تکرار ماجرای آسیه پناهی

در بندرعباس یک سرپناه توسط شهرداری از بین می‌رود و قصه تلخی رخ می‌دهد.شهرداری و سایر مسئولان برای جبران به میدان آمده‌اند
اما یک سوال در ذهن مردم مدام تکرار می‌شود:چرا برخی مسئولان فقط زورشان به ضعفا می‌رسد؟
آفتاب یزد- گروه شبکه: «تروخدا خونمون رو خراب نکنید، جان بچه هایتان، برادرم بروید.» مدام التماس می‌کند، اما آنها ماموریت دارند که آلونک این زن را که از سرناچاری با فرزندانش در آنجا سکونت می‌کند، تخریب کنند. ضجه‌ها و التماس‌های کودکش همزمان با تخریب خانه، فضا را پر می‌کند. او هم درحالی که دست مرد جوان را گرفته با گریه ازاو می‌خواهد که خانه شان را خراب نکنند اما... زن جوان عصبانی می‌شود و شروع به داد زدن می‌کند که از اینجا بروید اما زورش به آنها نمی‌رسد و خانه‌اش تخریب می‌شود. وقتی تکه‌های نابود شده زندگی‌اش را می‌بیند، خودش را می‌سوزاند.»
این داستان یک زن 35 ساله سرپرست خانواده است که بعد از حمله عوامل شهرداری بندرعباس و تخریب آلونک او، دست به خودسوزی می‌زند و به بیمارستان منتقل می‌شود. داستانی تکراری که پیشتر، در مورد آسیه پناهی و فرزندانش در کرمانشاه شاهد آن بودیم.


> تخریب طبق قانون بود
در این راستا عباس امینی زاده، شهردار بندرعباس درباره علت تخریب خانه این زن با تاکید بر اینکه این خانه در زمین تصرفی ساخته شده بود و بعد از چندین مرتبه تذکر و ارسال ابلاغیه برای تخلیه، این تخریب صورت گرفته است، گفت: «زمین تصرفی بود و باید طبق قانون تخریب می‌شد». به‌گزارش مهر، وی عنوان کرد: «بارها به این خانواده گفته شده بود که محل را تخلیه کنند اما توجهی نداشتند و ماموران شهرداری به همراه ماموران یگان حفاظت مسکن در بخش رفع تصرفات به محل اعزام شده بودند. این زمین‌ها متعلق به مسکن و شهرسازی است و به قصد جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز این تخریب صورت گرفته است. این خانواده مجوز ساخت خانه نداشتند و غیر قانونی آن را
بنا کرده بودند.»
> هزینه درمان سوختگی را می‌دهیم و زمینی هدیه می‌کنیم!
اسماعیل موحدی‌نژاد معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس هم در خصوص این حادثه گفت: «ظاهراً پیش از این، چندین مرتبه به این خانواده تذکر داده شده بود که محل را ترک کنند زیرا در منطقه غیرمجاز ساخت و ساز انجام داده‌اند. این تاکید بر تخلیه محل، بیشتر برای امنیت خود این خانواده بود، زیرا در محلی ناامن که بستر رودخانه‌ای که مسیر آب‌های سطحی از شمال شرق به سمت دریاچه ۲۲بهمن بود اقدام به ساخت این اتاقک کرده بودند.» موحدی نژاد تاکید داشت که کسی در آن اتاقک زندگی نمی‌کرد و فقط یک چهار دیواری بوده است که تخریب شد، ادامه داد: «در لحظات تخریب، زن ناگهان اقدام به خودسوزی کرد. بلافاصله به بیمارستان منتقل شد ولی متاسفانه دچار ۱۸ درصد سوختی شده که بیشتر در دست چپ این زن است.» معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در ادامه در مورد اینکه آیا بعد از این حادثه شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی قصد جبران خسارت دارند یا خیر؟ گفت:« طبق دستور شهردار، تکلیف شده که علاوه بر پرداخت تمام هزینه‌های درمان با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی زمینی به این خانواده اهدا شود.»
> تشکیل پرونده برای متخلفان تخریب خانه
اما رفتار نامناسب عوامل شهرداری بندرعباس با این خانواده سبب شد که دادستان بندرعباس از برخورد با مسببین این موضوع خبر دهد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس در این باره گفت: «پرونده قضائی برای متخلفین تشکیل و چگونگی رویداد در دست بررسی است.» مجتبی قهرمانی افزود: «به سازمان‌های حمایتی هم دستور قضائی داده شده است که به این خانواده کمک فوری شود.» دادستان بندرعباس گفت:« در این زمینه دستوراتی داده شده است که باید در ۲۴ ساعت بررسی و اقدام شود این دستورات شامل موارد؛ احضار همه عوامل دخیل در تخریب، شکایت خانم مصدوم شده اخذ و دلایل ایشان بررسی شود، در صورت تمایل به پزشکی قانونی معرفی شود، تحقیق در خصوص نقض حقوق شهروندی از طرف نیروهای شهرداری و رایگان شدن همه خدمات بیمارستانی برای این مصدوم است.»
