گام های جدی دولت برای تحقق عدالت جنسیتی


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: حضور زنان در پست های مدیریتی در ابتدای دولت یازدهم نزدیک به پنج درصد بود که این نرخ در اوایل دولت دوازدهم به ۱۲ درصد رسید و در حال حاضر بر اساس آخرین آمار گزارش شده در کارنامه معاونت به دولت، حضور زنان در پست های مدیریتی حدود ۲۳ درصد اعلام شده است.

معصومه ابتکار با تاکید بر اینکه موضوع محوری کار ما بحث عدالت جنسیتی است، خاطرنشان کرد: دیدگاه ما در بحث عدالت جنسیتی ریشه در نگاه قرآنی دارد که تاکید می کند خداوند انسان ها را از نفس واحد خلق کرده و روح دمیده شده در زنان با روح دمیده شده در مردان هیچ تفاوتی ندارد، بنابراین آنچه در جامعه اتفاق میافتد نیز باید بر اساس عدالت باشد.

ابتکار ادامه داد: اکنون پس از تنظیم نهایی و ابلاغ شاخص های عدالت جنسیتی و تهیه شناسنامه شاخصهای عدالت جنسیتی با کمک مرکز آمار ایران، برنامه های استانی برای ۳۱ استان منطبق با شرایط همان استان و براساس هشت محور عدالت جنسیتی آماده شده است.

وی با اشاره به تصویب شاخص های خانواده در ستاد ملی زن و خانواده تصریح کرد: جهت تحقق سیاست های دوستدار خانواده مکاتباتی را با دستگاه های مختلف انجام داده ایم تا در قالب شاخصهای تصویب شده، برنامه های دوستدار خانواده خود را پیشنهاد دهند.

پیشنهاد راهاندازی دانشگاه دوستدار خانواده به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برداشته شدن گام های اولیه در این جهت و انجام مکاتباتی با وزارت کشور جهت تعیین شهرهای دوستدار خانواده از جمله مواردی بود که ابتکار در ادامه به آن اشاره کرد. معاون رییس جمهوری حمایت و به کار گیری نهادهای مدنی جهت تحقق برنامهها و اهداف تعیین شده را از جمله سیاستهای دولت دوازدهم دانست.