آغاز خطرناک‌ترین هفته تاریخ آمریکا /پلیس در تمام این کشور به حال آماده‌باش درآمد

سرویس خارجی -دیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرانجام به ایستگاه آخر خود رسید، انتخاباتی که بسیاری از کارشناسان ماه‌ها پیش از شروع آن، با توجه به فضای دوقطبی شکل گرفته، بحران اقتصادی ناشی از کرونا و اعتراضات ضد نژادپرستی، هشدار داده بودند که ممکن است به آشوب و حتی جنگ داخلی تبدیل شود و پایانی باشد بر دموکراسی آمریکایی. دیروز «جو بایدن» و ترامپ ساعاتی قبل از شروع رای‌گیری، آخرین حملات لفظی را نثار یکدیگر کردند؛ بایدن ترامپ را فاسدترین و نژادپرست‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ معاصر این کشور خواند و ترامپ نیز طبق معمول ادعا کرد که منتظر یک پیروزی بزرگ است. در انتخابات دیروز علاوه‌بر انتخاب رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا، تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا مشخص شد  . در حال حاضر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۷ نماینده بیشتر در اختیار دموکرات‌هاست و سنا هم با ۵۳ نماینده در چنگ جمهوری‌خواهان قرار دارد. پیشتر در رای‌گیری زودهنگام که هفته‌ها در آمریکا جریان داشت، حدود ۱۰۰ میلیون نفر شرکت کرده بودند، که معادل حدود ۷۰ درصد کل شرکت‌کنندگان در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بوده است. از مجموع آرای زودهنگام، ۶۰ میلیون آن را آرای پستی تشکیل می‌دهند که حدود دو برابر تعداد آرای پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته آمریکا است.
آماده‌باش کامل پلیس
 بر اساس گزارش‌ها، دیروز و همزمان با روز نهایی انتخابات، پلیس در سراسر این کشور به حالت آماده‌باش کامل درآمده بود. بسیاری از کسب و کارها نیز از ترس بروز آشوب‌های حین و بعد از برگزاری انتخابات به حالت تعطیل درآمده بود. حتی شبکه ان‌بی‌سی نیوز خبر داد که مقامات آمریکایی با کشیدن حصاری به دور کاخ سفید که به گفته آنان «غیر‌قابل نفوذ» است امنیت محل سکونت ترامپ را از ترس بروز آشوب‌ها تقویت کردند. در برخی ایالت‌ها نیز خبرگزاری‌ها از درگیری بین طرفداران ترامپ و بایدن خبر دادند که پلیس مجبور به مداخله شد. بر اساس گزارش واشنگتن پست، فرمانداران 16 ایالت آمریکا نیز بیش از 3 هزار و 671 نیروی گارد ملی را در اقدامی احتیاطی برای مواجهه با ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات فعال کردند. بر اساس این گزارش ماموریت این نیروها در چند حوزه تعریف شده که شامل کمک به دفاع سایبری، کمک در پایگاه‌های رای‌گیری و آماده‌باش در صورت بروز ناآرامی پس از انتخابات است.همه نیروهای فعال شده در حال حاضر تحت کنترل فرمانداران ایالت‌های خود هستند. مقامات ارشد گارد ملی ایالت‌های نبراسکا، تنسی، واشنگتن و ویسکانسین در یک کنفرانس مطبوعاتی، احتمال تحت کنترل دولت مرکزی و رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفتن این نیروها را بعید دانستند.
