اهداف واقعی، راهگشای انبوه چالش‫ها

کورش الماسی- آیا خطا است اگر گفته شود که صاحب‫منصبان، سیاست‫ورزان و کارگزاران مدیریت کلان باید اهدافی را انتخاب و پیگیری کنند که منجر به رفاه، آرامش، امنیت، شادی، حاکمیت قانون، عدالت و... برای شهروندان شود؟ درصورتی که طرح این پرسش تضادی با منافع و امنیت ملی نداشته باشد، آنگاه می‫توان ادعا کرد که تنها معیار سنجش اهداف سیاسی دست‫آوردهای ملموس، عینی، قابل سنجشی است که در زیست روزمره شهروندان نمود پیدا می‫کند، است. مثلاً، اینکه شهروندان دسترسی سهل و منطقی به اشتغال، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و... داشته باشند، حاکی از این است که اهداف مدیریت کلان در راستای منافع و امنیت ملی است و بالعکس این نیز صادق است.
آیا خطا است اگر ریشه بیشتر چالش‫های اجتماعی و ملی فلج کننده را اهداف سیاسی که ریشه در توهمات تاریخی یا آرمان‫های اتوپیایی دارند، تصور کنیم؟ آیا خطا است اگر بنابر انبوه و انواع چالش‫های اجتماعی و ملی ادعا کنیم، صاحب‫منصبان، سیاست‫ورزان و کارگزارانی که اصرار بر تداوم اهداف سیاسی که ریشه‫های تاریخی و آرمانی دارند، عملکردی مغایر منافع و امنیت ملی دارند؟ آیا خطا است اگر به گواه چند دهه شواهد پرهیزینه گفته شود، راهبرد روابط خارجه در تحقق منافع و امنیت ملی ناکام بوده است؟ آیا پربیراه است اگر گفته شود، اهداف سیاسی باید قابل فهم، قابل سنجش و منجر به دست آوردهای ملموس در زیست روزمره شهروندان شود؟
آیا نمی‫توانیم به اعتبار چند دهه تجربه سخت ادعا کنیم که اهداف سیاسی مبتنی بر تاریخ و آرمان‫های غیر ملی نه تنها مغایر و ویران کننده منافع و امنیت ملی بلکه بستر آشفتگی فکری و رفتاری کارگزاران و شهروندان می‫شود؟ آیا خطا است اگر گفته شود اهداف تاریخی و آرمانگرایانه غیر ملی، مدیریت کلان را به بن بست فکری و عملی می کشاند؟
اگر پرسش های فوق عقلانی، فرا جناحی و ملی تلقی شوند، آنگاه، وظیفه دستگاها و کارگزاران روابط خارجه است تا به شهروندان گزارش قابل فهم و سنجش دهند که چرا راهبرد روابط خارجه در ایجاد بستر رفاه، آرامش و امنیت برای شهروندان ناکام بوده است، وظیفه متولیان، دست‫اندرکاران از جمله وزارت دارایی و اقتصاد است که به شهروندان گزارش دهند چرا نمی‫توانند آشفتگی‫های مالی و اقتصادی را کنترل و مدیریت کنند، وظیفه وزارت صنعت و معدن و دیگر متولیان غیررسمی است که به شهروندان گزارش دهند چرا خودرویی که در هیچ کشوری بر روی سیاره زمین اجازه تردد ندارد باید هم قیمت ماشین‫های لوکس در کشورهای توسعه یافته باشد، وظیفه متولیان حقوقی و قضایی است تا به شهروندان گزارش دهند دلیل این همه پرونده‫های حقوقی و قضایی چیست، وظیفه متولیان اخلاق پر مدعا است تا دلیل یا دلایل ویرانی اخلاق سیاسی و اجتماعی را برای شهروندان تبیین کنند، وظیفه صاحب منصبان است تا چشم‫انداز مسیر حرکت اجتماعی را به شهروندان نشان دهند و...


بنابر شواهد بی‫شمار عینی و تجربی، اهدافی که ریشه در تاریخ یا آرمان‫های اتوپیایی دارند، سرچشمه تمامی چالش‫های اجتماعی و ملی که زیست شهروندان را به مرزهای زیست طبیعی نزدیک کرده است، می باشد. صیانت از ایران مقدم بر هر هدف تاریخی و اتوپیایی است. بنابراین، اهداف تاریخی و آرمانگرایانه غیر ملی باید از عرصه مدیریتی و سیاسی نه تنها کنار گذشته شود، بلکه ممنوع شود. هیچ توجیه و دلیلی، صاحب منصبان را مجاز نمی‫دارد تا شهروندان، جامعه و کشور را به سوی مرز زیست طبیعی هدایت کنند. اهداف سیاسی مبتنی بر تاریخ و آرمانهای غیر ملی، نشان یا علامت عدم صداقت، اذهانی که هیچ ارتباطی با زمان و مکان واقعی ندارند، آشفتگی فکری و... برخی کارگزاران در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری است.
بنابر شواهد و تجربیات در چند دهه گذشته؛ تحقق رفاه، آرامش و امنیت اجتماعی و ملی مبتنی بر آرمانهای اتوپیایی غیر ملی و اندیشه‫ها و راهکارهای تاریخی از ناممکن‫های عوالم آسمانی و زمینی است.
سایر اخبار این روزنامه
پیامدهای تعطیلی چندباره سینماها و سالن‌های تئاتر چه خواهد بود؟ مرثیه‌ای برای ابتلای سینما و تئاتر به کرونا ژوبین صفاری خراش سخنان ناسنجیده روی روان جامعه نظر طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب نسبت به نحوه حضور در انتخابات 1400 چگونه است؟ اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخابات «ابتکار» چالش‌های سامانه احراز هویت برای پلتفرم‌های آنلاین را بررسی کرد نیک و بد «امتا» برای کسب و کارها غیرنظامیان هم قربانی جنگ در قفقاز شدند ادعای جمهوری آذربایجان درباره پیشروی در قره‌باغ وابستگی نظام اقتصادی کشور به ارزآوری چقدر است؟ ارزهای نفتی در دوراهی تهاتر و بلوکه شدن مناطق پرآسیب باید ساماندهی شوند لزوم تعیین‌تکلیف منابع نگهداری معتادان متجاهر راهبرد من افزایش مشارکت و حضور جدی و تمام قد اصلاح‌طلبان است اعلام حضور مشروط عارف در انتخابات ۱۴۰۰ در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد خبرهای خوب رئیس‌جمهوری برای صادرکنندگان خوش سابقه و متعهد شرایط انتخابات 2020 ایالات متحده پیچیده‫تر شد انتخابات آمریکا زیر سایه تردید و ابهام اهداف واقعی، راهگشای انبوه چالش‫ها