بیکاری کجا بود؟

مجید ابهری‪-‬ اجازه می‌خواهم که یکی از آسیب‌های اساسی جامعه را مورد بحث قرار دهم. اینکه از سوی بعضی از افراد گفته می‌شود که در جامعه بیکاری وجود دارد؛ اصلا مورد قبول هیچ اهل منطقی نیست. کسانیکه بیکاری را مورد اشاره و تاکید قرار می‌دهند یا دنبال کار نمی‌روند و یا منتظر میز وصندلی لاکچری هستند. اینک به تعدادی از مشاغل اشاره می‌کنم تا مورد توجه عزیزان جویای کار و دیگران قرار گیرد.
-اخیرا در پشت شیشه و ویترین بعضی از فروشگاه‌ها یک آگهی استخدام با این شرح «دادزن با ناهار استخدام می‌شود» دیده می‌شود. دادزن به کسانی گفته می‌شود که در مقابل فروشگاه‌ها یا بساط دستفروش ها، نوع کالاها یا قیمت ارزان و حراج را باصدای بلند یا فریاد به گوش رهگذران می‌رسانند و به نوعی به تبلیغات زنده دست می‌زنند. این افراد یا براساس تعداد مشتریان بطور پورسانت یا مزد دریافت می‌کنند.
-گروه استقبال وبدرقه: این افراد برای بدرقه یا استقبال مسافرین جدید به فرودگاه یا منزل می‌روند. سرمایه آنها، ظاهر غلط انداز با لباس‌های شیک و کراوات است که به مجلس بدرقه یا استقبال، جلوه خاصی می‌بخشند. دستمزد شان بین ۵۰تا ۱۰۰تومان برای چهار تا پنج ساعت به اضافه ناهار یا شام می‌باشد.گریه کن‌ها شاخه‌ای از زیرمجموعه این گروه هستند که باژست غمزده و چهره‌ای مغموم در مجلس ترحیم یا تشییع جنازه شرکت کرده و جلوه خاصی به مجلس می‌دهند. البته گروه مجلس پرکن برای ختم وعروسی فقط از نظر طبقه سنی و طرز لباس پوشیدن با یکدیگر متفاوت می‌باشند که باتوجه به میزان گریه واشک دستمزدشان متفاوت است.
-فروش نوبت در صف تعویض پلاک که البته سحر خیزان شانس بیشتری برای اشتغال دارند تا دیگران. این افراد صبح زود در محل مربوطه نوبت می‌گیرند و در طول روز به مراجعان با توجه به نوع ومدل خودرو می‌فروشند. مثلا هیوندا ۱۶۰هزار تومان، پژو۲۰۶ باقیمت ۸۰هزار تومان و قس علیهذا دریافت می‌گردد.


- قلیان برهای موتوری: این افراد یا خود در خانه یا مکان معینی ویا از قهوه خانه ها، قلیان کرایه کرده و با تلفن مشتری با موتور نزد آنها می‌برد. نوع قلیان و تنباکوو فاصله مشتری در بالا وپایین بودن نرخ موثر می‌باشد.البته مشتریانی که دارای اشتراک می‌باشند از اولویت در ارسال و برخورداری از تخفیف هستند.
--پرپوزال؛ پژوهش پایان نامه نویسی برای سطوح مختلف از دبیرستان تا دانشگاه وبالاتر باضافه ترجمه از فارسی به زبان‌های مختلف وبرعکس.
-اجاره بتونیر، هلیتی،ژنراتور وپکیج (این اقلام ماشین آلات راه و ساختمان می‌باشد.).بعد از اتمام ساختمان برای صدور بعضی از مجوزها اینگونه ماشین آلات مورد بازدید قرار گرفته وجزو اقلام باید باشند. کرایه آنها برای چند روز تا زمان بازدید توسط بعضی از افراد وشرکت‌ها صورت می‌گیرند و نیازی به خرید ندارند.
-پارکبان‌های واقعی وقلابی:اغلب در برخی نقاط شهر مخصوصا محدوده طرح ترافیک عده‌ای به بهانه هل دادن (دریک فیلم نشان داده شد)مقابل پلاک را می‌گیرند یا دست خود را مقابل آن قرار می‌دهند. اجاره پارکینگ بعضی از ساختمان‌ها که ساکنین آنها به محل کار خود رفته وتا غروب بر نمی‌گردند رابه رانندگان جستجوگر کرایه خوش قیمت می‌دهند. البته برای پیشگیری از بد آموزی از‌بیان برخی روشها خودداری می‌شود وگرنه در برخی از انواع آنها حرکاتی صورت می‌گیرد که شیطان انگشت به دهان می‌ماند.
قصدم فقط بیان گوشه‌ای از مشاغل جدید و موجود هستند. این وجیزه صرفا در پاسخ به شاکیانی است که می‌گویند کار نیست.