سناریوی ترامپ


تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز معلوم نیست چه کسی پیروز نهایی انتخابات است. مقامات چند ایالت از جمله پنسیلوانیا و ویسکانسین گفته‌اند شمارش آرای پستی در این ایالت‌ها چند روز طول خواهد کشید.اما بر اساس گزارش پایگاه خبری «آکسیوس»، ترامپ اعلام کرد، حتی اگر نتیجه رای‌های کالج الکترال در ایالت‌های کلیدی نظیر پنسیلوانیا نیز مشخص نشده باشد، وی قصد دارد که اعلام پیروزی کند.این پایگاه خبری اعلام کرد که ترامپ طی هفته‌های گذشته جزئیات این سناریوی خود را به صورت خصوصی گفته و اعلام کرده بود، قصد دارد در شبی که انتخابات برگزار می‌شود به صحنه بیاید و پیروزی خود را اعلام کند.متحدان ترامپ انتظار دارند برای اینکه این اتفاق بیفتد،‌ وی دست کم نیاز دارد در ایالت‌های اوهایو، فلوریدا، کارولینای شمالی، تگزاس، آیوا، آریزونا و جورجیا پیروز شود و یا آنکه پیشتاز باشد.از سوی دیگر، اعضای تیم ترامپ خود را برای مطرح کردن این ادعای غلط آماده می‌کنند که بگویند آرای پستی که پس از سوم نوامبر (۱۳ آبان) شمارش می‌شوند، تقلب انتخاباتی هستند.شبکه اجتماعی توئیتر نیز روز دوشنبه  به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره اعلام زودتر از موعد پیروزی هشدار داد.توئیتر اعلام کرد، به توئیت‌های هر شخص از جمله ترامپ و بایدن، که پیش از اعلام رسمی نتایج، مدعی پیروزی شوند، «برچسب‌های هشدار»
می‌زند.
خطرناک‌ترین هفته تاریخ آمریکا
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در یادداشتی، این هفته را خطرناک‌ترین هفته تاریخ آمریکا از زمان جنگ‌های داخلی این کشور توصیف کردو نوشت:«اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، زیر بار نرفته و همچنان رئیس‌جمهور خواهد ماند. هواداران او احتمالاً تصور خواهند کرد که نتیجه انتخابات دزدیده شده است. او بذر این [طرز فکر] را از چند ماه پیش کاشته است. او فرماندهی ارتش، وزارت دادگستری و بخش‌هایی از نهادهای اطلاعاتی را در دست خواهد داشت». این گزارش می‌افزاید: ترامپ می‌داند که دادستان منطقه «منهتن» در حال تحقیق درباره تخلفات مالی او بوده و ممکن است به محض ترک کاخ سفید با اتهاماتی روبه‌رو شود و نتواند از دستور عفو برای خودش استفاده کند. او طعم قدرت را چشیده و نمی‌تواند دنیا را بدون خودش تصور کند. باخت او و تبدیل شدنش به اولین رئیس‌جمهور تک دوره‌ای آمریکا پس از نزدیک به 30 سال، برایش مایه شرمساری خواهد بود.
 نیویورک تایمز می‌افزاید: «ترامپ تا کنون از تضمین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت طفره رفته است و مکرراً به حامیانش گفته است که تنها راه باخت او در انتخابات این است که [پیروزی] را از او بدزدند. او به هر روشی سعی کرده است این پیام را برساند که به هر قیمتی که شده در قدرت خواهد ماند. او روز شنبه گفت اگر او شب بعد از انتخابات به عنوان پیروز معرفی نشود، دیوان عالی این کار را خواهد کرد. در این پیام ترامپ الگویی دیده می‌شود که حاکی از این است که او اهمیتی نمی‌دهد به چه طریق پیروز شود. او اهمیتی نمی‌دهد که به‌صورت ناعادلانه پیروز شود یا کشور را از هم بپاشد زیرا او هرگز به سلامتی و ثبات در آن اهمیت نداده است». در پایان این یادداشت آمده است:«در جهان ترامپ، هر فرد ابزاری برای پیش بردن جاه‌طلبی‌هایش، پر کردن خزانه‌اش، تأمین حس خودشیفتگی‌اش و محافظت از قدرتش محسوب می‌شود. ترامپ سوختن کشورش را به تماشا خواهد نشست و با شعله‌هایش خود را گرم خواهد کرد».
