دولت زیر بار تعطیلی تهران برود

در روز شنبه، کميته سلامت تهران شامل شوراي اسلامي شهر، ستاد مديريت بيماري کرونا و کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد تعطيلي 2 هفته‌اي تهران را به کميته امنيتي ستاد ملي مقابله با کرونا ارائه کردند و حالا درخواست آنها در انتظار تاييد رئيس ستاد ملي مقابله با کرونا است. با تصويب اين پيشنهاد، تمام دستگاه‌هاي اجرايي تهران اعم از دولتي، خصوصي به‌جز دستگاه‌هاي امدادي در اين مدت تعطيل خواهند شد و در قالب اين طرح محدوديت‌هايي براي تردد مردم در سطح شهر اعمال مي‌شود. از چهارشنبه هفته جاري، محدوديت فعاليت اصناف غيرضروري و ترددهاي تفريحي شهروندان در 25 مركز استان -تهران، كرج، مشهد، تبريز، شيراز، اهواز، سنندج، اصفهان، قم، اروميه، اراك، بيرجند، اردبيل، بوشهر، كرمانشاه، بندرعباس، يزد، خرم‌آباد، بجنورد، ايلام، شهركرد، همدان، زنجان، سمنان، كرمان- و 46 شهر و همچنين 43 شهرستاني كه پيش از اين و ظرف يك هفته گذشته هم مجبور به رعايت محدوديت‌هاي صنفي از گروه 2 تا 4 بودند، به مدت 10 روز اجرا و تمديد مي‌شود كه اين‌بار، شهر تهران هم در فهرست اعمال اين محدوديت‌ها قرار گرفته است. اين درحالي است که دکتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور و رئيس ستاد ملي مقابله با کرونا، روز شنبه (10 آبان) در جلسه ستاد ملي مبارزه با کرونا اعلام کرد که «با تصويب ستاد ملي مبارزه با کرونا از روز چهارشنبه اين هفته به مدت 10 روز محدوديت‌هاي تازه‌اي در مراکز 25 استان و 46 شهرستان کشور اعمال خواهد شد. در چارچوب اين محدوديت، تمام آن فعاليت‌هاي به اصطلاح 3 و 4 که عمدتا به فعاليت‌هاي آموزشي و تجمع در مناسبت‌هاي مختلف مربوط مي‌شود، تا روز جمعه آتي يعني براي 10 روز ممنوع مي‌شود.» به‌عنوان مثال محمدحسين بحريني، سخنگوي ستاد استاني مبارزه با کرونا در خراسان رضوي، اعلام کرد که با توجه به شرايط و وضعيت قرمز، محدوديت‌هاي کرونايي از چهارشنبه 14 آبان‌ماه به مدت 10 روز در مشهد اجرا مي‌شود.
اعمال محدوديت رفت و آمد در 25 استان
همچنين بر اساس ابلاغ وزارت کشور از امروز محدوديت رفت‌وآمد در 25 شهر مراکز استان‌هاي قرمز اعمال شد. از ساعت 12 روز دوشنبه (12 آبان) خروج خودروهاي شخصي با پلاک بومي و ورود خودروهاي شخصي با پلاک غيربومي از به 25 مرکز استان ممنوع است. مراکز استان‌هاي داراي ممنوعيت عبارتند از: تهران، البرز، خراسان رضوي، آذربايجان‌شرقي، آذربايجان غربي، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزي، خراسان جنوبي، اردبيل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، يزد، لرستان، خراسان شمالي، ايلام، چهارمحال و بختياري، همدان، زنجان، سمنان و کرمان. اعمال ممنوعيت‌ها در استان‌هاي تهران و البرز از انتهاي حوزه استحفاظي آنها آغاز و به‌صورت يکپارچه ورود پلاک غيربومي و خروج پلاک بومي ممنوع مي‌شود. بنا بر اين گزارش زمان آغاز اجراي طرح ساعت 12 روز دوشنبه تا ساعت 24 روز جمعه مورخ 16 آبان است. پليس راهنمايي و رانندگي نسبت به اعمال جريمه 500‌هزار توماني براي متخلفان بر اساس کد تعريف شده قبلي اقدام مي‌کند.
آيا خون رئيس‌جمهور رنگين‌تر است!


رئيس‌جمهور در شرايطي با تعطيلي کامل پايتخت و پيشنهاد کميته سلامت تهران [فعلا] موافقت نمي‌کند که در حال حاضر، هر چهار دقيقه يك مبتلاي كوويد19 در كشور جان خود را از دست مي‌دهد و هر 12 ثانيه، يك ايراني به كوويد19 مبتلا مي‌شود. از شنبه (10 آبان) تا يکشنبه (11 آبان) هفت‌هزار و 719 نفر به کرونا مبتلا شدند و 434 نفر از بيماران جانشان را از دست دادند. همچنين 5244 نفر از بيماران نيز در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس اظهارنظر ايرج حريرچي نيز «10‌درصد کساني که بستري مي‌شوند و 50‌درصد بيماراني که وارد آي سي يو مي‌شوند، فوت مي‌کنند». در اين بين حجت نظري، عضو شوراي شهر تهران گفت: «اينکه حسن روحاني در هيچ‌ جمعي به غير از جمع کاملا کنترل شده هيات وزيران حضور پيدا نمي‌کنند، اين شائبه را به‌وجود مي‌آورد که آيا خون رئيس‌جمهور از خون بقيه مردم رنگين‌تر است؟ اگر نيست، دولت بيايد براي مدت محدودي شهر تهران و کلان‌ شهرها را تعطيل کند.»
رويکرد ايران نسبت به ديگر کشورها
با گذشت هشت ماه از شيوع اين بيماري ويروسي نوپديد در كشور، حالا مشخص است كه ساده‌انگاري بابت توجه شهروندان به توصيه‌هاي از سر تعارف و خوش‌بيني‌هاي سطحي و شعارهاي بي‌منطق، هيچ‌تاثيري در كنترل بيماري ندارد و رفتاري كه دولت بايد از روز اول پيش مي‌گرفت تا امروز شاهد سوگوار شدن بيش از 34‌هزار خانواده فوتي‌هاي كوويد19 نباشيم، امروز با تاخير 8‌ماهه در مسير اجرا قرار گرفته است. البته صرفا ايران نيست كه از بابت شيوع اين بيماري و حمله مرگبار ويروس كرونا در شرايط وخيم و نگران‌كننده‌اي قرار دارد. امروز حتي كشورهاي پيشرفته و اعضاي اتحاديه اروپا هم بابت هجوم بي‌وقفه اين ويروس به سلامت شهروندان و نابودي زيرساخت‌هايي كه به واسطه نيروي انساني، فعال و در حال گسترش و توسعه بود، دچار وحشت هستند. رونقي كه اروپا تا امروز به آن مغرور بود، مديون تلاش ميليون‌ها شهروند در سن اشتغال اين كشور بود ولي حالا با گذشت بيش از 9 ماه از شيوع بيماري كوويد19 در قاره سبز، بسياري از اعضاي اتحاديه اروپا كه بخش مهمي از درآمد سالانه خود را براساس ورود گردشگران خارجي محاسبه مي‌كردند، ناچار به انتشار خبر ورشكستگي و تعطيلي شركت‌هاي هواپيمايي خود هستند و مراكز گردشگري اين كشورها ماه‌هاست كه زير غبار تعطيلي، مهجور و تنها مانده است.