تدارک خرید ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا

وزیر بهداشت از اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا خبر داد و گفت: نهایتا بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌مان داریم تدارک می‌بینم؛ واکسن کووید-۱۹ دو دوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد.به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی درباره وضعیت خرید واکسن کرونا، گفت: تامین واکسن را از سه طریق داریم دنبال می‌کنیم؛ یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کووکس سازمان بهداشت جهانی است که قرار شده ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از طریق کووکس وارد می‌کنیم که این میزان حدود هشت میلیون و ۴۰۰ نفر را پوشش می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ما است که از مراکز خاص داریم آن را تهیه می‌کنیم. همچنین حدود ۵.۵ میلیون دوز را در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب‌نام دنبال می‌کنیم.حدود ۲۰ میلیون دوز را از کمپانی دیگری در دنیا داریم می‌خریم و نهایتا ما بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌مان داریم تدارک می‌بینم. البته واکسن کووید-۱۹ دو دوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد.
وی ادامه داد: واکسن کرونای داخلی هم خوشبختانه به خوبی دارد پیش می‌رود و علی‌رغم ذهنیت برخی افراد که به تولید داخلی ایمان و باور ندارند و شرکت‌های دانش بنیان و جوانان خوش فکر و خوش اندیشه و دانشمند کشور را قبول ندارند، در این راستا هم به خوبی پیش رفتیم و از بین ۱۲ شرکت، چهار شرکت جلوتر از بقیه هستند و سازمان جهانی بهداشت مراحل پیشرفت کار را قبول کرده است.وی افزود: یکی از واکسن‌های ایران اجازه تست روی انسان را گرفت و از هفته آینده کار روی انسان را بعد از گذراندن تست‌های حیوانی آغاز خواهیم کرد و امیدوارم مژده ساخت واکسن کرونا را در کشور تا چند ماه دیگر به عنوان یکی از پیشتازان واکس سازی جهان به استحضار مردم برسانیم.
امکان لحاظ آزمایش‌های دوره‌ای کرونا برای کارمندان در بخش دولتی و خصوصی
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی، در جلسه قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت، تاکید کرد: باید تعداد مراکز سرپایی برای رسیدگی سریع به بیماران کووید۱۹ را از یک هزار و ۲۰ به حداقل ۵ هزار مرکز در سراسر کشور برسانیم و کیت‌های تشخیصی به ویژه کیت سریع را باید در این مراکز به تعداد کافی تامین کنیم. وی یادآور شد: می توان برای کارمندان در بخش دولتی و خصوصی آزمایشات دوره ای در نظر گرفت و آنها را به سه گروه با ریسک خطر بالا یعنی افراد دارای بیماری‌های زمینه ای، با خطر متوسط و نیز کم خطر تقسیم کرد که گروه اول به صورت هفتگی با تست‌های سریع، گروه دوم هر دو هفته یکبار و گروه سوم هر ماه یکبار آزمایش بدهند. 


دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این جلسه گفت: در ۴۳ شهرستانی که ۵ آبان محدودیت‌هایی در آنها اعمال شد، وضعیت بیماری رو به کاهش بوده است. از بین این ۴۳ شهرستان، ۴۰ شهر سیر نزولی دارد، یکی از آنها روند نزولی را آغاز کرده و دو شهرستان دیگر در وضعیت ثابت قرار دارند که امیدواریم روند بیماری در این شهرها نیز رو به کاهش باشد. وی افزود: محدودیت‌ها در ۴۶ شهرستان دیگر نیز ۱۴ آبان اعمال شد که اثرات کاهش بیماری در این مناطق قابل مشاهده است. با طرح جدید محدودیت‌های کرونایی که هفته پیش به تصویب رسید و از اول این هفته اجرایی شد، ۷۹ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند که ۵۳ میلیون نفر در ۱۶۰ شهرستان با وضعیت قرمز، زندگی می کنند. معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا ۷ استراتژی مشخص و جدی داریم که همه برنامه‌ها باید به طور دقیق اجرایی شود. خوشبختانه در گام چهارم بسیج ملی مقابله با کرونا تعدادی از مدیران وزارت بهداشت برای نظارت بر روند اجرایی این مرحله در مناطق مختلف کشور ماموریت یافته‌اند که برای آنها چک لیست‌های نظارتی در نظر گرفته شده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای اجرای طرح محله محور مبارزه با کرونا، بسته‌های آموزشی برای مراقبت از بیماران کووید۱۹ در منزل، دستورالعمل نقش، جایگاه و وظایف دستگاه‌های همکار مانند بسیج، کارت شناسایی برای همکاران اجرایی و تجهیزاتی مانند کوله پشتی برای جابجایی لوازم حفاظت فردی و کیت‌های تشخیصی سریع و دستورالعمل آموزشی برای افرادی که متمایل به همکاری در این طرح هستند، آماده و تهیه شده است. رییسی افزود: دستورالعمل راهنمای پیاده سازی گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا برای تیم‌های عملیاتی آماده شده که شامل سرفصل‌هایی مانند برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت و آموزش تیم‌های عملیاتی، استفاده از وسایل حفاظت فردی، ثبت و گزارش دهی فعالیت‌ها و نظارت و پایش است.
