صدا و سیما در پایین‌ترین سطح مخاطب

حسن معظمی- از آنجا که صدا و سیما برنامه‌های جذابی برای ارائه به مخاطب خود ندارد شاهد باز پخش سریال‌های قدیمی هستیم. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در باز پخش آن‌ها با سانسور‌های عجیبی روبرو هستیم که در زمان گذشته آن قسمت‌های سانسور شده نشان داده می‌شد. به نظرم صدا و سیما از ابتدا کاتولیک‌تر از پاپ بوده است تا به الان. متاسفانه اتاق فکر این سازمان دچار تناقض فکری است و این مسئله از اوایل دهه ۸۰ در اتاق فکر صدا و سیما رسوخ پیدا کرده و هر روز عمیق‌تر می‌شود. وقتی گردانندگان صدا و سیما جامعه را نمی‌شناسند و با افکار افراد جامعه بیگانه هستند و خودشان را برتر می‌بینند به طوری که نظرات دیگران را ناحق و نظرات خودشان را حق می‌دانند در نهایت صدا و سیما به این وضعیت امروز دچار می‌شود. به جرات می‌توان گفت که صدا و سیما
هم اکنون در پایین‌ترین سطح مخاطب خود قرار دارد. به این نکته تاکید دارم که چون صدا و سیما رقیب ندارد خودش را بی‌نیاز می‌داند. از همین رو اگر کشور ما و کسانی که دست اندرکار حوزه فرهنگ و هنر و سیاست‌گذار این کشورند به این باور می‌رسیدند که مردم جامعه نیاز به تکثر تصویر و صدا و تنوع دارند، صدا و سیما دچار این حالت نمی‌شد. این نهاد تا زمانی که احساس کند می‌تواند ترک تازی کند وضعیت همین خواهد بود.
در حال حاضر انحصارگری و انحصارطلبی در سازمان صدا و سیما به اوج خود رسیده است. جالب اینجاست که محصولی را که خودشان تولید کرده‌اند الان قبول ندارند که با این سانسور‌ها در بازپخش سریال‌ها و تیزرهای تبلیغاتی روبرو هستیم. یعنی مسئولان حال حاضر صدا و سیما مسئولان قبلی این سازمان را قبول ندارند و این نشان‌دهنده همان تناقض رفتاری است و تمامی این اتفاقات هم به خاطر نشناختن جامعه و عدم درک مخاطب است.
بارها گفته‌ام که سازمان صدا و سیما نیاز به خانه تکانی اساسی دارد که متاسفانه به این مهم توجه نمی‌شود.