کامبوزیا پرتوی درگذشت خاموشی خاطره‌ساز کودکی

گروه فرهنگ و هنر – «گلنار»، «گربه‌ها آوازه‌خوان»، «من ترانه، 15 سال دارم» و... فیلم‌های آشنایی هستند که بخشی از خاطرات دوران کودکی و نوجوانی ما را تشکیل می‌دهند. اما حالا کرونا، این ویروس شوم، خالق این خاطرات را هم با خود برد.
این روزها، روزهای خوبی برای هیچ کس نیست. هر روز کرونا قربانی می‌گیرد. اگر بخواهیم تعداد هنرمندانی که از آغاز شیوع این بیماری، بر اثر ابتلا به کرونا، درگذشته‌اند، فهرست کنیم، به آمار افسوس‌برانگیزی می‌رسیم. روز یکشنبه خبر درگذشت چنگیز جلیلوند، دوبلور در اثر کرونا منتشر شد و روز گذشته کامبوزیا پرتوی، نویسنده و فیلمساز مطرح کشور، در اثر بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت..
کامبوزیا پرتوی سال ۱۳۳۴ در رشت متولد شد. او ۴ بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر شده‌است و از این نظر رکورددار است.
پرتوی تحصیلاتش را در دانشکده هنر‌های دراماتیک سابق (دانشکده سینما و تئاتر) دانشگاه هنر ناتمام گذاشت و در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد. کامبوزیا پرتوی برای ساخت فیلم ماهی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد.


پرتوی برای کارگردانی کافه ترانزیت جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم مار دل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد. وی همچنین برای کارگردانی این فیلم در بخش بهترین کارگردان کاندیدا شد.
کامبوزیا پرتوی پیشتر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم (رسول صدر عاملی) در سال ۱۳۸۰ از بیستمین جشنواره فیلم فجر دریافت مکرده بود. کامبوزیا پرتوی برای سومین و چهارمین بار هم این جایزه را برای فیلمنامه فیلم‌های فراری (علیرضا داوودنژاد) و کامیون دریافت کرد.
کامبوزیا پرتوی همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما را برای فیلم‌های قطعه ناتمام (مازیار میری) و کافه ترانزیت از آن خود کرد. او نویسنده سریال گل پامچال و نویسنده طرح اولیه فیلم گروهبان بوده ‌است.
به هر ضورت کامبوزیا پرتوی هم از میان ما رفت؛ کارگردانی که بچه‌های دهه ۶۰ به واسطه «گلنار» و «گربه آوازه‌خوان» خاطرات ماندگاری از او دارند. او نه تنها یک کارگردان که بلکه فیلمنامه‌نویسی پرکاری هم در سینمای ایران بود.
اما آخرین حضور جشنواره‌ایش به سال ۹۶ با «کامیون» باز می‌گردد که اتفاقاً سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. اما با گذشت ۴ سال از ساختش هنوز فرصت اکران پیدا نکرده است. مردادماه امسال بود که کامبوزیا پرتوی آخرین مجوزش با عنوان «خوش قدم» را دریافت کرد؛ هم او بود که در بزرگداشتی که امسال به مناسبت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای او گرفته شد می‌گفت «هنوز کار زیادی دارم انجام بدهم».
در این پروژه سینمایی قرار بود پرتوی به عنوان تهیه‌کننده در کنار امیر توده روستا باشد تا این کارگردان اولین فیلم سینمایی خود را تجربه کند.
هرچند هیچوقت خبری از مراحل ساخت و یا حتی خلاصه داستان «خوش قدم» مخابره نشد اما طبق شنیده‌ها این فیلم هم فضایی مرتبط با کودکان داشت تا پرتوی بار دیگر هدیه‌ای برای کودکان ایرانی داشته باشد. طبق پیگیری‌ها، این فیلم سینمایی تا به امروز ساخته نشده و درواقع آخرین پروژه کامبوزیا پرتوی در سینمای ایران را باید پروژه‌ای ناتمام قلمداد کرد.
