ابهام درباره سرنوشت انتخابات الکترال

گروه بین الملل - علی ودایع: رئیس جمهوری آمریکا و همسرش مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند. ابتلای «دونالد ترامپ» به کویید ۱۹ از این جهت اهمیت دارد که آمریکا تنها ۱۳ روز تا شروع رای گیری انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد و این ابتلای ناگهانی پروسه انتخابات را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
 شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» بعد از مثبت شدن آزمایش ابتلا به کرونای «دونالد ترامپ»، او را قربانی اظهارات نادرست خودش درباره خطرات ویروس کرونا دانست. فارغ از این که براساس نظرسنجی‌ها، ترامپ از «جو بایدن» کاندیدای دموکرات‌ها عقب است ؛ برخی رسانه همانند سی.ان.ان و گاردین در باره خطر مرگ رئیس جمهوری آمریکا براثر ابتلا به کرونا گمانه زنی کرده اند. برخی هم می‌گویند که ترامپ بعدا با اعلام خبر کشف واکسن کرونا تلاش می‌کند سورپرایز اکتبر را به نمایش بگذارد.
بنا به روایت رسانه‌های آمریکایی ، اخبار ساعات اولیه روز جمعه درباره ابتلای رئیس‌جمهور و بانوی اول «ملانیا ترامپ» یک اتفاق جنجالی بود اما کارشناسان پزشکی می‌گویند این اتفاق قابل پیشگیری بود.
در هفته‌های اخیر ترامپ ۷۴ ساله با برگزاری اجتماعات بزرگ که تعدادی از آن‌ها در فضای بسته بود و اجتناب از زدن ماسک در حالی که ادعا می‌کرد چیزی به پایان این ویروس نمانده، سلامتی خود و کارکنانش را به خطر انداخت.


بنا به گزارش ان.بی.سی.نیوز، کارکنان ترامپ، اعضای خانواده و طرفدارانش هم از او پیروی کردند. گویا ترامپ از سوی یکی از دستیاران سابقش «هوپ هیکز» که در کاخ سفید، جایی که توصیه‌ها درباره فاصله‌گذاری اجتماعی در آن رعایت نمی‌شود و تنها تعداد معدودی ماسک می‌زنند، به ویروس مبتلا شده است. 
هوپ هیکز، دستیار رئیس جمهوری ایالات متحده یکی از افرادی بود که وی را در جریان سفر اخیرش به ایالت اوهایو برای شرکت در مناظره با جو بایدن، نامزد حزب دموکرات همراهی کرده بود. این دستیار نزدیک دونالد ترامپ همچنین روز چهارشنبه همراه رئیس جمهوری آمریکا به ایالت مینه سوتا سفر کرده بود.
ترامپ در جریان مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت که هوپ هیکز اغلب از ماسک استفاده می‌کند اما زمان زیادی را با او و ملانیا ترامپ سپری کرده بود. این زن ۳۱ ساله هرچند حضور رسانه ای پررنگی ندارد اما از او به عنوان یکی از افراد بانفوذ در بخش غربی کاخ سفید یاد می‌شود. هوپ هیکز قبلا مانکن بوده است و برای مدتی مدیر روابط عمومی کاخ سفید بود.
چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا بنا به برنامه از پیش برنامه ریزی شده قرار بود بعدازظهر روز جمعه کاخ سفید را به مقصد ایالت فلوریدا ترک کند. نامزد حزب جمهوریخواه قرار بود در گردهمایی هوادارانش در این ایالت که از ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو محسوب می‌شود شرکت کند.
گمانه زنی درباره مرگ ترامپ 
دکتر «وین گوپتا» متخصص ریه در دانشگاه واشنگتن درباره ابتلای ترامپ گفت: (این ابتلا) قابل اجتناب بود. اگر آن‌ها رویه‌های مناسب را دنبال می‌کردند و به این تجمعات نمی‌رفتند و رویدادهای بی‌نظم را که قطعاً در معرض قرار گرفتن از طریق هوا به رغم برگزار شدن آن‌ها در فضای باز وجود داشت برگزار نمی‌کردند، این اتفاق نیفتاده بود.
