مشکل رسوب کالا در گمرک


جعفر قادری

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس

یکی از جدی ترین مشکلات کنونی که اقتصاد را با چالش رو به رو کرده، رسوب کالاها در گمرکات کشور است و به دلیل اهمیتی که دارد باید هرچه سریعتر حل و فصل شود. یکی از عوامل رسوب کالا در گمرک آن بود که بانک مرکزی چارچوب غلطی را در این زمینه مشخص کرد و با وجود آنکه بارها تذکر دادیم که این سیاست را بردارند، اما توجه نکردند بانک مرکزی میگفت که هر کالایی که میخواهد وارد شود، باید حتماً بانک مرکزی ارز آن را بدهد و در صورتی که ارز نداشته باشد، آن کالاها باید در گمرک بمانند. این سیاست باعث مشکلات زیادی شد و حتی منجر شد که کالاهای ضروری، مواد اولیه و تجهیزات ضروری در گمرک بمانند و شاهد مشکلاتی مبنی بر رسوب کالاها در گمرکات بودیم و این مسئله باعث شد که سیاستهای جدیدی در این زمینه اتخاذ شود.

یکی از سیاستهای جدید آن است که واردات در مقابل صادرات انجام شود. به این معنا که صادر کنندگان بتوانند کالاهای صادراتی خود را صادر کنند و در مقابل اقلامی که جز اولویتهای اصلی کشور است و به ویژه کالاهای اساسی را وارد کنند که لازم است بانک مرکزی اجازه دهد که این سیاست عملیاتی شود.

یکی دیگر از سیاستها آن است که به واردات بدون انتقال ارز یا واردات با ارز متقاضی، اجازه داده شود که در این صورت اگر دولت ارز به وارد کننده ندهد، میتواند از طریق صادر کننده یا ارز خودش، کالاها را وارد کشور کند.

دو سیاست واردات در مقابل صادرات و همچنین واردات با ارز متقاضی باید عملیاتی شود تا دیگر شاهد رسوب کالاها در گمرکات کشور نباشیم و لازم است که بانک مرکزی این سیاستها را به خوبی عملیاتی کند و اجازه آن را بدهد.