> عذرخواهی استاندار
فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز که برای سرکشی به وضعیت راه‌های شرق هرمزگان و بازدید از پروژه نفتی عظیم ملی در جاسک و سیریک به سر می‌برد، با اطلاع از اتفاق رخ داده، ضمن تماس تلفنی فوری با شهردار بندرعباس، با انتقاد از این اقدام، بر برخورد جدی با عاملان این تصمیم نادرست و غیراصولی تاکید کرد.وی همچنین عنوان داشت: «این اقدام افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و در حالی که می‌شد با برخورد و روش مناسب، قانون را درست و صحیح اجرا کرد، متاسفانه، اوج بی‌تدبیری در این زمینه صورت گرفته و باید عاملان این تصمیم بشدت مورد پیگرد قرار گیرند.»استاندار هرمزگان گفت: «هر چند اقدام غیرقانونی در تصرف اراضی ملی نباید صورت گیرد، اما نوع رفتار این چند مامور شهرداری و بی‌دقتی و بی‌تدبیری در این زمینه کاملاً مشهود بوده و چهره کارکنان شهرداری را خدشه دار کرده‌اند که بنده به جای عاملان این اتفاق از این خانواده و مردم عزیز عذرخواهی می‌کنم.»
> شهردار بندرعباس شبانه فراخوانده شد
از سوی دیگر بازرس کل استان هرمزگان در گفتگو با مهر با اشاره به تخریب منزل زن سرپرست خانوار هرمزگانی اظهار داشت: «به محض اطلاع از موضوع، بازرسی کل استان با فراخواندن شبانه شهردار بندرعباس و عوامل دخیل در تخریب، اقدام به اخذ توضیح کرد.» رضا مختاری افزود: «با عوامل و مقصرین موضوع بدون اغماض برخورد قانونی خواهیم داشت و این پرونده به صورت ویژه در دست بررسی است و تا حصول نتیجه به طور جدی و مستمر پیگیری خواهد شد.» بازرس کل استان هرمزگان گفت: «درست است که تصرف اراضی ملی به صورت غیرقانونی مجاز نیست اما اقدامات باید به صورت قانونی و با رعایت جوانب انسانی و به دور از حادث شدن این گونه مسائل قانون انجام شود.» همچنین شهرداری بندرعباس با دستور استاندار ملزم شده تا ضمن دلجویی از این بانوی آبرومند و کودکان آنان، به شکل مقتضی این عمل نادرست را جبران کند و کمیته امداد نیز مشکل مسکن این زن و فرزندانش را پیگیری
و رفع کند.
> واکنش کاربران
انتشار فیلم حمله و برخورد بد عوامل شهرداری بندرعباس با این خانواده در فضای مجازی، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«تخریب طبق قانون بود؟ کدوم قانون، اگر قانون بود که الان این خانم باید توی خونه خودش و بالای سر بچه هاش بود»
کاربر دیگری گفته است:« قانون فقط برای 20 متر زمین یک فرد است؟ واقعا تو این سرما دلتون برای التماس‌های دختر بچه نسوخت؟ شهردار بندر عباس فقط زورش به این خانواده فقیر رسیده؟»
دیگری نوشت:« هر موردی مقررات و قوانین خاص خودش رو داره این که تخریب کردین خوبه و این که زمین دارین میدین بهتر ولی این اقدام و هدیه چرا قبلا انجام نگرفت»
کاربران دیگر نوشته اند:« چطور ویلاهای غیر قانونی آقازاده هارو تخریب نمیکنن اون وقت آلونک این زنو خراب میکنن.....شاید اون آلونک همه زندگیش بوده»، « بی‌انصاف‌ها حداقل قبلا یک کانکس یا سر پناه دیگری برای او در نظر می‌گرفتید»، « خیلی ناراحت‌کننده بود دیدن زجه‌های دختر بچه و تلاش اون طفل معصوم برای خراب نکردن خونه شون ستودنی بود»، « نوش دارو بعد از مرگ سهراب؟ عجب دلسوزی بعد از تخریب روحی یک خانواده. از همون اول کار خیر میکردین»، « مگر برج میخواسته بسازد که باید مجوز میگرفت آقای شهردار محترم. یک لحظه خودت را جای این خانواده محترم بگذار که شرایط سخت زندگی باعث شده این آلونک را بسازد شما به این خانم اخطار دادید کجا میبایست میرفت آیا میدانید پیش پرداخت برای اجاره خانه چقدر است؟ آیا میدانید اجاره خانه چقدر است؟این خانم محترم برای لقمه‌ای نان در مضیقه است چرا نوش دارو پس از مرگ سهراب چرا در همان مرحله اول قبل از اینکه خانه‌اش را خراب کنید به وی زمین هدیه ندادید. چرا با احترام به وی سر پناهی ندادید»