اگر تدبیر آقای جهانگیری نبود...

داریوش قنبری‪-‬ درباره عملکرد مدیران دولت در شرایط امروز کشور موافقت و مخالفت‌های بسیاری وجود دارد. در این زمینه عملکرد آقای جهانگیری معاول اول نیز مورد پرسش‌هایی قرار گرفته است اما به اعتقاد نگارنده نبض تصمیم گیری‌ها در دولت فعلی آقای جهانگیری است، اگرچه هم اکنون
مشکلاتی در کشور وجود دارد اما اگر تدبیر
اسحاق جهانگیری نبود مشکلاتی بسیار بیشتر را باید تحمل می‌کردیم. باید واقعیت‌های وضع کنونی را مورد توجه قرار داد، به لحاظ درآمد کشور حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز این میزان از کاهش درآمد را تجربه نکرده است. اقتصادی که پایه نفتی دارد اما منهای نفت اداره می‌شود در واقع با تدبیر مدیران و به ویژه معاون اول دولت است که پیش می‌رود. باید در نظر داشت کسانی که ایران را تحریم کردند به دنبال فروپاشی کشور بودند و اگر موفق نشدند با تدبیر چهره‌هایی مانند جهانگیری بوده است و این موضوع را نباید نادیده گرفت. قطعا کاردانی او در اینکه تحریم‌ها به هدف طراحی شده نرسیده بسیار تعیین‌کننده و موثر بوده است. امروز به دلیل تحریم‌ها و همچنین کرونا شرایط بسیار پیچیده‌ای را شاهد هستیم و باید گفت بدشانس‌تر از دولت روحانی تا کنون نداشته ایم. این دولت مانند دولت اصولگرایان فرصت فروش نفت بشکه‌ای 130 دلار را نداشته و امروز حتی نفت بشکه‌ای 30 دلار را هم به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم به آسانی بفروشیم. سوال این است اگر به جای جهانگیری فرد دیگری در سمت معاون اولی قرار می‌گرفت ما تا چه میزان مشکلات بیشتری را شاهد می‌بودیم؟
البته هم اکنون نیز کسی نمی‌تواند منکر مشکلات کمر شکنی همچون تورم و گرانی کم سابقه باشد که طبقه متوسط و پایین جامعه را هدف گرفته و تحت فشار قرار داده است اما درکل اگر تدبیر صاحب نظرانی مانند جهانگیری نبود وضعیت بدتر می‌شد. از سوی دیگر باید این موضوع را مدنظر قرار داد که از سال 94 ما در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم که هدف آن نابودی زیرساخت‌های اقتصادی کشور بوده است. در چنین شرایطی مشکل مدیریت مدیران نیست و نمی‌توان به مدیران رده بالا برای عملکردی که داشته‌اند خرده گرفت بلکه تحریم‌ها و جنگ اقتصادی است که شرایط امروز را پدید آورده و نباید از مدیران انتظار معجزه داشت. در چنین شرایطی اگر بررسی دقیقی انجام شود به رغم وجود مشکلات به نظر می‌رسد مدیران هرآنچه را که می‌توانسته‌اند انجام داده و در نوع خود عملکرد مناسبی داشته اند.