کارگری که از نو باید شناخت!

بابک خطی‪-‬ با توجه به تغییرات سریع جهان از نیمه دوم قرن بیستم و به‌ویژه ورود به قرن بیست و یکم، شاید زمان آن رسیده‌است که توصیف‌های قبلی و ماتقدم از کار و طبقه کارگر (پرولتاریا) را پشت سر بگذاریم.
مفاهیمی که با کلید واژه «کار یدی» و در حول آن تحلیل می‌گردد و توسط پیشگامانی چون مارکس- انگلس، لنین، بوخارین و...توصیف شده‌است.
شاید زمانی فرا رسیده‌است که باید به بازتعریف این مفهوم برحسب وضعیت اقتصادی و اجتماعی جدید جهان پرداخت.
مسئله این است؛ هرجای دنیا کارفرمایی وجود دارد، کارگری هم هست و این رابطه می‌تواند اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و... باشد.


همه افراد شاغل چون مهندسان، کارمندان، معلمان، استادان، پرستاران، پزشکان، کارکنان ‌شرکت‌های خصوصی و عمومی به طور اعم و هر جایی که صاحبان مشاغل تحت قراردادی با یک فرد یا مجموعه کار می‌کنند، جملگی در رابطه‌ی کارگر وکارفرما گنجانده می‌شوند و از نظر قراردادی هم طیفی وسیع؛ از شرایط استخدام رسمی گرفته تا قراردادهای بسیار لرزان و گاهی حتی بدون قرارداد! را
پوشش می‌دهد.
برای شفاف نمودن و تعیین دقیق‌تر حدود این تعریف مفهوم «خط فقر» می‌تواند کمک‌کننده باشد.خط فقر در تمام جهان بالا و بالا‌تر می‌رود و افراد بیشتری از جمعیت جهان را زیر پوشش‌خود قرار داده، در کام خود می‌بلعد. طبقات اقتصادی آسیب‌پذیر قطورتر شده، طبقه متوسط نیز ریزش
قابل توجهی به سمت پایین را تجربه می‌کند. این مسئله
به طور متناسبی با تغییر طبقات اجتماعی نیز همراه است.
بنابراین همه شغل‌ها و وضعیت‌های ذکر شده‌ی بالا که وضعیت درآمدی آنان زیر خط فقر است یا افراد بیکار که هیچ شغلی برای درآمد ندارند را می‌توان در جهان کارگر به حساب آورد.
بسیاری از این مشاغل با قراردادهایی چنان‌که ذکر شد،
با کمترین مسئولیت از طرف کارفرما یا حتی بدون قرارداد
کتبی همراه است به طوری که در مواردی مفاد آن حتی
از حداقل‌های پوشش قانون کار رسمی کشورها نیز کمتر است و
با چاشنی تاخیرهای طولانی مدت پرداخت‌ حقوق نیز همراه شده‌است.
دنیای امروز با این مفهوم موسع و گسترش یافته از کارگر که تبیین گردید، خبر از جمعیتی بسیار پرتعداد از کارگران در جهان نسبت به مفهوم عرفی قدیمی کارگر می‌دهد.
موضوعی که نیازمند توجه ویژه، به روزکردن قوانین کار، اجرای تمام و کمال قوانین کار موجود-در فاصله به روز شدن این قوانین- و تعریف منطقی و عادلانه از حداقل دستمزد دارد.
حمایتی بر اساس قانون و بدون منت که از فرسودگی، تحلیل‌رفتگی و فقر در مشاغل مختلف کارگری پیشگیری کرده، بازدهی را به حداکثر رسانده، کارفرمایان را ملزم به اجرای قوانین و انعقاد قراردادهای منصفانه با ضمانت اجرایی لازم نماید.