درگذشت پرتوی، موجی از پیام‌های تسلیت را از سوی سینمایی‌ها در پی داشت. مجید مجیدی که با همراهی کامبوزیا پرتوی فیلمنامه فیلم «محمد رسول الله (ص)» را به نگارش درآورده بود در پی درگذشت این فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما نوشت: «وقتی شنیدم کامبوزیا پرتوی همسفر مرگ شد خیلی افسوس خوردم، که اولا خیلی زود ما را ترک کرد، دوما در طول این چند سال به دلیل مریضی روزهای خوبی را سپری نکرد و از آن بدتر که در روزهای سختی به سر می‌بریم که حتی نمی‌توانیم او را باشکوه به خانه ابدیش همراهی کنیم. پرتوی رفت ولی آثار ارزشمند او همیشه در سینمای ایران به یادگار خواهد ماند. امیدوارم کامبوزیای عزیز، برای سال‌هایی که به عشق پیامبر قلم زدی و مرا در ساخت فیلم «محمد رسول‌الله» یاری کردی، این خدمت به پیامبر مهربانی‌ها شفیع تو در آخرت باشد.»
پوران درخشنده، کارگردان، از آخرین دیدار خود با پرتوی سخن گفت: انگار همین چند روز پیش بود که او را در مراسم بزرگداشتش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان دیدیم. هرچند به سختی راه می‌رفت ولی حالش خیلی بهتر شده بود، با چه عشقی از فیلمنامه تازه‌اش گفت که قصد ساختش را داشت و پیگیر اکران فیلم قبلی‌اش هم بود. او پر از انرژی و عشق به زندگی بود و هیچ باورم نمی‌شود که در فاصله بسیار کوتاهی از دنیا رفته باشد.
درخشنده اضافه کرد: در آن مراسم چقدر از دیدن دوستانش خوشحال بود. هرچند به دلیل کرونا دور هم جمع شدن، سخت بود ولی خیلی خوشحال بود که دوستانش در مراسم بزرگداشتش شرکت کرده‌اند.
این کارگردان از عشق پرتوی به بچه‌ها نیز سخن گفت و افزود: او عاشق زندگی بود و عاشق کارش و بچه‌ها. در المپیاد فیلمسازی جشنواره کودک و نوجوان در کنار هم بودیم. محبتی که بین و او و بچه‌ها جریان داشت، شگفت‌انگیز بود. در مدت کوتاهی توانسته بود همه بچه‌ها را جذب خود کند و با شور و شوق بسیار به آنان آموزش می‌داد.
درخشنده، درگذشت پرتوی را اتفاقی بسیار تلخ و غم‌انگیز دانست و ادامه داد: انسان بزرگی بود و یادگارهای ارزشمندی از خود بر جای گذاشت؛ فیلمنامه‌های خوب، فیلم‌های زیبا و فرزندانی نیکو.
او فقدان پرتوی را تسلیت گفت و ابراز تاسف کرد: عزیز بزرگی را در میان فیلنامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران از دست دادیم. امیدوارم بازماندگان سلامت باشند و روح او نیز شاد و در آرامش باشد. البته که اطمینان دارم او با آرامش از این دنیا رفته است. روزهایی بسیار تلخ را سپری می‌کنیم. گویی هر روز آبستن یک اتفاق دردناک است. متاسفم که هر روز سرمایه‌هایمان را این چنین آسان از دست می‌دهیم. باید قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم. کرونا ثابت کرد لحظه‌ها معنای دیگری دارند.
روزنامه «ابتکار» درگذشت این هنرمند فقید را تسلیت می‌گوید.
سایر اخبار این روزنامه
کامبوزیا پرتوی درگذشت خاموشی خاطره‌ساز کودکی پیمان مولوی در دوران تغییر نقطه ثقل اقتصاد جهانی باید از تک تک فرصت‌ها بهره برد «ابتکار» دلایل فراز و فرود شاخص بورس طی روزهای گذشته را بررسی کرد بیم و امیدهای شاخص بورس روی موج نوسان واکاوی انتخاب تونی بلینکن به عنوان وزارت امور خارجه کابینه بایدن گسست کیفی با ترامپ خواهد داشت؟ بایدن و کاهش قیمت دلار، تضمین کننده ثبات بازار ایران نیست بی‌اعتمادی بازار به سیستم مالی کشور ترامپ رسما دستور آغاز روند انتقال قدرت به دولت بایدن را صادر کرد ایران یکی از مدعیان اصلی ساخت واکسن کرونا در منطقه رهبر انقلاب: برای رفع تحریم‌ها یکبار به مدت چندین سال مذاکره کردیم اما به نتیجه نرسید محمد جواد ظریف: خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان گامی در جهت صلح پایدار است زارع فومنی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان: گزینه اصلی کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری آینده علی لاریجانی است سردار حسن‌زاده جوانترین فرمانده ارشد سپاه پاسداران است اهمیت تغییرات تازه در سپاه سردار سلیمانی: هزار زندانی در هفته بسیج آزاد می‌شوند