مادربلاگرها علیه حریم شخصی کودکان

در جریان اتفاق ناخوشایندی که برای دو کودک کار رخ داد مشخص شد جامعه ما در مورد خود مراقبتی کودکان دچار ضعف‌های عمده است.به نظر کارشناسان، بخشی از این ضعف مربوط به رفتار مادرانی است که در شبکه‌های اجتماعی فرزندان خود را تبلیغ می‌کنند و از این راه پول در می‌آورند
آفتاب یزد–یگانه شوق الشعرا:انتشار ویدئوی بدرفتاری نسبت به دو کودک کار توسط جوانی در فضای مجازی جنجال تازه‌ای به پا کرد. در این ویدئو نشان داده می‌شود در حالی‌که فردی در خودروی لاکچری‌اش نشسته است از دو کودک کار درخواست می‌کند در ازای پولی که به آنها می‌دهدبرایش برقصند و برای پول بیشتر قسمتی از اندام خود را جلوی دوربین نشان دهند.
>واکنش کاربران
این موضوع با واکنش‌های بسیار کاربران در صفحات اجتماعی همراه شده است. این ویدئو نشان داد برای کودکان کار به جز کار کردن و کودکی نکردن انواع زجر و شکنجه‌های دیگر هم وجود دارد. بسیاری از کاربران ضمن اظهار تاسف و محکوم کردن این اقدام زشت و زننده،‌ عنوان می‌کنند این جوان خوب تربیت نشده است و نمی‌داند که تشویق این کودکان به انجام عمل ناشایست و تحقیر آنها، آثار مخربی بر روح و روان آن‌ها خواهد گذاشت.


کاربری در این رابطه نوشت: «ای کاش عده‌ای به جای استفاده از ماشین و لباس مارک، برند انسانیت به تن می‌کردند و با انسانیت‌شان لایک می‌گرفتند! »
به دنبال واکنش‌های گسترده کاربران به این کودک آزاری، شخص مرتکب این رفتار از مردم ایران عذرخواهی کرد اما بسیاری از کاربران به عذرخواهی او نیز واکنش نشان دادند و عنوان کردند رفتار او مصداق بارز تعرض و کودک‌آزاری است.
>واکنش پلیس فتا
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، از دستگیری کودک آزاری که ۲ پسر فال‌فروش را آزار و اذیت و فیلم آنها را در فضای مجازی منتشر کرده بود، خبر داد و گفت: « کودک آزاری به هر شیوه و با
هر انگیزه ممنوع است و مرتکب، به مجازات مندرج در قانون محکوم خواهد شد. » به گزارش ایرنا رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، سرهنگ
«داود معظمی گودرزی» بیان داشت: « در پی انتشار فیلمی در فضای
مجازی مبنی بر اینکه مردی، دو کودک کار (فال فروش) را بازیچه تفریح و خنده خود قرار داده بود و انتشار فیلم و باز نشر دادن آن در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران فضای مجازی سبب تشویش اذهان عمومی شده بود، بلافاصله تیمی از کارآگاهان پلیس فتا وارد عمل شدند. در تحقیقات پلیسی هویت واقعی متهم شناسایی و با هماهنگی‌های قضائی روز گذشته مرد کودک آزار در مخفیگاهش دستگیر شد. وییاد‌آور شد: « از ابتدای سال تاکنون چندین مورد مشابه توسط پلیس فتا تهران بزرگ شناسایی و دستگیر شده‌اند و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشابه از طریق سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir موارد را با کارشناسان پلیس فتا در میان بگذارند. » ما برای بررسی ابعاد مختلف این اتفاق به سراغ روانشناسان و جامعه شناسان رفته‌ایم:
>آموزش مهارت فرزندپروری به خانواده‌ها
در خصوص آموزش‌های خود مراقبتی سیده دلارام وزیری مشاور و درمانگر کودکان و نوجوان به ما گفت: « کودک‌آزاری شامل انواع مختلفی از جمله جنسی، جسمی، روانی و غفلت است. کودک کار بودن از نوع غفلت است و در این ویدئو ما شاهد خنده این دو کودک هستیم و به این معنا است که بارها از این دست اتفاق‌ها برای آن‌ها افتاده است نه شاید به این شکل بلکه به انواع مختلف. اما در مبحث آموزش و پیشگیری ابتدا باید بستر فراهم شود یعنی زمانی که مادر و پدر برای فرزندان خود به ما مراجعه می‌کنند ابتدا ما به آن‌ها مهارت فرزندپروری را آموزش می‌دهیم تا در محیط خانه برای بچه مشکلی وجود نداشته باشد اما برای بچه‌های کار اصلا این بستر وجود ندارد تا ما سپس بتوانیم به آن‌ها خودمراقبتی را آموزش دهیم.»