پلوسی: آماده تصمیم گیری هستیم
با توجه به انتشار گزارش‌هایی درباره تصمیم ترامپ برای اعلام پیروزی زود هنگام،« نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، نیز تاکید کرد، اگر بر سر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 اختلافی به وجود آید، کنگره آماده است تا رئیس‌جمهور بعدی را انتخاب کند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، پلوسیدر مصاحبه‌ای با رادیوی عمومی ملی گفت: وقتی موضوع شمارش آرا مطرح می‌شود، خیلی خوب می‌دانیم که قانون چیست و برتری نقش کنگره به ویژه مجلس نمایندگان چیست. بر اساس گزارش هیل، اگر انتخابات ریاست جمهوری از طریق آرای انتخاباتی یک پیروز مشخص را ارائه ندهد، آن وقت تصمیم گیری درخصوص رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برعهده مجلس نمایندگان خواهد بود.پلوسی در همین خصوص افزود: ما آماده هستیم. آمادگی داریم. ما خیلی وقت است که آماده‌ایم به خاطر اینکه شاهد بی‌مسئولیتی رئیس‌جمهور بوده‌ایم، بی‌احترامی او به قانون اساسی، به دموکراسی ما و به صحت انتخابات ما. بنابراین ما برای (مقابله با اقدامات) او آماده هستیم. «باراک اوباما» نیز در واکنش به احتمال اعلام پیروزی ترامپ قبل از پایان شمارش آرا گفت «این کاری است که یک دیکتاتور ذلیل
انجام می‌دهد.»
تلاش ناکام جمهوری خواهان
یک قاضی فدرال در آمریکا نیز تلاش جمهوری‌خواهان برای ابطال ۱۲۷ هزار رأی را که به دلیل کرونا به روشی جدید اخذ شده بودند ناکام گذاشت. حزب جمهوری‌خواه در شکایتی مدعی شده بود اقدام برخی از شهروندان در دادن رأی بدون خروج از خودرو و حضور در داخل ساختمان محل رأی‌گیری غیرقانونی بوده و این آرا باید باطل شوند. یک قاضی فدرال در ایالت تگزاس این شکایت حزب جمهوری‌خواه را رد کرد و تلاش آنها برای ابطال آرا را ناکام گذاشت.
مشارکت مُرده‌ها در انتخابات
«سی‌ان‌ان» نیز به نقل از کمیسیون انتخاباتی شهرستان «برووارد»، فلوریدا گزارش داد مقامات انتخاباتی و اجرای قانون ایالت فلوریدا از تلاش برای ثبت کردن ‌نام ۵۰ فرد فوت شده به عنوان رای‌دهنده در انتخابات خبر دادند.همچنین، به گزارش نشریه «نیویورک پست»، برگه‌های رای به نام رای‌دهندگان فوت شده برای هیئت انتخابات شهر نیویورک ارسال شده است. به طور مثال، هیئت انتخابات برگه رای غیابی از فردی از «استتن آیلند» در جنوب نیویورک دریافت کرد که مشخص شد سال ۲۰۱۲ فوت کرده است.بعد از این اتفاق، همه داده‌ها برای تحقیقات به اداره پلیس و دفتر دادستان منطقه استتن آیلند ارسال شد.
ترامپ: پیروز می‌شوم
ترامپ دیروز ساعاتی پس از بازگشت به کاخ سفید از کمپین‌های فشرده خود، در مصاحبه‌ای تلفنی گفت که «حس خوبی» درباره روز انتخابات دارد.
ترامپ در مصاجبه با فاکس نیوز همچنین گفت: به صورت زودهنگام اعلام پیروزی نخواهد کرد، چون دلیلی ندارد بازی درآورد. وی گفت، ایالت‌ها برای شمارش آراء، خصوصا آرای پستی، به زمان نیاز دارند. ترامپ پیش‌بینی کرد که بیش از ۳۰۶ رای الکترال به دست آورد. او برای پیروزی به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد.ترامپ با پیش‌بینی پیروزی در ایالت‌های کلیدی، بار دیگر به نظرسنجی‌هایی که او را عقب‌تر از بایدن نشان می‌دهند، حمله کرد. او گفت که منتقدان در دوران ریاست جمهوری او «بدجنسی» کرده‌اند و گفت‌وگو با دشمنان داخلی سخت‌تر از رهبران خارجی متخاصم است. ترامپ گفت: سخت‌ترین کشور برای تعامل، آمریکاست.