بازار خودرو گرفتار سوءمدیریت


علی اصغر عنابستانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

بازار خودرو به اندازه ای آشفته شده که گویا از دست هیچ کس کاری ساخته نیست. این آشفتگی چنین تداعی می کند که دولت حامی خودروسازانی شده که به اشکال گوناگون قیمت ها را بالا می برند. در شرایطی که مردم با انواع گرانی دست به گریبان هستند و گرانی هر کالا به گرانی کالای دیگر دامن می زند، دولت باید گرانی را در همه زمینه هاکنترل کند. یکی از گرانی های بی حساب و کتاب در بخش خودرو رقم خورده است. در حال حاضر حاشیهی بازار عجیب و غریبی در حوزه خودرو ایجاد شده که غیرمنطقی است و بیانگر وجود تقاضای کاذب است زیرا تولید کنونی میتواند نیاز بازار را تامین کند. بنابر این اگر بپذیریم که تقاضا کاذب است، باید راهکارهایی برای ساماندهی بازار خودرو اندیشیده شود. یکی از این راهکارها، واردات خودرو است و مهمتر اینکه با کاهش تعرفه واردات خودرو، حاشیه قیمت در بازار را از بین برد. امروزه قیمت برخی خودروها درب کارخانه ۱۲۰ میلیون تومان است اما مصرف کننده ناچار است آن را در بازار آزاد با قیمت بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کند.

اگرچه افزایش قمیت خودرو داخلی نیز سوال برانگیز است. اما بخشی از افزایش قیمت خودرو ناشی از رشد بهای مواد اولیه داخلی موردنیاز تولید مانند ورق فولادی است. با این وصف، هیچ توجیهی برای گرانی خودرو وجود ندارد و باید با مدیریت دقیق از افزایش بی ضابطه قیمت مواد اولیه داخلی موردنیاز تولید خودرو جلوگیری کرد، چراکه اگر بهای فولاد کاهش یابد، قیمت تمام شده تولید خودرو نیز کم میشود در نتیجه قیمتها نزولی خواهد شد.

متاسفانه تولید خودرو در ایران گران است که بخشی از قیمت تمام شده خودرو ناشی از بهای مواد اولیه نبوده و در اثر نیروی انسانی مازاد در شرکتهای خودروسازی ایجاد شده است، از سوی دیگر شرکتهای واسطهای میان خودروسازان و قطعه سازان محلی برای دلالی و کسب سود توسط سوداگران هستند.

این چالشها نشان می دهد که ساختار خودروسازیها به اصلاح نیازمند است تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد و این یک واقعیت تلخ است که افزایش قیمت کالاها به ویژه خودرو در شرایط کنونی ناشی از سوءمدیریتها یا بلاتکلیفی مدیریتی است.