>خانواده‌ها باید بپذیرند که به کودکان خود،
خودمراقبتی را آموزش دهند
وی در ادامه گفت: « آموزش‌های خودمراقبتی باید از سنین پایین به کودکان آموزش داده شود و بدانند که تنها پدر، مادر و دکتر معتمد پدر و مادر می‌توانند به حریم شخصی آن‌ها وارد شوند. امروزه حریم شخصی کودکان از بین رفته است چون بلاگرها یا به عبارتی مادر بلاگرها با انتشار ویدئوهای زیادی از فرزندان خود معنای حریم شخصی کودک را از بین برده‌اند و برای این دسته از کودکان آموزش خودمراقبتی بسیار دشوار است. در سنین پایین این آموزش‌ها باید توسط نهاد خانواده انجام گیرد. اگر خانواده‌ها بلد نیستند می‌توانند از کتاب‌ها، ویدیوها و همچنین کارگاه‌های آموزشی استفاده کنند. اما زمانی که کودکان وارد مدرسه می‌شوند هم باید آموزش خودمراقبتی را شروع کنند. مشکل، تابوی آموزش این نوع از خودمراقبتی‌ها به کودکان است که در جامعه ما وجود دارد. واقعیت این است که سال‌هاست روانشناسان در تلاش هستند که آموزش خودمراقبتی کودکان را وارد رسانه‌های جمعی کنند و دسترسی به این نوع آموزش‌ها را برای والدین گسترش دهند چون همگان به کتاب و کارگاه دسترسی ندارند چون عده‌ی زیادی در جامعه ما دچار محرومیت اقتصادی هستند که دسترسی را برای آن‌ها دشوار کرده است. امروزه در سرای محله‌ها روانشناسان به صورت رایگان به ارائه خدمات می‌پردازند و نکته مهم این است که خانواده‌ها بپذیرند که باید به کودکان خود، خودمراقبتی را آموزش دهند.»
>این نوع معضلات نتیجه کم کاری تمامی نهادهای فرهنگی است
دکتر جعفر بای جامعه شناس در خصوص این دست از اتفاق‌ها در جامعه ما به آفتاب یزد گفت: « متاسفانه در نظام تربیتی ما آشنایی با حقوق بدن کمرنگ است. بدن امر مقدس و مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در سوی دیگر حرمت انسانی از معنویت و فیزیک انسان تشکیل شده است. فقدان این مسئله در هر سه رکن خانواده، مدرسه و جامعه باعث این دست از خروجی‌ها شده است؛ به عبارتی انسان‌هایی که از حقوق بدن بی‌خبر هستند، برای آن حرمت و ارزشی قائل نیستند. کودکان کار متاسفانه محرومیت‌های آموزشی زیادی دارند و بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات عدیده‌ای از جمله مسائل اقتصادی از قطار آموزش به خارج پرت می‌شوند. تنها متولی‌ای که مدعی سرپرستی این کودکان است نهاد بهزیستی است که این کودکان به شدت از ماموران بهزیستی می‌ترسند و گریزانند و این مسئله باید آسیب شناسی شود. »
وی در ادامه تصریح کرد: « متاسفانه در قشر ثروتمند سر کودکان کار شرط‌بندی می‌شود و به مثابه تفریح و سرگرمی به این بچه‌ها نگاه می‌کنند. این معضل که از این بچه‌ها چنین سوء استفاده‌ای می‌شود به درجه تاخر فرهنگی و بدفرهنگی حاکم بر جامعه ما برمی‌گردد. افرادی خروجی این سیستم اجتماعی هستند که تن به این گونه تفریحات می‌دهند. این نوع معضلات نتیجه کم کاری تمامی نهاد‌های فرهنگی است. ابتذال فرهنگی همین است این بی‌توجهی‌ها به مقوله فرهنگ متاسفانه خودش را در فرآیند زمان نشان می‌دهد. مقوله فرهنگ به سختی سنجش پذیر است زیرابا شاخص‌های ترکیبی باید آن را سنجید. بیشتر کارها و اقدامات فرهنگی در کشور ما تصویری است و متاسفانه خود نهادهای فرهنگی بدون هدف رها شده‌اند و نظارتی بر آن‌ها نیست. مدارس باید در مقولات پرورشی اقدامات زیادی انجام دهند و بر آن‌ها نظارت انجام شود. اینگونه رفتارها متعلق به جامعه‌ای نیست که در آن اخلاق محوری‌ترین مسئله‌اش است. آفت ظواهرگری ما را بیچاره کرده و ما از عمق و محتوا به دور مانده‌ایم. متاسفانه در ارتباط با آموزش مسائل اخلاقی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم که این دست از خروجی‌ها را داریم. »ابتذال فرهنگی خروج از مدار نظام ارزشی جامعه است که متاسفانه جامعه ما به این نوع ابتذال دچار شده است. پس از مشاهده این قبیل اتفاقات ناخوشایند ما شاهد دو ضعف اساسی در نظام فرهنگی کشورمان هستیم،یکی ابتذالی که اکثریت جامعه به آن دچار شده که البته در قشر مرفه به مراتب بیشتر است و نمودهای بارزتری دارد و دیگری ناآگاهی و بی‌تفاوتی نسبت به این دسته از آموزش‌ها و چالش‌های فرهنگی است که بیشتر قشر فرودست جامعه در معرض آسیب‌های آن قرار دارد. هرچند که به نظر می‌رسد نهاد خانواده در این مسیر به حال خود رها شده است اما همچنان تاثیرگذارترین و اصلی‌ترین مولفه در شکل‌گیری نظام اخلاقی و فرهنگی کودکان است.