بلیت هواپیما دوباره گران میشود؟


گروه راه و مسکن: برخی اعضای انجمن شرکت های هواپیمایی از نهایی شدن نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی با تعیین دلار ۲۷ هزار تومانی به عنوان پایه محاسبات تعیین قیمت خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از آنکه انجمن شرکتهای هواپیمایی در ۱۸ مهر ماه از جدیدترین نرخ نامه پروازهای داخلی رونمایی کرد، لیست جدید قیمتها با واکنش منفی گسترده روبه رو شد؛ چه از سمت مصرف کنندگان و چه از سوی سیاستگذاران؛ به گونهای که وزرای راه، گردشگری و دادگستری به موضوع ورود کرده و خواهان کاهش قیمت بلیت شدند و البته که سازمان هواپیمایی کشوری هم به عنوان نهاد بالادستی صنعت هوانوردی همراه با شورای عالی هواپیمایی و همچنین کمیسیون عمران مجلس با نرخ نامه جدید مخالفت کردند. در کنار اینها، شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هم هر کدام انتقادات و هشدارهای تندی به شرکتهای هواپیمایی و تشکل صنفی مربوطه نسبت به افزایش ناگهانی قیمت بلیت صادر کردند. افزایش قیمتها از ۸۰ تا ۱۵۰ درصد تخمین زده میشد؛ بهانه افزایش قیمت نیز مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر فروش حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز و همچنین افزایش قیمت دلار بود.

تناقض گویی ها در اعلام نرخ پایه دلار برای تعیین قیمت بلیت هواپیما

به گفته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، آخرین نرخ نامه بلیت هواپیما در شهریور ۹۸ تدوین شده بود که در آن زمان ملاک قیمت گذاری حداقلی و حداکثری بلیت هواپیما، ارز نیمایی ۱۱ هزار تومانی بود.

در نرخ نامه جدید که قرار بود از ابتدای آبان امسال اعمال شود ولی با ممانعت وزیر راه، اجرای آن متوقف شد، دلار ۲۷ هزار تومانی پایه نرخ گذاری ها تعیین شده بود. نرخی که (دلار ۲۷ هزار تومانی) با مخالفت وزیر راه رو به رو شده و اعلام کرد نباید بر اساس نرخهای حبابی دلار، قیمت بلیت هواپیما تعیین شود. اظهار نظر مقامات مرتبط با صنعت هوانوردی به حدی متناقض با یکدیگر است که مثلاً یک عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار مهر از نهایی شدن محاسبه نرخ بلیت پروازهای داخلی با دلار ۲۷ هزار تومانی خبر داده؛ اما از سوی دیگر معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از در نظر گرفتن دلار ۱۱ هزار تومانی به عنوان پایه قیمت گذاری بلیت هواپیما میگوید.

عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی: چگونه هزینههای ارزی به ایرلاینها فشار میآورد؟

مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: ۴ جلسه در سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعیین آنالیز و نحوه تعیین نرخ بلیت هواپیما تشکیل شد؛ شرکتهای هواپیمایی برخی آیتمها را میخواستند در تعیین نرخ بلیت قرار دهند مثلاً ریسک بالای خرید قطعات؛ چون تحریمها سبب شده تا هم شرکتهای خارجی تأمین کننده قطعات هواپیما و هم فورواردرها (شرکتهای واردکننده) قیمت قطعات را افزایش دهند ریسک واردات قطعات هواپیما قبل از برجام، بسته به نوع قطعه، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد بود؛ مثلاً قطعه IIU را با ریسک ۲۵ درصد ولی روغن موتور را با ریسک ۵ درصد وارد میکردیم؛ در دوران امضای برجام این ریسک افت ۱۰ درصدی داشت؛ اما پس از خروج آمریکا از برجام، در چند مورد، ریسک واردات قطعات هواپیما به ۴۵ درصد رسید. مثلاً قطعه AOG را ۲۵۰۰ دلار خریداری کرده بودیم اما ۵۳۰۰ دلار دادیم تا آن را وارد کشور کردیم.

این عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: با این حال تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اجازه نداد تا آیتمهای اینچنینی را در تعیین قیمت بلیت هواپیما به عنوان آیتمهای اثرگذار در هزینهها و صورتهای مالی شرکتهای هواپیمایی دخالت دهیم. وی یادآور شد: متأسفانه انجمن صنفی آژانسهای هواپیمایی که صرفاً نقش فروش بلیت را دارند، در فشارهای روانی و رسانهای وارده به ایرلاینها نقش زیادی دارد؛ این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی در صف مقدم جنگ اقتصادی دشمن ایستادهاند ولی نهادهای گوناگون به ایرلاینها برای کاهش قیمت بلیت فشار میآورند. به گفته این فعال صنعت هوانوردی، نرخ پایه تعیین قیمت بلیت به همان نرخهای مصوب در شهریور ۹۸ که از سوی مجلس و ۲ سازمان تعزیرات و حمایت هم تأیید شده بود، برگشت داده شد ولی ارز پایه که در آن نرخ نامه (شهریور ۹۸) ۱۱ هزار تومان تعیین شده بود، قرار است در نرخ نامه جدید ۲۷ هزار تومان در نظر گرفته شود.