گلایه مراجع تقلید از وضع معیشت مردم

در گفت‌وگوی تلفنی با جهانگیری مطرح شد گلایه مراجع تقلید از وضع معیشت مردم شرق: معاون‌اول رئیس‌جمهوری، شنبه‌شب با آیات عظام مظاهری، سبحانی، علوی‌گرگانی، جوادی‌آملی، صافی‌گلپایگانی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت‌الله شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد که اغلب توصیه آنان به حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم بود. به گزارش ایسنا، معاون‌اول رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با آیت‌الله‌العظمی مظاهری گفت: «دولت با اهتمام ویژه نسبت به کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم در تلاش است تا بر مشکلات و مسائل پیش‌رو فائق آید و آمریکایی‌ها را از رفتار خصمانه و اعمال فشارها و تحریم‌های ظالمانه پشیمان کند». آیت‌الله‌العظمی مظاهری نیز با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و گرانی بیش از هر چیز دیگر مردم را آزرده و گلایه‌مند کرده است، بر لزوم تلاش شبانه‌روزی مسئولان برای حل این مشکلات تأکید کرد و گفت: «شرایط اقتصادی امروز کشور نگران‌کننده است اما امیدوارم دولت بتواند بر مشکلات کشور غلبه کند». اسحاق جهانگیری همچنین در تماس تلفنی با آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، گفت: «مردم امروز در شرایط سخت معیشتی و فشارهای ناشی از تحریم و کرونا قرار دارند و دولت مصمم است با رهنمودهای علما و مراجع تقلید بر این مشکلات فائق آید. دولت همواره از سخنان راهگشای مراجع تقلید در مقابله با کرونا استفاده کرده است».
همچنین آیت‌الله‌العظمی سبحانی در گفت‌وگو با جهانگیری گفت: «در شرایط فعلی مرجع اصلی تصمیم‌گیری‌ها، جامعه پزشکی و ستاد ملی مقابله با کروناست و لازم است با تشدید مراقبت‌ها و محدودیت‌ها از افزایش ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری شود. ‌در شرایط فعلی و به دلیل شیوع کرونا حضور در پیاده‌روی اربعین جایز نیست و در این خصوص اطلاعیه‌ای در روزهای آینده صادر خواهم کرد». آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با معاون ‌اول رئیس‌جمهوری با قدردانی از اقدامات و تلاش‌های دولت گفت: «همواره دعاگوی دولت و مسئولین هستم تا بتوانند به وظایف خود در مسیر خدمت‌رسانی به جامعه عمل کنند». همچنین اسحاق جهانگیری در گفت‌وگوی تلفنی با آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی، گفت: «علما و مراجع تقلید همواره پشتوانه‌ای برای عبور از مشکلات کشور بوده‌اند. در طول تاریخ مراجع تقلید همواره پناهگاهی برای مردم بوده‌اند و رهنمودهای آنها در مسائل و مشکلات مختلف راهگشا بوده است».
آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به برخی آیات قرآن، گفت: «وعده خداوند در قرآن این است که همواره پس از سختی‌ها و مشکلات، آسانی خواهد بود که البته عبور از مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح است». او با انتقاد از برخی غفلت‌ها در سال‌های گذشته که منجر به سوء‌استفاده و اختلاس از بیت‌المال شده بود، عنوان کرد: «باید نسبت به حقوق مردم و بیت‌المال سخت‌گیری داشته باشیم و در‌عین‌حال مسیر را برای فعالیت اقتصادی و کسب‌و‌کارهای مردم تسهیل کنیم». معاون‌اول رئیس‌جمهور، در تماس تلفنی با آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی با بیان اینکه در‌حال‌حاضر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا دو مشکل اصلی در کشور هستند، گفت: «امیدواریم با همراهی دولت و ملت و دعای خیر علما و مراجع تقلید بتوانیم از مشکلات و فشارهای بی‌سابقه با سربلندی عبور کنیم». جهانگیری از رهنمودهای مراجع عظام تقلید به‌‌ویژه در ایام شیوع کرونا قدردانی کرد و افزود: «دولت همواره توجه ویژه‌ای به رهنمودهای راهگشای مراجع عظام تقلید در امور مختلف داشته است». آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی نیز در این تماس تلفنی با اشاره به گلایه‌های مردم نسبت به وضعیت معیشتی گفت: «گرانی و فشارهای اقتصادی مردم را رنج می‌دهد که لازم است برای کاهش این فشارها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام شود». او با تأکید بر اینکه باید راهکارهایی اجرائی برای حل مشکلات کشور در نظر گرفته شود، افزود: «حل مشکلات پیش‌رو نیازمند به‌کارگیری درایت و راهکارهای عقلانی است که امیدوارم با تلاش‌ها و پیگیری مسئولین شاهد حل این مشکلات باشیم».
ایشان همچنین بر ضرورت توجه مسئولان به گسترش تعامل با دنیا تأکید و عنوان کرد: «افزایش تعاملات بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای خارجی نیز می‌تواند در حل مشکلات کشور مؤثر باشد». آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی نیز در تماس تلفنی جهانگیری بر ضرورت تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تأکید کرد و گفت: «پس از مسئله کرونا، مهم‌ترین موضوع معیشت مردم است که لازم است دولت و مسئولین تمام تلاش خود را برای کمک به اقشار ضعیف جامعه انجام دهند».
اسحاق جهانگیری همچنین در تماس تلفنی با آیت‌الله شهرستانی، نماینده حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی، گفت: «ایشان نماد عقلانیت و درایت مرجعیت هستند که امیدواریم با رهنمودهای ایشان و سایر مراجع عظام تقلید بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم». او افزود: «مواضع حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی ایشان را به سمبل وحدت ملی عراق تبدیل کرده است. ایشان نه‌تنها مورد احترام مردم و مسئولین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بوده بلکه مورد احترام جامعه بین‌المللی است».