ایران یکی از مدعیان اصلی ساخت واکسن کرونا در منطقه

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از ثبت واکسن های ایرانی کرونا در سازمان جهانی بهداشت خبر داد و گفت: ایران و مصر ۲ مدعی اصلی ساخت واکسن کرونا در منطقه بوده و در حال فعالیت برای تولید آن هستند.
به گزارش ایرنا، مصطفی قانعی گفت: چند نوع واکسن کرونا در ایران در حال ساخت است که برخی از آنها مرحله حیوانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشتند و برخی های دیگر در حال اتمام این مرحله هستند. آنچه که مسلم است ما تا پایان سال جاری فاز یک انسانی یک یا دو واکسن را آغاز می‌کنیم. محققان ایرانی به دانش فنی واکسن کرونا که چند روش در دنیا مطرح است، دست پیدا کردند و با تمام توان در تلاش برای دستیابی به آن هستند.
قانعی در پاسخ به این سوال که چه زمانی واکسن کرونا در اختیار مردم قرار می گیرد؟ گفت: به احتمال زیاد واکسن ایرانی تا اوایل تابستان سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه می‌شود و در دسترس مردم قرار می‌گیرد.‌ برخی‌ها با شنیدن آغاز فاز یک مرحل انسانی، برداشت می‌کنند که واکسن وارد بازار شد که این بارور غلط است و واکسن در حال طی کردن مراحل تولید خود است و باید چند مرحله فاز انسانی را با موفقیت طی تا وارد بازار شود.
قانعی با یادآوری اینکه چاره‌ای جز اتکا به تولید داخل نداریم، گفت: این امید وجود دارد که واکسن‌های مورد نیاز گروه‌های پرخطر توسط واکسن سازان داخل تامین شود. با توجه به نیاز شدید این واکسن در دنیا و ساخت محدود آن توسط برخی از شرکت‌های خارجی، چاره‌ای جز ساخت واکسن کرونا در ایران نداریم.
سایر اخبار این روزنامه
کامبوزیا پرتوی درگذشت خاموشی خاطره‌ساز کودکی پیمان مولوی در دوران تغییر نقطه ثقل اقتصاد جهانی باید از تک تک فرصت‌ها بهره برد «ابتکار» دلایل فراز و فرود شاخص بورس طی روزهای گذشته را بررسی کرد بیم و امیدهای شاخص بورس روی موج نوسان واکاوی انتخاب تونی بلینکن به عنوان وزارت امور خارجه کابینه بایدن گسست کیفی با ترامپ خواهد داشت؟ بایدن و کاهش قیمت دلار، تضمین کننده ثبات بازار ایران نیست بی‌اعتمادی بازار به سیستم مالی کشور ترامپ رسما دستور آغاز روند انتقال قدرت به دولت بایدن را صادر کرد ایران یکی از مدعیان اصلی ساخت واکسن کرونا در منطقه رهبر انقلاب: برای رفع تحریم‌ها یکبار به مدت چندین سال مذاکره کردیم اما به نتیجه نرسید محمد جواد ظریف: خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان گامی در جهت صلح پایدار است زارع فومنی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان: گزینه اصلی کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری آینده علی لاریجانی است سردار حسن‌زاده جوانترین فرمانده ارشد سپاه پاسداران است اهمیت تغییرات تازه در سپاه سردار سلیمانی: هزار زندانی در هفته بسیج آزاد می‌شوند