کشور‌های ورشکسته تهدیدی جدی برای خاورمیانه

فتح اله دهقان - موقعیت ژئوپلیتیکی خاورمیانه، منابع انرژی، وجود و اهمیت امنیت اسرائیل برای غرب و... موجب شده تا این منطقه در دهه‌های اخیراولویت اول غرب باشد. ولی با بیدار شدن اژدهای زرد «چین» شاهد جابجایی استراتژیک در جهان هستیم، به این مفهوم که در آینده شرق آسیا اولویت استراتژیک و اول غرب است. با این وجود خاورمیانه همچنان جایگاه خاصی در معادلات
جهانی دارد.
تحولات پس از جنگ سرد موجب ورشکسته شدن تعدادی از کشورهای عربی این منطقه شده است.
ورشکسته شدن این کشورها با توجه به پیچیدگی‌های قومی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی منطقه، تبعات و معضلات زیادی بر‌ای خاورمیانه ایجاد کرده و موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع این منطقه بحران زده شده است.


در سطح ملی باعث بی‌ثباتی و ناامنی این کشورها شده و موجبات فروپاشی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را فراهم نموده که مخل امنیت ملی این کشورهاست.
باتوجه به ارتباطات فرهنگی، قومی و مذهبی کشورهای منطقه لاجرم این بحرانها به سایرکشور‌های منطقه سرایت نموده و آنها را درگیر و از عواقب آن در امان نخواهند بود.
سرایت بحران به کشورهائی که از مولفه‌های واقعی انسجام ملی برخوردار نبوده و به صورت تصنعی ودر راستای سیاست قدرت‌های جهانی به عنوان کشورشناخته شده‌اند خطر ناک بوده و حتی می‌تواند به تجزیه آنها منجر شود،که تبعات خطرناکی برای این کشورها و تحولات ژئوپلیتیکی را بدنبال خواهد داشت.
برایند این تحولات موجب تغییر چینش نیروها خواهد شد که تاثیرات غیر قابل پیش‌بینی بر معادلات قدرت در منطقه را به دنبال خواهد داشت.
با توجه به این که بسیاری از حکومتهای این منطقه از پشتیبانی مردمی نیز برخوردار نبوده و هنوز به صورت قبیله‌ای اداره می‌شوند آسیب‌پذیر بوده و تحولات اجتماعی، سیاسی و... نیز در این کشورها دور از ذهن نخواهد بود.
مهاجرت و پناهنده شدن مردم کشورهای بحران زده و ورشکسته نیز مشکلات و معضلات عدیده‌ای برای کشورهای میزبان ایجاد نموده که پیامدهای نامیمونی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت.
مردم،نخبگان،سیاستمداران،گروهها وجریان‌های فکری و سیاسی وحاکمان کشورهای خاورمیانه باید سعی و تلاش نمایند این کشورها را نجات داده، ثبات وامنیت به این کشور‌ها برگردانده شود. زیرا تبعات فروپاشی و ورشکستگی کشورهای منطقه خواه ناخواه دامن آنها را خواهد گرفت. البته،این پدیده برای دیگر جهانیان نیز مشکلاتی را در پی خواهد داشت. هر چند قدرتهای رقیب در منطقه خاورمیانه در راستای استراتژی قدرتهای بزرگ جهانی و درچارچوب رقابت‌های منطقه‌ای با تولید تفکرات سلفی و خشونت طلب و صرف دلارهای نفتی آتش بیار معرکه بوده و به این مسئله دامن می‌زنند. تجربه جهانی به ما میگوید؛ بی‌ثباتی و ورشکستگی کشورها در
خاور میانه در راستای منافع ملی و امنیت ملی این کشورها و منطقه نیست. بازنده اصلی بازی شطرنج سیاسی جاری کنونی در منطقه
خاور میانه و مردم منطقه هستند. بنابر سنت تاریخی قابل پیش‌بینی است در آینده بحران گریبانگیر بانیان ومسببین ورشکستگی این
کشورها شود. مصداق ضرب المثل؛ چاه کن همیشه ته
چاه است.