اسد سوریه، تنها بازمانده از بهار عربی

با گذشت سال‌ها از قیام‌های بهار عربی، بشار اسد از انزوای بین‌المللی نجات یافته و در قدرت مانده است و تنها نجات‌یافته آن تحولات به شمار می‌رود.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: «هنگامی که قیام‌های عربی که منطقه را در نوردیده و خودکامه‌ها را مانند دومینو یکی پس از دیگری سرنگون می‌کرد، به سوریه رسید، به نظر می‌رسید روزهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به شماره افتاده باشد.
با این حال، او ۱۰ سال بعد کاری را که غیر ممکن به نظر می‌رسید انجام داده است، از انزوای بین‌المللی نجات یافته و از مساله از دست دادن دو سوم اراضی کشورش جان سالم به در برده و دوباره عنصری مهم شده که در قدرت مانده است.
در مارس ۲۰۱۱ که اعتراضات در سوریه آغاز شد، بعید به نظر می‌رسید که اقلیت علوی حاکم او در سوریه قادر به مقاومت در برابر موجی از قیام‌هایی باشد که به شکل چشمگیری این منطقه را متحول می‌کرد. شجاعت رهبری او هم زیر سوال بود.


تحلیلگران می‌گویند، اما صبر و خونسردی او همراه با عوامل بی‌شماری از جمله سلطه بر دستگاه‌های امنیتی، ازهم گسیختگی غرب و حمایت روسیه و ایران، او را از شکست نجات داد. کریم پاکرادونی، سیاستمدار پیشکسوت لبنانی می‌گوید: سال‌ها بعد از آنکه همه دنیا خواستار برکناری او شدند و فکر می‌کردند او سرنگون خواهد شد، امروز می‌خواهند دوباره با او آشتی کنند.
این سیاستمدار که اغلب به عنوان میانجی دولت دمشق و طرف‌های لبنانی مختلف عمل ‌کرده است، گفت: اسد بلد است که چطور بازی با ضربه‌های طولانی را بازی کند.
در این سال‌ها، مردم سوریه با افزایش بهای مواد غذایی مواجه شده و ارزش پول سوریه در نتیجه بحران اقتصادی‌ای که دولت دمشق تحریم‌های غرب را عامل آن می‌داند، افت کرده است اما اسد همچنان در قدرت است و بعد از یک سری پیروزی‌ها با حمایت روسیه، نیروهای او دوباره کنترل حدود ۷۰ درصد این کشور را به دست گرفته‌اند.
رئیس‌جمهوری سوریه همواره تاکید کرده است که او در صدر قرار خواهد گرفت. کریم پاکرادونی می‌گوید: او هرگز تزلزل نداشته است. او بدون امتیازدهی در تمام مواضع خود محکم ایستاده است و با اقتدار نظامی توانسته است بیشتر مناطق سوریه را پس بگیرد.
او می‌گوید: با وجود فرار ده‌ها هزار تن، ارتش سوریه همچنان نقش مهمی در بقای او ایفا کرده است. این همان چیزی است که اسد را در آن به اصطلاح بهار عربی مستثنی می‌کند.
توماس پیرت، از تحلیلگران موسسه تحقیقات و مطالعه جهان عرب و مسلمانان می‌گوید: رهبری ارتش همچنان وفادار مانده است چون برای چندین دهه انباشته از بستگان اسد و دیگر علوی‌ها بوده است. این مورد دوم، تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۸۰ درصد رده‌های افسران و عملا تمام پست‌های بانفوذ درون آن را شامل می‌شد.
یک محقق سوری مستقر در دمشق که خواست ناشناس بماند، گفت: عزم و قاطعیت اسد هم کلیدی است. این محقق می‌گوید: او توانست تمام تصمیمات را در دستان خود متمرکز کند و اطمینان حاصل کند که ارتش کاملاً در کنار اوست. ساختار این نظام به گونه‌ای است که اطمینان حاصل می‌کند هیچکس به حدی نفوذ ندارد که چالش ایجاد کند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا کسی به فکر اهالی موسیقی و معیشت‌شان نیست؟ سردرگمی اهالی نُت در روزگار کرونا جلال خوش چهره ماجراجویی علیه برجام شاه‌حسینی: در پرونده فکری نباید تعجیل و تاخیر کرد همه چیز درباره برخورد قضایی با یک جنجال بزرگ چرا افراد در محل وقوع حوادث تحمع می‌کنند؟ تماشاگران مرگ ‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد «ابتکار» وضعیت افزایش قیمت کالاهای اساسی طی روز‌های اخیر را بررسی کرد کوچک تر شدن سفره ها زیر سایه پرواز قیمت ها دیدار نتانیوهو با بن سلمان در خاک عربستان چه اهدافی را دنبال می‫کند؟ توطئه مثلث سیاه در دیدارهای شبانه رئیس قوه قضائیه: کانادا پناهگاهی برای مفسدان و تبهکاران شده است امیر حاتمی: ناوشکن تمام ایرانی دنا در آینده نزدیک رونمایی می‌شود وزیران خارجه تروئیکای اروپایی آخرین تحولات برجام را بررسی می کنند رئیس جمهوری جدید آمریکا می تواند ردپای ترامپ را پاک کند؟ چالش‌های خارجی جو بایدن اسد سوریه، تنها بازمانده از بهار عربی