کرونا با خواهش و تمنا مهار نمی‌شود!

آیت قیصربیگی‪-‬ بیش از ۷ ماه است میزبان یک مهمان ناخوانده‌ایم! در این مدت چنان از او پذیرایی کرده‌ایم که هر مهمان دیگری هم بود به این راحتی صحنه را ترک نمی‌کرد، در حالیکه از هر دشمنی خطرناک‌تر بوده است!
جایی که برای بیرون راندن کرونا بایست وارد اجتماعات نمی‌شدیم، شدیم و از کرونا بیشتر پذیرایی کردیم! جایی که بایست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردیم تعارفی عمل کردیم و فضای بیشتر برای جولان کرونا مهیا نمودیم! جایی که بایست بر اجرای مصوبات نظارت کافی می‌کردیم، نکردیم و کرونا از غفلت ما نهایت استفاده را کرد! جایی که بایست همه خطر کرونا را جدی می‌گرفتیم، نگرفتیم و امروز کرونا همه را به خطر انداخته و...!
بارها و بارها شاهد تلاش شبانه روزی و اعلام خطر مسئولان‌ ستاد کرونا بوده‌ایم، بارها و بارها شاهد به خطر انداختن جان مدافعان عرصه سلامت بوده‌ایم، بارها و بارها شاهد اعلام هشدارها، بیم‌ها و خطرها از محافل مختلف بوده‌ایم! و...
اما به راستی خلاء کار کجاست؟ چرا با این همه کار و تلاش و جلسه و مصوبه روز به روز سایه کرونا بر سر زندگی و جان مردم سنگین‌تر می‌شود؟! برای رسیدن به جواب، ابتدا بایست به این سوال پاسخ داد که چرا تاکنون از تصمیمات اتخاذ شده نتیجه لازم را نگرفته ایم؟ مگر نه اینکه


مصوبات ستاد کرونا لازم الاجرا هستند،
آیا این تصمیمات بطور کامل اجرایی می‌شوند! به‌عبارت دیگر سازوکار نظارتی و ضمانت اجرایی شدن تصمیمات و مصوبات ستاد کرونا چیست؟
مادامیکه رهبر معظم انقلاب اسلامی خود می‌گویند که من هم تابع نظرات ستاد ملی کرونا هستم، آیا جای تفسیری در اهمیت و لازم‌الاجرا بودن این دستورالعمل‌ها و مصوبات باقی می‌ماند! شاید لازم باشد قوانین سفت و سخت‌تری اعمال کرد تا بازدارندگی قوی‌تر ایجاد کند چراکه بیرون راندن هیولایی چون کرونا با خواهش و تمنا و تعارف از خانه بدر نمی‌شود! اینجا بحث بر سر زندگی و جان مردم است و در این وادی تعارف و ملاحظه کاری هیچ توجیهی ندارد!
همه بایست هشدارهای جدی رهبر معظم انقلاب در مورد مرگ و میر بالای کرونا و لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تاسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا را جدی بگیریم.
حقیقتا در دل تصمیمات و مصوبات ستاد کرونا راهبردهای بسیار خوبی برای مهار این ویروس مرگبار وجود دارد. اما اینکه چرا تاکنون‌ نتیجه لازم را نگرفته‌ایم احتمالا به عدم اجرایی شدن کامل مصوبات برگردد! در این راستا همواره با دو مولفه مهم مواجه بوده ایم:
۱- عدم اجرای کامل مصوبات در سطح اجرا
۲- عدم رعایت کامل پروتکل‌‌های بهداشتی در سطح جامعه
جان کلام آنکه، کرونا با خواهش و تمنا مهار نمی‌شود و برای بیرون راندن این مهمان ناخوانده بایست تعارفات را کنار گذاشت، چراکه او بی‌تعارف وارد زندگی ما شده و همه را به خطر انداخته است! بنابراین، برای رهایی از شر این ویروس خطرناک ابتدا باید با اعمال قوانین سفت و سخت تر، عامل بازدارندگی بیشتری ایجاد کرد تا از شیوع گسترده این بیماری جلوگیری شود، دوم لازم است در عرصه اجرای مصوبات فارغ از تعارفات و ملاحظه کاری‌های مرسوم با نظارت بیشتر، جدی‌تر و قاطع‌تر عمل کرد و نباید به این راحتی گذاشت قصور برخی در عدم اجرایی نمودن مصوبات و سهل انگاری عده‌ای در عدم پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جان همه شهروندان را بیش از این به خطر بیندازند. در این راستا می‌طلبد با نقض‌کنندگان دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی هم در سطح اجرا و هم در سطح جامعه قاطعانه و بدون ملاحظه برخورد کرد.