ایران و عراق برای آزادسازی منابع ارزی به توافق رسیدند


به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص مبادلات بانکی و نحوه استفاده از منابع چند میلیارد دلاری ایران اعلام کرد، توافقنامه لازم بین ایران و عراق امضا شده است. همتی با اشاره به مثبت بودن رایزنی‌هایش با مقامات عراقی گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده‌ایم.
وی درباره نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی بیان کرد: جلسه مشترک سه جانبه با رؤسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالاهای اساسی برای کشور شده است. جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: نخست‌وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است. نخست‌وزیر عراق، قول داد که به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگیری کند.
همتی افزود: با توجه به رایزنی‌ها و قول‌هایی که مسئولان عراقی داده‌اند، نسبت به آینده امیدوارم و نتایج آن به زودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می‌شود. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیازهای خود، از این منابع مالی برداشت کند.


گفتنی است، در پی تلاش‌های بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای صادراتی از عراق در داخل کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی صبح دیروز در رأس هیئتی برای دیدار و رایزنی با مقامات عراقی از جمله مصطفی‌الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور وارد بغداد شد.
در این دیدار، مصطفی غالب مخیف رئیس‌کل بانک مرکزی عراق بیان کرد: تلاش‌ داریم به همکاری بانکی با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهیم و از تجارب تهران در امور مالی و بانکی استفاده خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که همکاری دو کشور ادامه داشته باشد و مشکلات موجود در حوزه مطالبات مالی و پولی ایران نیز حل می‌شود.
وی ادامه داد: برخی سازوکارها وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آنها به تقویت همکاری بانکی و پولی میان دو کشور و رفع مشکلات موجود، کمک کرد. پیشنهاد دادیم کمیته‌ای مشترک با حضور مقامات بانکی و مالی دو کشور تشکیل شود تا به راهکار لازم برای حل مسایل ایران و عراق دست یافت.
لازم به ذکر است، طی ماه گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی عراق و مدیرعامل بانک تجارت عراق (TBI) تغییر کردند؛ این دو تغییر مهم می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای بازگشت منابع ارزی ایران که در کشور عراق مسدود شده است. البته در طول سال‌های گذشته و به‌خصوص دوره اخیر بانک مرکزی، مقامات ایرانی رایزنی‌هایی را با کشور عراق برای بازگشت منابع ارزی و وصول بدهی عراق به ایران انجام داده‌اند و در مقاطعی نیز موفقیت‌هایی را به دست آورده‌اند.
آن‌طور که عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود: «ارزش صادرات گاز و برق ایران به عراق سالیانه، چندین میلیارد دلار است، ضمن اینکه، میلیاردها دلار از منابع بانک مرکزی نیز در این کشور است که درمورد نحوه استفاده از آن براساس تفاهم‌نامه سال گذشته به توافق رسیدیم.» همتی همچنین پیش از این و پس از سفر به عراق اعلام کرده بود: «از منابعی که در کشور عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده می‌کنیم.»
این درحالی است که بر اساس قرارداد ایران و عراق، عراقی‌ها موظف هستند پول گاز را با یورو و پول برق را با دلار به ایران پرداخت کنند، اما با آغاز روند جدید تحریم‌ها، عراقی‌ها اعلام کردند امکان پرداخت دلار را ندارند و پیشنهاد پرداخت با دینار را مطرح کردند و حالا مسئله دینار هم مطرح نیست و ایران قرار است کالای اساسی بخرد.