه، تحلیلی بیش از حد ساده‌لوحانه است؛ فراموش نکنیم که پس از این انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری ایران را در پیش داریم و انتظار نمی‌رود در زمانی این چنین کوتاه احتمال مذاکره مجدد شکل بگیرد. بسیاری از بازارهای مالی و به خصوص بورس ایران، در انتظار انتخابات ریاست جمهوری 13 آبان آمریکا هستند. در صورت رای‌آوری مجدد ترامپ، که از نگاه نگارنده احتمال آن بالاست؛ شاهد اثر منفی در بازارهای مالی خواهیم بود که انتظار می‌رود، اثری کوتاه‌مدت باشد و در مقایسه با آخرین بیانات ترامپ، در صورت چراغ سبز مقامات کشورمان به نتایجی مشترک ختم شود؛ درصورت پیروزی بایدن نیز انتظار اثرات مثبت تا تعویض دولت در ایران، کوتاه‌مدت هستند. بی‫شک کشوری که در چند دهه گذشته از تحریم، به عنوان اهرمی در سیاست خارجی خود استفاده کرده، حتی با تغییر دولت، به راحتی از آن دست نخواهد کشید و همه چیز به تصمیم مذاکره مقامات کشورمان و طرف آمریکایی وابسته است. حتی اگر این نگاه نیز نباشد، نباید فراموش کنیم که تا فرصت بعدی برای تغییر کنگره ایالات متحده، حداقل دو سال را پیش رو داریم و شروطی که مقامات ما با عنوان دریافت خسارت 150 میلیارد دلاری از آن سخن گفته‌اند، بدون چراغ سبز کنگره این کشور امکان‌پذیر نخواهد بود و از تصمیم یک نهاد اجرایی خارج است. نباید فراموش کرد که بخش مهمی از رنجی که امروز می‌کشیم، به آمریکا ارتباطی نداشته و حاصل سیاستگذاری‌های غلط و ناتوانی مدیریتی در کشورمان است؛ هرچند که ما همیشه مردمی اثرپذیر از محیط بیرونی بوده‌ایم، تا درون! به همین دلیل مسئولین، بیش از آن که چشم انتظار نتیجه انتخابات یک کشور دیگر باشند، باید به سیاستگذاری‌های نامطلوب خود بیاندیشند که متاسفانه هیچ یک با نگاه بلندمدت ترسیم نشده‌اند و شرایط اقتصادی را از هر زمان دیگری سخت‌تر کرده‌اند. متاسفانه بخش مهم چالشی که در آن گرفتاریم، پیش از آنکه اثر تحریم‌ها باشد، بی‫اعتمادی مردم نسبت به آینده کشور است.
در یک نتیجه‌گیری کلی، آینده ایران بیش از آنکه به آمریکا وابسته باشد، به تصمیمات و پیشنهاداتی بستگی دارد که مقامات جمهوری اسلامی در میز مذاکره خواهان استفاده از آن هستند. با تمام این تصویرسازی، نگرانی‌های مردم قابل درک است و امید می‌رود تا در کنار هم آرامش و ثبات بیشتری را از نظر سیاسی و اقتصادی در کشور تجربه کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
کرونا چه بر سر مطبوعات آورده است؟ نفس‌های آخر کاغذی‌ها محمدرضا یوسفی آرامش ما و سرنوشت انتخابات آمریکا جامعه انسانی نسبت به یکدیگر مسئول است ضرورت فرهنگ‌سازی برای از حمایت از افراد دارای معلولیت کارشناس حوزه مسکن: رشد نقدینگی عامل مهم افزایش قیمت‌هاست پیام دلار برای بازار مسکن در صحن علنی مجلس اعتبارنامه ۱۰ نماینده جدید مجلس یازدهم تصویب شد شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان درباره اقدامات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات واکنش نشان داد مسخ جمهوریت نظام با طرح انتخاباتی مجلس کاندیدای دموکرات پس از اولین مناظره پرحاشیه انتخاباتی در نظرسنجی‌های پیش افتاد بوکس کلامی ترامپ و بایدن در رینگ مناظره رئیس‌جمهوری دیروز علاوه بر حضور در جلسه هیئت دولت، دو تماس دیپلماتیک هم برقرار کرد رد نگاه رو به بیرون دولت از سوی روحانی جواب‌های زنگنه نمایندگان را قانع نکرد اولین کارت زرد مجلس یازدهم به نام وزیر نفت یک وکیل دادگستری مطرح کرد اصلاح قانون انتخابات؛ تصریح به امکان رئیس جمهوری شدن زنان حداقل انتظار است