آیا ساخت فیلم‌ها و سریال‌های در ایام شیوع کرونا ادامه می‌یابد؟ سینمایی‌ها در یک‌ قدمی کرونا

گروه فرهنگ و هنر – این روزها، روزهای خوشی برای کشور نیست. تقریبا تمام نقاط کشور به شدت درگیر شیوع این ویروس هستند و هر روز آمار قربانیان ویروس کرونا بالاتر می‌رود. در این میان چند روزی است که تعداد هنرپیشگانی که مشغول به کار هستند و به این بیماری مبتلا شده‌اند نیز افزایش پیدا کرده است، موضوعی که حالا مورد اعتراض بسیاری از عوامل دست‌اندرکار قرار گرفته و خواستار توقف تمامی پروژه‌های ساخت فیلم و سریال در کشور شده‌اند.
اوایل اسفند بود که ورود ویروس کرونا به کشور به صورت رسمی تایید شد. از آن پس وزارت فرهنگ و ارشاد برای چندین ماه کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به حالت تعلیق درآورد. همان ایام بود که خانه سینما برای جلوگیری از ابتلای اهالی صنعت تصویر و خانواده‌هایشان، پیشنهاد تعطیلی موقت فیلمسازی را مطرح کرد. به هر صورت برای چندین ماه فعالیت بسیاری از پروژه‌های سینمایی متوقف شد اما پس از گذشت چندین ماه، از آنجا که مشخص شد به زودی ویروس کرونا از کشور نخواهد رفت، ساخت برخی فیلم‌ها و سریال‌ها از سر گرفته شد. اما کار کردن در چنین شرایطی با همکاری یک گروه تولید بزرگ چندان هم کم خطر و کم استرس نبود.
چندی پیش خبر ابتلای نوید محمدزاده، رضا گلزار و لاله اسکندری که البته مشخص نبود کدام‌شان در پروژه ساخت فیلم و سریال شرکت داشتند دوباره این نکته را حائز اهمیت کرد که میزان نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر گروه‌های سینمایی چقدر است؟ آیا اصلا دستگاه یا صنفی در این زمینه مسئول است؟
درست است که مختصات بیماری کووید۱۹ به گونه‌ای است که به طور قطع نمی‌توان اعلام کرد، قربانی آن، دقیقا چگونه و چه زمان پذیرای این ویروس منحوس شده است، اما قطع به یقین یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از انتقال این بیماری، بارها و بارها پرهیز از اجتماعات گروهی و فعالیت‌های دسته‌جمعی عنوان شده است؛ شرایطی که با ذات ساخت یک پروژه تلویزیونی آن هم از نوع پربازیگرش همخوانی چندانی ندارد. همین امر موجب شد که صدای اعتراض عوامل گوناگون گروه‌های فیلم‌سازی به ادامه فعالیت پروژه‌های ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها بلند شود. سرانجام روز 13 آبان، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما درخواست کرد با توجه به ابتلای تعدادی از هنرمندان و بازیگران به کرونا و با توجه به لزوم حفظ سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور نسبت به تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به مدت دو هفته اقدام کنند. در این باره تاکید شده بود که فاطمه معتمد آریا، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران، پیش از این طی مکاتبه‌ای با دکتر علیرضا زالی نسبت به ابتلای هنرمندان به کرونا اظهار نگرانی کرده بود. معتمدآریا در نامه خود به زالی نوشته بود: «در روزهای اخیر تعدادی از بازیگران کشورمان به دلیل حضور در صحنه‌های فیلمبرداری دچار بیماری کرونا شده و در بیمارستان یا در منزل تحت مداوا و مراقبت قرار گرفته‌اند و متاسفانه زنده یاد اکبری مبارکه یکی از بهترین بازیگران پیشکسوت نیز در حالی که مشغول ایفای نقش در یک سریال بود بر اثر ابتلا به همین بیماری از میان ما رفت. در حال حاضر تعدادی از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی در حال تولید و فیلمبرداری هستند و بر طبق گفته تهیه‌کنندگان این آثار تمامی پروتکل‌های بهداشتی در محل فیلمبرداری رعایت می‌شود، اما باید توجه داشت که فقط و فقط بازیگران، بدلکاران و هنروران هستند که هنگام گریم و زمانی که مقابل دوربین هستند نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند و امکان ر عایت فاصله اجتماعی هم ندارند.


شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران با ابراز احساس خطر بسیار جدی، از حضرتعالی و اعضای محترم ستاد ملی مبارزه با کرونا انتظار دارد با توجه به اعلام شرایط فراتر از هشدار و بالا رفتن آمار مبتلایان و جان باختگان و سلامت فعالان در فیلم‌ها و سریال‌های در حال فیلمبرداری به خصوص هنرمندان مقابل دوربین که بسیار آسیبب‌پذیر بوده و شرایط نگران‌کننده‌ای دارند، تدابیری اتخاذ نموده و همچون برخورد با دیگر مشاغل و تجمعات پرخطر، رسما آن را ابلاغ فرموده و ضمانت‌های اجرایی آن را نیز تامین کنند».