نکته جالب اینجاست که ترامپ حتی در مناظره سه‌شنبه شب با رقیب دموکراتش گفت که فقط گاهی اوقات ماسک می‌زند و در ادامه «جو بایدن» را به دلیل استفاده از ماسک مورد تمسخر قرار داد و گفت «هر بار که او را می‌بینید، ماسک زده است. او با بزرگترین ماسکی که تا حالا دیده‌ام (در انظار عمومی) ظاهر می‌شود.»
سی ان ان در گزارشی نوشت که ترامپ اکنون به دلیل بالا بودن سن (۷۴ سال) در گروه مبتلایان به کرونا با خطر بالا قرار دارد. همچنین براساس گزارش‌ها وزن نسبتا بالای وی نیز می‌تواند در روند بهبودی مشکلاتی ایجاد کند.
براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال  با پنج برابر خطر بیشتر بستری شدن در مقایسه با دیگر افراد روبرو هستند. خطر مرگ این افراد در این سنین در مقایسه با افراد بین ۱۸تا ۲۹ سال سن ۹۰ برابر بیشتر است. براساس اعلام پزشکان اضافه وزن نیز می‌تواند خطر بستری شدن را به دلیل ابتلا به کرونا سه برابر بیشتر کند.
دکتر «بری دیکسون» متخصص آی.سی.یو در ملبورن به روزنامه گاردین گفت: «اگر ترامپ ذات‌الریه پیش رفته داشته باشد، خطر مرگ برایش بیشتر می‌شود. همچین سایر فاکتورهای پر خطر و سایر بیماری‌ها نظیر اینکه آیا شما یک سیگاری شدید باشید یا دیابت داشته باشید یا بیماری قلبی نیز به نرخ مرگ می‌افزاید. فاکتورهای اصلی ریسک برای ترامپ هم سن و اضافه وزن اوست.»
پروفسور «کریستین جنکینز»، رئیس گروه تنفسی موسسه جورج برای گلوبال هلث هم تاکید کرد که « ترامپ اضافه وزن دارد و ۷۴ ساله است. من نمی‌دانم که آیا او فشار خون بالا دارد یا سابقه عدم تحمل گلوکز، اما او فردی است که من معتقدم نمی‌خواهد کسی در مورد این آسیب پذیری‌ها اطلاعاتی داشته باشد و اگر هم این بیماری‌ها را داشته باشد، ممکن است اعلامشان نکند.»
هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا ترامپ مشکلات جسمی دیگری دارد که منجر به قرار گرفتن در گروه مبتلایان با خطر بالا شود یا خیر. پیش از این هیچ نشانه‌ای از اینکه ترامپ سرطان، بیماری کلیوی، دیابت یا بیماری‌های خاص دیگری که منجر به تشدید وخامت شرایط جسمانی‌اش به دنبال ابتلا به کرونا شود، مشاهده نشده بود.
واگذاری قدرت به معاون اول
با اعلام خبر قرنطینه دونالد ترامپ ، برای دو هفته آینده، آمریکا باید تحت نظر معاون اول او مایک پنس اداره شود. سفرهای انتخاباتی دونالد ترامپ لغو شد و حالا ابهام بزرگ درباره برگزاری انتخابات ایجاد شده است. این در حالی است که پزشک کاخ سفید اعلام کرده حال ترامپ و همسرش خوب است و بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ در محل کارش قرنطینه می‌شود و به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد.
به احتمال فراوان مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا لغو می‌شود و ابهام درباره برگزاری انتخابات در موعد مقرر ایجاد شده. فاکس نیوز ، خبرگزاری ای بی سی و دیگر رسانه‌های مهم آمریکا در اخبار فوری خود به این مسئله پرداختند.
