محمد یوسفی آرامش روز آبروریزی موسسات افکارسنجی آمریکایی!

در طول هفته‌های گذشته با اخبار ضد و نقیض انتخابات آمریکا، بازارهای مالی ایران تماما دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفت؛ اکثریت این موسسات خبر از پیشتازی بایدن در سطح ملی و و پیروزی زودهنگام او در ایالت‌های کلیدی می‌دادند؛ اخباری که به سرعت بر بازارهای مالی ایران اثرگذاشت و با توجه به آمریکایی بودن این موسسات، احتمال خطا را در پایین ترین سطح ممکن می دانست!؛ تحلیل‌ها آنجا سخت می شد که بسیاری از تحلیلگران نیز بر پایین بودن خطا تاکید می‌کردند و در بسیاری از ایالت ها بایدن را رئیس جمهوری بی‌رقیب آمریکا می‌دانستند! آنچه که در عمل اتفاق افتاد، شوک برانگیز بود. ظهر چهارشنبه، ترامپ برخلاف نظرسنجی‌هایی که تا همین چند روز قبل نهایت شانس او را بیش از 115 و در برخی دیگر بیش از 165 آرای الکترال نمی دیدند و اکثریت آرا را برای بایدن می‌دانستند، با اختلافی به شدت نزدیک با بایدن رقابت کرد، او حتی در اکثریت ایالت‌های کلیدی از رقیب خود جلوتر بود و موجب شگفتی بسیاری از تحلیلگران شد؛ این نظرسنجی ها در روزهای پیش از انتخابات، حتی نگرانی ها در خصوص ایالت های تگزاس، فلوریدا، کارولینای شمالی، ایوا و اوهایو را بالا برده بودند و خبر از رقابت به شدت نزدیک بایدن می دادند؛ اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد چیز دیگری بود. برای مثال ترامپ با پیشتازی حدودا 6 و 3 درصدی پیروز تگزاس و فلوریدا بود، ایالت هایی که در برخی نظرسنجی ها رقابت 1 الی 2 درصدی را مطرح می کرد. اما چه شد که ورق آنطور که پیش بینی می شد، رقم نخورد ؟ به نظر می رسد آرای خاموش و سنتی ترامپ و همچنین حمایت کارگران و سیاه پوستان در ایالت های هدف، همچنان او را در قدرت حفظ کرده و موجب رقابت به شدت نزدیک با بایدن شده بود. گویا موسسات افکارسنجی آمریکایی، بعضی حقایق آماری را به درستی پیش بینی نکرده و در نظر نگرفته بودند ! بسیاری از ریزش های رای در ایالت های جمهوری خواه بر خلاف پیش بینی ها، رقم نخورد.
ترامپ حتی در ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان، جورجیا و کارولینای شمالی در برخی با اختلاف زیاد و در برخی با اختلاف کمتر تا ساعت 7 صبح به زمان آمریکا پیش بود که موجب رقابت به شدت نزدیک دو طیف سیاسی شد.سرانجام رقابت به ایالت های کمربند شمالی رسید که چیزی فراتر از تحلیل برخی نظرسنجی‌ها بود. اما آنچه در این میان از یاد نمی رود، تکرار مجدد اشتباهات سال 2016 موسسات افکارسنجی آمریکا، اختلاف فاحش آنها در برخی ایالت ها و اعتماد میلیون ها ایرانی و تصمیم‌گیری‌های مالی آنها بر پایه نظرسنجی هایی احتمالی و بعضا با درصد خطای غیرقابل پذیرش است که نتیجه آن پیشتازی فراتر از انتظار ترامپ در شطرنج انتخابات بود. با اینکه انتظار می رفت این موسسات افکارسنجی برای توسعه نام و اعتبار خود، اشتباهات گذشته دوره قبل خود را جبران کنند؛ اما در عمل شاهد تکرار این خطا بودیم، در خصوص اینکه چه شرایطی موجب رقم خوردن این شرایط شد، مباحث مکمل زیادی وجود دارد که در این یادداشت نمی گنجد.
در سرمقاله هفته قبل ابتکار با عنوان «جشن زودهنگام بایدن یا رقابت شدید انتخاباتی»، مطرح کردم که رقابت‌ها به شدت در انتخابات آمریکا نزدیک است و هرگونه تصمیم گیری کوتاه‌مدت مالی در این خصوص خطرناک است؛ با این حال در برخی ایالت‌ها درصد خطاهایی بیش از آنچه که در آن یادداشت مطرح شد را شاهد بودیم، آنچه فارغ از نتیجه رئیس جمهوری نهایی آمریکا رقم خورد، قضاوت نکردن تنها بر اساس فاکتورهایی مثل ملیت موسسات افکارسنجی است و این حقیقت که خطای آماری می‌تواند در هر کشوری حتی با شرایط خاص و منحصر به فرد آن جامعه رقم بخورد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» چگونگی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی را بررسی کرد سایه اما و اگرها بر سر بازار بورس محمد یوسفی آرامش روز آبروریزی موسسات افکارسنجی آمریکایی! آیا ساخت فیلم‌ها و سریال‌های در ایام شیوع کرونا ادامه می‌یابد؟ سینمایی‌ها در یک‌ قدمی کرونا معاون پارلمانی رئیس جمهوری 25 لایحه اقتصادی تقدیم مجلس شده است اولین گام برای برون‌رفت از وضعیت نابسامان نیروی انسانی چیست؟ نابسامانی و آشفتگی در تامین «معلم» به روایت آمارها رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت پیش از اعلام نتایج انتخابات ایالات متحده مطرح کرد برای ما شیوه آمریکا مهم است نه افراد انتخابات ایالات متحده برخلاف نظرسنجی‌ها با رقابت تنگانگ همراه بود به مناسبت میلاد پیامبر اسلام انجام شد موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات جمعی از محکومان ربیعی در حاشیه جلسه هیئت دولت: دلیل بخشی از افزایش قیمت‌ها عدم توانایی ما در تهیه به موقع ارز بود سرلشکر سلامی: قدرت موشکی ما ضامن عقب‌نشینی دشمنان است آیت‌الله رئیسی در بازدید از مجتمع قضایی خانواده: طلاق توافقی نباید به سهولت انجام شود نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی: اگر آمریکا تغییر رفتار بدهد برای ما مانند دیگر کشورها خواهد بود