با این همه، اصرارها بر ساخت سریال‌ها و پروژه‌های تصویری برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و همچنین فیلم‌های سینمایی که در هر نوبت فیلمبرداری، جمعیت انبوهی از عوامل را دور هم می‌کشاند، ادامه دارد؛ این در حالی است که با فرض رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی سر صحنه، شاید بتوان این انتظار را هم داشت که با صرف هزینه‌ای بیشتر و طولانی‌تر کردن مدت زمان ساخت، کاهش تعداد نفرات در پشت صحنه‌ها و همچنین تعطیلی مقطعی در هفته‌هایی که بیماری به اوج خود می‌رسد را شاهد باشیم؛ اتفاقی که از منظر برخی سازندگان از جمله منوچهر هادی فعلا غیرممکن به نظر می‌رسد. هادی که ساخت سریال «دل» را در زمان شیوع کرونا به پایان رساند و این روزها هم سر صحنه تصویربرداری فصل دوم از سریال «عاشقانه» است، از جمله افرادی است که به همراه همسرش یکتا ناصر (بازیگر) یک بار به کرونا مبتلا شدند. او چندی قبل در اظهار نظری تاکید کرده بود، «به بهانه دلسوزی و نگرانی برای اهالی فیلم و سریال؛ کسانی‌که توصیه می‌کنند سریال ها متوقف شود، آیا تمهیدی برای معیشت اهالی سینما و ... هم در نظر گرفته‌اند؟ آیا فکر می‌کنید ما نگران جان و سلامتی خود نیستیم؟ آیا از سینماگران اگر کسی مبتلا به کرونا شده و یا از دنیا رفته او را به زور سرکار آورده‌اند یا تهدید شده‌اند؟ اول باید مسائل مالی هنرمندان حل شود و بعد صحبت از تعطیلی کارها شود».
حالا هیات مدیره جامعه اصناف سینمایی تشکیل شورایی از متخصصان و نمایندگان صنوف برای حمایت از اعضای صنوف را در دستور کار قرار داد. در بیانیه‌ای که خانه سینما روز گذشته منتشر کرد، آمده است: «دامنه شیوع ویروس کرونا به صحنه‌های فیلمبرداری رسیده است. عوامل انسانی انواع تولیدات صنعت تصویر کشور اعم از داستانی، مستند و انیمیشن در تولید آثار سینمایی، سریال، فیلم کوتاه و غیره در خطر هستند. جان تک‌تک نیروهای فیلمسازی بالاخص اعضای خانه سینما برای ما اهمیت دارد و در مقابل آنان مسئول هستیم. لذا به واسطه همین تعهد دستگاه‌های سیاست‌گذار، سرمایه‌گذار و تولیدکننده انواع صنعت تصویر را در قبال کسانی که در حرفه‌های مختلف فیلمسازی فعال هستند به ویژه اعضای خانه سینما پاسخگو می‌دانیم. هیات مدیره خانه سینما توجه به توصیه‌های ستاد مدیریت بیماری کرونا در کشور و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در کلیه پروژه‌ها را برای حفظ جان تمامی عوامل انسانی الزامی دانسته و در همین راستا و بنا به وظیفه ذاتی خود که حمایت از اعضای جامعه اصناف سینمایی کشور است، تشکیل شورایی از متخصصان و نمایندگان صنوف در زمینه‌های مختلف فیلمسازی را در دستور کار خود قرار داده است.
این شورا با بررسی شرایط و امکانات لازم و همراهی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کشور اصول و تمهیدات شایسته را برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در میان عوامل فیلمسازی وضع خواهد کرد و خانه سینما مراکز و افراد ذیربط را موظف به اجرای آن و راهکارهای تبیین شده می‌داند. قطعاً حفظ سلامتی اعضای خانه سینما همراه با توجه به مشکلات حرفه‌ای و معیشتی آنان، با دقت و حساسیت لازم مورد نظر خواهد بود.
حالا باید دید آیا همچنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما با بی‌تفاوتی نسبت به سلامت و معیشت هنرمندان از کنار این اعتراض‌ها گذر می‌کنند یا سرانجام تمهیدی جدی برای این دغدغه اندیشیده می‌شود؟
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» چگونگی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی را بررسی کرد سایه اما و اگرها بر سر بازار بورس محمد یوسفی آرامش روز آبروریزی موسسات افکارسنجی آمریکایی! آیا ساخت فیلم‌ها و سریال‌های در ایام شیوع کرونا ادامه می‌یابد؟ سینمایی‌ها در یک‌ قدمی کرونا معاون پارلمانی رئیس جمهوری 25 لایحه اقتصادی تقدیم مجلس شده است اولین گام برای برون‌رفت از وضعیت نابسامان نیروی انسانی چیست؟ نابسامانی و آشفتگی در تامین «معلم» به روایت آمارها رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت پیش از اعلام نتایج انتخابات ایالات متحده مطرح کرد برای ما شیوه آمریکا مهم است نه افراد انتخابات ایالات متحده برخلاف نظرسنجی‌ها با رقابت تنگانگ همراه بود به مناسبت میلاد پیامبر اسلام انجام شد موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات جمعی از محکومان ربیعی در حاشیه جلسه هیئت دولت: دلیل بخشی از افزایش قیمت‌ها عدم توانایی ما در تهیه به موقع ارز بود سرلشکر سلامی: قدرت موشکی ما ضامن عقب‌نشینی دشمنان است آیت‌الله رئیسی در بازدید از مجتمع قضایی خانواده: طلاق توافقی نباید به سهولت انجام شود نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی: اگر آمریکا تغییر رفتار بدهد برای ما مانند دیگر کشورها خواهد بود