انتقاد از عملکرد ترامپ
عملکرد ترامپ در مقابله با کرونا از ابتدای همه‌گیری مورد انتقاد دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان قرار داشته و در موارد زیادی اظهارنظرهای غیرعلمی او با واکنش کارشناسان بهداشت و درمان آمریکا مواجه شده است. نتایج یک تحقیق جدید در همین خصوص نشان داده که رئیس‌جمهور آمریکا از بزرگترین ترویج‌دهندگان اطلاعات غلط درباره همه‌گیری کرونا به شمار می‌آید.
براساس یک تحقیق ، ۱۱ موضوع درباره اطلاعات غلط در خصوص ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفته که یکی از آنها این بوده که ترامپ در دوران استیضاح خود مدعی شده بود که ویروس کرونا توسط دموکرات‌ها ایجاد شده و یکی دیگر از اطلاعات غلط که توسط ترامپ ترویج یافته بود این است که این ویروس به صورت معجزه آسایی ناپدید خواهد شد.
یکی دیگر از اطلاعات غلطی که توسط ترامپ ترویج یافته بود استفاده از داروی ضد مالاریای «هیدروکسی کلوروکین» به عنوان درمان ویروس کووید-۱۹ بوده است. ترامپ یک دوره ۱۴ روزه نیز به عنوان درمان از این دارو استفاده کرد. این در حالی است که سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه ژوئن هشدار داده بود که استفاده از این دارو می‌تواند مشکلات قلبی جدید برای بیماران به همراه داشته باشد.
رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری ۲۳ آوریل خود نیز این ایده را مطرح کرده بود که تزریق مواد ضد عفونی می‌تواند به صورت بالقوه درمانی برای کووید-۱۹ باشد. این اواخر نیز ترامپ مدعی شده دولت آمریکا تا ماه اکتبر واکسن ویروس کرونا را آماده خواهد کرد و ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن تا پایان سال توزیع خواهد شد. این ادعا در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان درمانی این اظهارات ترامپ را زیر سوال برده و اعلام کرده‌اند که انتظار نمی‌رود تا سال آینده واکسن کرونا در دسترس قرار بگیرد. 
نارضایتی در کمپین ترامپ
شبکه خبری ان ‌بی ‌سی نیوز درگزارشی افزود: برخی از متحدان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا پس از اولین مناظره او با رقیب دموکراتش گفتند که ترامپ یکی از آخرین فرصت‌هایش را برای تغییر در روند رقابت‌های انتخاباتی از دست داد و این مناظره را به جای اعتماد با ناراحتی و عصبانیت به پایان برد. براساس این گزارش، مشاوران ترامپ گفته‌اند که او در فرایند مناظره، فرصت‌های مکرری را برای ضربه زدن به «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله در موضوع چین و اظهارات پیشین بایدن درباره نژاد پرستی از دست داد.
افراد آگاه به این شبکه خبری گفتند که وضعیت حاکم بر ستاد انتخاباتی ترامپ پس از اولین مناظره او با بایدن، «نگرانی»، «سکوت» و «حیرت» بوده و اگر چه ترامپ در میان پایگاه خود رایی را از دست نداده، اما در میان افراد خارج از پایگاه سنتی خود نیز نیازمند رای است.
نخستین مناظره ترامپ و بایدن بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در «دانشگاه کیس وسترن رزرو» در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران و ناظران، این مناظره را مایه شرمساری خواندند. شبکه سی.ان.ان نیز اعلام کرد: مردم آمریکا بازنده مناظره بودند چون واقعاً یک فاجعه بود.
در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای، ترامپ «۷۳ بار» حرف‌های بایدن را قطع کرد. بایدن نیز از لفظ «خفه شو» خطاب به ترامپ استفاده کرد.انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور خواهد بود که قرار است در سوم ماه نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار شود.