فراری دادن متهمان از ترس افشاگری


سومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. جلسه‌ای که قرار بود به دفاعیات متهم اصلی پرونده اختصاص یابد با رد اتهامات از سوی او، به بحث قاضی و وکیلش کشیده شد.
به گزارش میزان، در ابتدای این جلسه، قاضی مسعودی مقام گفت: در جلسه قبل وکیل متهم امامی مطالبی را مطرح کرد که برخی از آنها مطابق با واقعیت نبود. ادعا شد که مفاد کیفرخواست قرائت شده با اصل کیفرخواست تفاوت دارد که باید بگویم وکیل و متهم چنانچه ذره‌ای اختلاف در محتوای کیفرخواست قرائت شده در دادگاه و کیفرخواست ارائه شده به آنها مشاهده کردند می‌توانند در زمانی که موعد دفاع آنها است، این ایراد را مطرح کنند. او این اختلاف را ناشی از تفاوت فونت تایپی کیفرخواست ارائه شده به متهم و وکیل دانست و گفت: من قسم یاد می‌کنم که گفتم هر مطلبی که بخواهید به شما بدهند؛ ما به طور سیستماتیک به شما ابلاغ کردیم. که کریمی فارسی وکیل متهم امامی پاسخ داد: چیزی به من ابلاغ نشده است. قاضی در ادامه گفت: دادگاه هنوز وارد رسیدگی نشده است اما شما می‌گویید دادگاه منصفانه نیست این در حالی است که شما زمان خواهید داشت که دفاع کنید و سپس ما ارزیابی خواهیم کرد هیچ‌کس با شما خصومت ندارد اینجا جای دعوا نیست.
رئیس دادگاه در ادامه ضمن تفهیم اتهام به متهم محمد امامی گفت: آیا آنها را قبول دارید؟ که متهم پاسخ داد: به هیچ عنوان قبول ندارم اول وکیلم دفاع می‌کند و جلسه بعد خودم.


نوبت که به دفاعیات وکیل متهم امامی رسید او گفت: باید مستندات پرونده باشد تا من دفاع کنم. قاضی خطاب به وکیل متهم گفت: مستندات در پرونده مندرج بود و شما مطالعه کردید و تمام ضمائم پرونده نیز در قرار جلب به دادرسی وجود دارد.
رئیس دادگاه در این بخش از جلسه خطاب به کریمی فارسی گفت: شما دفاعیات را ارائه می‌دهید و دادگاه اگر لازم بداند استعلام می‌کند. این اولین باری است که در دادگاه چنین چیز‌هایی را می‌شنوم. اینکه شما دائماً می‌گویید ابلاغ نشده باید بگویم که هر چیزی ابلاع نمی‌شود و در پرونده موجود است و شما نیز پرونده را خوانده‌اید. وکیل مدافع امامی گفت: شما برای خواندن ۲۲ هزار صفحه چقدر وقت لازم دارید مگر ما رسیدگی‌های دیگری نداریم؟ رئیس دادگاه گفت: آیا ما باید صبر کنیم تا شما به رسیدگی‌های دیگرتان برسید؟ اکنون دفاعی برای ارائه دارید یا خیر؟ وکیل متهم امامی گفت: باید مستندات در اختیارم قرار گیرد.
در ادامه این جلسه رسول قهرمانی نماینده دادستان در پاسخ به اظهارات وکیل امامی گفت: اعلام کردند که به ما اجازه نمی‌دادند پرونده را مطالعه کنیم که این پاسخ داده شد، این تیم فساد آنقدر پیچیده بود که نگران بودند برخی متهمان بی‌بضاعت پرونده پس از دستگیری دست به افشاگری بزنند. لذا برخی از افراد را از کشور خارج کردند از جمله آقای پرویز نسترن تهرانی؛ تمام ضمانتنامه‌ها از حساب پرویز نسترن تهرانی دریافت می‌شد؛ در سال 97 یکی از ضابطین پرونده به ما مراجعه و اعلام کرد پرویز نسترن تهرانی از مرز عراق وارد کشور شده است؛ ما پس از ردگیری وی پس از 2 ماه وی را دستگیر کردیم و تازه فهمیدیم پرویز نسترن تهرانی در این پرونده هیچ‌کاره است و صرفاً از حساب‌های او استفاده می‌شده است. نماینده دادستان گفت: ما در پیگیری‌های خود متوجه شدیم که وقتی پرویز نسترن تهرانی وارد کشور شد، این شبکه فساد از وی برای گرفتن وکیل برای او امضا گرفتند به این جهت که چنانچه بازداشت شد آن وکیلی که برایش گرفته‌اند پرونده را دریافت کند و حتی پرویز نسترن تهرانی را تهدید کردند که اگر بازداشت بشوی و افشاگری کنی زندگی‌ات را به آتش می‌کشیم.
پس از سخنان نماینده دادستان قاضی مسعودی مقام ضمن اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه روز دوشنبه ۲۱ مهر در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.