تبانی ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما تکذیب شد


راه و مسکن: مدتی است که افزایش قیمت بلیت هواپیما ها به مناقشه اصلی وزارت راه و سازمان هوانوردی تبدیل شده است. از سویی نمایندگان مجلس مصر بر کاهش قیمت ها و کنترل آن هستند و از سوی دیگر شرکت های هواپیمایی شرایط را برای افزایش قیمت ها مساعد می دانند. در روزهایی که قیمت ارز روند رو به کاهش گرفته و نمایندگان مجلس هم اجازه افزایش قیمت ها را صادر نمی کنند بازهم گزارش هایی مبنی بر افزایش چند برابری قیمت ها به گوش می رسد باید دید در چالش جدی و اساسی کرونا و افزایش قیمت نرخ ارز سرنوشت قیمت بلیت هواپیما ها چه می شود.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ابوالقاسم جلالی در گفتوگو با فارس، در تشریح آخرین وضعیت بررسی نرخ بلیت پروازهای داخلی اظهار داشت: در این باره جلساتی برگزار شد و برنامهریزی شده است قیمتهای فعلی تا پایان هفته جاری کاهش خواهد یافت. وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی در طیف نرخی که سال ۹۸ تعیین کردهاند، در دامنه نرخها قیمتها را افزایش دادهاند، اما از سقف نرخی عبور نکردهاند، ضمن آنکه کلاسهای بالاتر را میفروشند و دامنه نرخها را برای مسافر محدود کردهاند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به شرکتهای مسافری الزام شده است که دامنه نرخها باید حتماً در اختیار مسافر قرار گیرد و مسافر بتواند از همه دامنههای نرخی استفاده کند که برنامه ریزی شده است تا روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه این موضوع قطعی و اطلاعرسانی شود.

جلالی در پاسخ به این سوال که با کاهش قیمت ارز نرخ بلیت پروازهای داخلی هم کاهش مییابد؟ توضیح داد: دامنه نرخی که در سال ۹۸ تعیین شد و هم اکنون هم اجرا میشود با دلار ۱۱ هزار تومانی بسته شده است و شرکتهای هواپیمایی آن زمان بر اساس آن قیمت دلار، هزینه های خود را در نظر گرفتهاند، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور هزینهها بسیار بیشتر شده است.

وی افزود: همچنین طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا شرکتهای هواپیمایی باید ۶۰ درصد ظرفیت خود را فقط بفروشند که این موضوع در مورد هواپیماهای ATR میزان ۵۰ درصد ظرفیت صندلیها است و در تایپهای مختلف هواپیما تا ۶۵ الی ۶۶ درصد میتوانند استفاده کنند و همین موارد موجب افزایش هزینه شرکتهای هواپیمایی میشود.

شرکتهای هواپیمایی ارز ٤٢٠٠ دریافت نکردهاند

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سؤال که شرکتهای هواپیمایی چه میزان ارز نیمایی دریافت کردهاند؟ بیان کرد: شرکتهای هواپیمایی سال گذشته و امسال هیچ ارز نیمایی دریافت نکردهاند و این که جایی عنوان شده است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکتهای هواپیمایی پرداخت شده است، صحیح نیست. جلالی در پاسخ به این سؤال که به شرکتةای هواپیمایی ارز نیمایی اختصاص مییابد؟ گفت: قیمت ارز نیمایی امروز به قیمت ارز آزاد نزدیک شده است و این تاثیر چندانی برای شرکتها ندارد. پیش از این تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حاشیه نشست کمیسیون عمران مجلس با محوریت بررسی علل گرانی بلیت هواپیما، گفته بود: مقرر شد سازمان هواپیمایی کشوری طی این هفته آنالیز قیمتها را از شرکتهای هواپیمایی بگیرد و نظر کارشناسی خود را اعمال کند. به گفته وی هفته آینده در نشست شورای عالی هوایی، قیمت را به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ میکنیم تا همه موظف باشند، قیمت مصوب را رعایت کنند. دهقانی زنگنه ضمن ابراز امیدواری نسبت به کاهش قیمت بلیت هواپیما، گفته بود: سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ وجه قائل به کف و سقف قیمتی نیست، ما میگوییم که بازار و نظام عرضه و تقاضا باید قیمت را تعیین کند، از این رو تعیین کف قیمتی از سوی ایرلاینها غیرقانونی بوده و سازمان هواپیمایی با آنها برخورد خواهد کرد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به انتقاد سخنگوی کمیسیون بهداشت از عدم رعایت ۶۰ درصد مسافران در هواپیما اشاره کرد، گفت: فروش ۶۰ درصد صندلیها در هواپیمای ATR منجر به این میشود که به دلیل فضای این هواپیما گاهی چند مسافر کنار یکدیگر بنشینند، به معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی ابلاغ کردم که شرکتهای دارای هواپیمای ATR نسبت به فروش ۵۰ درصد صندلیها اقدام کنند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ضمن رد کردن مسئله تبانی ایرلاینها برای بالا بردن قیمت بلیت هواپیما، گفت: بر خلاف مسائلی که بعضا مطرح میشود، از مرداد سال ۱۳۹۷ تا کنون حتی یک دلار ارز دولتی به شرکتهای هواپیمایی داده نشده است.