«ابتکار» چالش‌های سامانه احراز هویت برای پلتفرم‌های آنلاین را بررسی کرد نیک و بد «امتا» برای کسب و کارها

کیمیا نجفی
موضوع تلاطم در بازارهای مسکن و خودرو، مدتی است که باعث فشار بر سایت‌های اینترنتی شده است، در این میان تصمیماتی برای کاهش تنش‌ها در این بازارها اتخاذ شد، تصمیماتی که به گفته برخی کارشناسان نمی‌تواند راهی برای کاهش مشکلات باشد، چراکه راهکارهای مطرح شده دارای نقاط ضعف بسیاری است.
نابسامانی‌ها در بازارهای مسکن و خودرو باعث شد که درج قیمت در آگهی‌های فروش مربوط به این بازارها در سایت‌های اینترنتی ممنوع شود، علی‌رغم این تصمیم روند افزایش قیمت در این بخش‌ها قطع نشد، هرچند که برخی از تحلیلگران معتقدند تب‌وتاب برای افزایش بیشتر قیمت‌ها با این تصمیم کمی کاهش یافت. در هر صورت عدم درج قیمت در آگهی‌ها آنطور که باید و شاید نتوانست بازار را آرام کند و به دنبال ناآرامی‌های قیمتی از اواسط شهریور ماه، دادستانی طی نامه‌ای کسب و کارهای اینترنتی فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرده تا کاربران خود را از اول مهر ماه از طریق سامانه امتا (احراز مشتریان تجارت الکترونیکی) احراز هویت کنند. آنطور که گفته می‌شود کاربران با درج کد ملی می‌توانند حساب کاربری بسازند و در صورت تایید هویت امکان ثبت آگهی خواهند داشت. حال این پرسش مطرح می‌شود آیا این رویکرد کنترلی می‌تواند فضای مناسبی را برای کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی فراهم کند یا خیر؟ میثم سپهری‌کیا، مدیرعامل اپلیکیشن ایپین با اشاره به سامانه احراز هویت و تاثیر آن برای پلتفرم‌های آنلاین و کاربران به «ابتکار» گفت: احراز هویت یکی از کلیدی‌ترین و بهترین خدماتی است که پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند به کاربران بدهند و این کار، امکان مناسبی برای کاربران و خود پلتفرم‌ها به شمار می‌رود. استفاده از این سامانه برای تمام پلتفرم‌های آنلاین اجباری شده است اما این مسئله تا کنون اجرایی نشده و ما مشغول مذاکره با دادستان کل کشور هستیم تا بتوانی راهکار اجرایی برای آن پیدا کنیم.
مدیرعامل اپلیکیشن اینپین این سامانه را همانند دست‌اندازی برای کاربران دانست و در این‌باره گفت: ما فعالان پلتفرم‌ها معتقدیم که این سامانه بیش از این که به کاربران و خود پلتفرم‌ها کمک کند دست‌اندازهای تکنیکی، فنی و فرهنگی ایجاد خواهد کرد و برای کارایی لازم است که این سامانه به پختگی کامل برسد. سپهری‌کیا با بررسی مشکلات سامانه امتا برای کسب‌وکارهای آنلاین و کاربران ادامه داد: فعالان در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین به چند دلیل با سامانه «احراز هویت امتا» مخالف هستند. این سامانه‌ای که از طرف دولت اعلام شده از لحاظ فنی قابل اعتماد نیست. به عبارتی دیگر سطح دسترسی، بالا بودن امکانات و سرویس سامانه از قبل امتحان خودش را پس نداده و این به معنای این است که اگر کاربران بخواهند از آن سامانه استفاده کنند ممکن است به دلایلی در طول شبانه‌روز در دسترس نباشد و در آن شرایط کاربران ناراضی و از ادامه فعالیت در این حوزه منصرف می‌شوند.


مدیرعامل اپلیکیشن اینپین گفت: به عنوان مثال کاربری که می‌خواهد آگهی را ثبت کند باید در سامانه امتا احراز هویت کرده باشد، احراز هویت به این شکل است که از سامانه آنلاین خارج شود و با ورود به سامانه امتا احراز هویت کند و پس از آن مجدد به سامانه آنلاین بازگردد و به فرآیند درج آگهی خود ادامه دهد. در کسب وکارهای آنلاین این فرآیند ابتدایی و مردود بوده و بسیاری از کاربران از طی کردن چنین فرآیندی پشیمان خواهند شد. بنابراین جابه‌جا شدن بین دو سایت برای درج آگهی یک کار غیرحرفه‌ای است. سپهری‌کیا اظهار کرد: یکی دیگر از دلایلی که کسب‌وکارهای آنلاین با این سامانه مخالف هستند این است که در بخش‌هایی از آیین‌نامه ذکر شده اگر فردی بیش از 3 آگهی دارد باید از اتحادیه سنتی مرتبط با خود مجوز داشته باشد. به عنوان نمونه اگر یک مشاور املاک 3 آگهی برای معامله دارد باید مجوز اتحادیه املاک شهر خود را داشته باشد تا بتواند آگهی‌های مورد نظرش را ثبت کند. از سوی دیگر اکنون فقط صاحبان آژانس‌های املاک و صاحبان نمایشگاه‌داران مجوز اتحادیه‌های مربوطه را دارند و هیچ‌کدام از مشاورانی که در این آژانس‌ها فعالیت می‌کنند صاحب جواز نیستند.
وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به تضاد به وجود آمده میان فضای آنلاین و سنتی ادامه داد: با این مقررات فضای آنلاین بسیار به اتحادیه‌های سنتی وابسته می‌شوند و این یک تضاد بنیادی بین فضای آنلاین و محیط سنتی است که یقینا یک‌سری مشکلات را بین اتحادیه‌های فضای آنلاین و اتحادیه‌های سنتی ایجاد می‌کند.
سپهری‌کیا افزود: فعالان کسب‌وکارهای آنلاین بیش از همه بر روی مشکل اول که همان چالش‌های فنی است متمرکز هستند اما من معتقدم که چالش‌های مشکلات دوم به مرور زمان خود را نشان خواهد داد و پس از مدتی کسب‌وکارهای آنلان تحت فشار اتحادیه‌های سنتی قرار خواهند گرفت و این تضاد می‌تواند چالش‌های بسیاری را به وجود بیاورد.
وی در پایان حل مشکلات سامانه امتا را راهی برای فراهم کردن فضای امن برای کاربران و پلتفرم‌های آنلاین دانست و در این خصوص گفت: اگر مشکلات موجود حل شود و یک سامانه قابل اعتماد در اختیار کاربران قرار بگیرد پلتفرم‌های آنلاین نیز از آن استقبال می‌کنند. به هر حال آگهی که احراز هویت شده باشد بسیار قابل اعتماد است و امیدوار هستیم با حل مشکلات بتوان بستری مناسب برا کاربران فراهم کرد.
احراز هویت یک اصل مهم بوده و پلتفرم‌های آنلاین از آن استقبال می‌کنند
رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی نیز درخصوص الزام احراز هویت آگهی‌دهندگان در سامانه‌های فروش مسکن و خودرو به «ابتکار» گفت: احراز هویت یک اصل مهم بوده و کسب‌وکارهای آنلاین نیز از آن استقبال می‌کنند، اما اجرای سامانه امتا ضعف‌هایی داشته و پلتفرم‌های آنلاین منتقد همین نکات هستند.
وی افزود: فعالان پلتفرم‌های آنلاین معتقدند سامانه امتا ملاحظات لازم را برای کسب‌وکارها در نظر نگرفته است، من هم گمان می‌کنم این سامانه می‌توانست کامل‌تر و دقیق‌تر طراحی شود.
الفت‌نسب از پرش میان سامانه‌ها برای درج یک آگهی و چالش‌های آن برای کاربران گفت: مشکل کاربران این است که باید به سامانه امتا بروند تا احراز هویت شوند و پس از آن به سامانه پلتفرم بروند و این پرش‌ها امکان دارد کاربران را نسبت به ادامه فعالیت در این سامانه دلسرد کند. در چنین شرایطی قطعا چالش‌هایی برای کسب‌وکارهای آنلاین به وجود خواهد آمد.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی اظهار کرد: مساله دیگری که کسب‌وکارهای آنلاین به آن توجه دارند کیفیت سرویس این سامانه است. پلتفرم‌ها می‌خواهند یک ضمانت اجرایی وجود داشته باشد. آنها می‌خواهند بدانند اگر اتفاقی رخ دهد و یا اختلالی به وجود بیاید چه اقدامی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای این سامانه انجام می‌شود.
الفت‌نسب در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این مسئله که سامانه احراز هویت ابزاری مناسب برای کاهش جرایم است ادامه داد: تصمیم‌گیران در این زمینه به دنبال راهی برای کاهش جرایم هستند و قطعا اگر مشکلات رفع شود سامانه احراز هویت می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش جرایم اینترنتی داشته باشد. سامانه احراز هویت می‌تواند ابزار کنترلی مهمی در فضای مجازی باشد.
سایر اخبار این روزنامه
پیامدهای تعطیلی چندباره سینماها و سالن‌های تئاتر چه خواهد بود؟ مرثیه‌ای برای ابتلای سینما و تئاتر به کرونا ژوبین صفاری خراش سخنان ناسنجیده روی روان جامعه نظر طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب نسبت به نحوه حضور در انتخابات 1400 چگونه است؟ اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخابات «ابتکار» چالش‌های سامانه احراز هویت برای پلتفرم‌های آنلاین را بررسی کرد نیک و بد «امتا» برای کسب و کارها غیرنظامیان هم قربانی جنگ در قفقاز شدند ادعای جمهوری آذربایجان درباره پیشروی در قره‌باغ وابستگی نظام اقتصادی کشور به ارزآوری چقدر است؟ ارزهای نفتی در دوراهی تهاتر و بلوکه شدن مناطق پرآسیب باید ساماندهی شوند لزوم تعیین‌تکلیف منابع نگهداری معتادان متجاهر راهبرد من افزایش مشارکت و حضور جدی و تمام قد اصلاح‌طلبان است اعلام حضور مشروط عارف در انتخابات ۱۴۰۰ در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد خبرهای خوب رئیس‌جمهوری برای صادرکنندگان خوش سابقه و متعهد شرایط انتخابات 2020 ایالات متحده پیچیده‫تر شد انتخابات آمریکا زیر سایه تردید و ابهام اهداف واقعی، راهگشای انبوه چالش‫ها