تحریم‌های ثانویه تبلیغاتی و سیاسی است

برخي کارشناسان اقتصادي در واکنش به تحريم‌هاي ثانويه آمريکا، مي‌گويند که اين تحريم‌ها شامل بانک‌هايي مي‌شود که نقش تعيين‌کننده‌اي در تجارت خارجي ايران ايفا نمي‌کنند. تامين سرمايه امين، بانک کشاورزي، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوين، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ايرانيان، بانک ايران زمين، بانک اسلامي همکاري منطقه‌اي، بانک کارآفرين، بانک خاورميانه، بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمايه، بانک توسعه تعاون و بانک گردشگري» ازجمله 18 بانکي هستند که تحت تحريم‌هاي ثانويه قرار گرفته‌اند.
واکنش رئيس‌کل بانک مرکزي
رئيس‌کل بانک مرکزي در واکنش به خبر فوق، با تاکيد بر اينکه تسري تحريم‌هاي ثانويه به باقي‌مانده بانک‌هاي ايراني بيش از آنکه اثر اقتصادي داشته باشد، براي اهداف تبليغاتي و سياسي داخلي آمريکا انجام شده است، گفت: بانک‌هاي خارجي عملا معافيت‌ها و مجوزهاي لازم را براي تأمين مالي مبادلات دارو و محصولات غذايي دريافت کرده‌اند. همتي تاکيد کرد: هرچند در ماه‌هاي گذشته براي تامين دارو و غذاي مردم به‌خاطر فشار حداکثري به‌شدت در مضيقه بوديم، ولي تاکنون از مسيرها و روش‌هايي اجازه نداديم هيچ‌گونه کمبودي در کشور ايجاد شود. از اين پس نيز بانک مرکزي در کنار بخش خصوصي، تمام تلاش خود براي تأمين دارو و کالاهاي اساسي مورد نياز مردم از روش‌هاي مختلف به‌کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از اين ناحيه فشار بيشتري بر مردم وارد شود.
تحريم‌ها تاثيري بر کانال بشردوستانه ندارد


رئيس اتاق بازرگاني ايران و سوئيس نيز اظهار کرد: بعيد مي‌دانم اين تصميم تاثيري بر عملکرد SHTA داشته باشد چون براساس توافقات، تحريم‌ها نبايد تاثيري بر آن داشته باشد و حاصل توافق اوفک و وزارت امور اقتصادي سوئيس (سکو) است. شريف نظام مافي در گفت‌وگو با ايلنا افزود: اصلا ماهيت کانال بشردوستانه بر اين اساس است که تحريم‌ها بر بخش دارو، غلات و تجارت بشردوستانه بي‌تاثير باشد. او ادامه داد: بايد توجه داشت که 25 روز تا انتخابات آمريکا باقي مانده است از همين روي  بعيد مي‌دانم در اين بازه زماني دولت ترامپ مانع اين مبادلات شود. نظام مافي تصريح کرد: البته سيستم بانکي ما پيش از اين قفل شده بود و عملا به دليل تحريم و FATF ارتباط آنچناني با دنياي خارج نداشت بنابراين اعلام اخير تاثير آنچناني هم نخواهد داشت. در واقع آمريکا فقط بقال‌هاي کشور را تحريم نکرده است. نظام مافي اين تصميم دولت ترامپ را در آستانه انتخابات تبليغاتي دانست و افزود: گروه ضد ايراني ترامپ زمين بازي را به‌گونه‌اي مي‌چيند تا شرايط براي دولت بعدي و حتي تا تحويل دولت در سه ماه آينده دشوار شود بنابراين اقتصاد ايران و فعالان اقتصادي سه ماه سختي را پيش رو دارند. رضا پديدار - رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران هم به ايسنا، اظهار کرد: با توجه به تلاش ايالات متحده ‌آمريکا و هم‌پيمانانش براي انزواي بيشتر دولت ايران در عرصه تعاملات نفتي جهان، به وزارت نفت پيشنهاد مي‌دهيم که با وجود اعمال برخي محدوديت‌ها براي حضور و نقش‌آفريني نماينده دولت در اوپک، به بخش‌ خصوصي اين فرصت و امکان داده شود تا به‌عنوان نماينده ايران در نشست‌ها و تصميم‌گيري‌هاي اين سازمان بين‌المللي حضور يافته و از تماميت صنعت نفت ايران در جهان دفاع کند.