وی یادآور شد: برای قرنطینه و رصد بیماران کووید۱۹ با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین راه و شهرسازی اقدامات بسیار خوبی انجام شده و بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی شامل شرکت‌های هواپیمایی و قطارها به وزارت بهداشت متصل شده است. در حال حاضر هر فردی که ما به او دسترسی می دهیم با گوشی موبایل می تواند در محیط‌هایی مانند ورودی مترو، اتوبوس، ادارات یا فرودگاه‌ها، با اسکن کارت یا شماره ملی، از وضعیت بیماری مراجعان به آن مرکز آگاهی پیدا کند.  معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طرح کنترل ورودی‌ها با اسکن کارت یا شماره ملی روز ۲۹ آبان به صورت آزمایشی در مترو اجرا شد که در آن یک روز ۱۶۴ بیمار که اطلاعات آنها در بانک‌های اطلاعاتی وزارت بهداشت وجود داشت در مترو حضور پیدا کرده بودند که از حضور آنها ممانعت شد. گفتنی است، در این جلسه گزارشاتی از حوزه‌های مختلف از سوی معاونین وزارت بهداشت و دکتر زالی، فرمانده عملیات مبارزه با بیماری کرونا در کلانشهر تهران ارائه شد.
۱۳۸۴۳ ابتلا و 469 فوتی جدید کرونا در کشور 
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۳۸۴۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 4 آذر  تا روز ۵ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۷۰ نفر از آنها بستری شدند.وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر رسید.وی ادامه داد: متاسفانه در طول  این ۲۴ ساعت، ۴۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید.لاری افزود: خوشبختانه تا روز ۵ آذر، ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۵۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی ادامه داد: تا روز ۵ آذر، پنج میلیون و ۹۱۳ هزار و ۲۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.لاری گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.وی افزود: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
انتقال کرونا از طریق صحبت کردن فرد مبتلا 
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اهمیت تهویه هوا در کنترل انتقال ویروس کرونا، گفت: هنگام صحبت کردن بیمار مبتلا به کرونا، افشانه‌های حاوی ویروس که اندازه‌ای به مراتب کوچک‌تر از ریز قطرات دارند، سریع‌تر از حالت سکوت منتشر می‌شوند و اطرافیان را آلوده می‌کنند. به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته ریز قطرات و افشانه‌های ویروس کووید۱۹ نه تنها از طریق عطسه، سرفه و صحبت کردن بلکه با تنفس فرد آلوده به فضای اطراف پرتاب و در محیط‌های فاقد تهویه مناسب برای ساعت‌ها در هوا باقی می‌ماند. هنگام صحبت کردن بیمار مبتلا به کرونا، افشانه‌های حاوی ویروس که اندازه‌ای به مراتب کوچک‌تر از ریز قطرات دارند سریع‌تر از حالت سکوت منتشر می‌شوند که سرعت انتشار این افشانه‌ها با بلند صحبت کردن فرد مبتلا تا ۵۰ برابر بیشتر از زمانی است که فرد سکوت می‌کند.وی افزود: از طرفی طبق آخرین یافته‌های علمی ریزقطرات در چند ثانیه و در فاصله حداکثر ۲ متری فرد مبتلا سقوط می‌کنند ولی افشانه‌های حاوی ویروس مسافت بیش از دو متر را طی می‌کنند و در محیط‌های سرپوشیده فاقد تهویه مناسب ساعت‌ها در هوا معلق می‌مانند و موجب بیمار شدن اطرافیان بیمار می‌شوند.لاری ادامه داد: با فرارسیدن ایام سرد سال و بسته بودن در‌ها و پنجره‌ها در اماکن سر بسته یکی از نگرانی‌های ما و همکارانمان عدم تهویه مناسب هوا در محیط‌های سربسته است که این امر می‌تواند قدرت انتقال ویروس را به شکل تصاعدی افزایش دهد. بنابراین درخواست ما از کلیه هموطنان کشور این است که از حضور در فضاهای سربسته و اماکن پرتجمع پرهیز کنید و در صورت حضور در این اماکن از ماسک استفاده کرده و نسبت به فاصله‌گذاری مناسب تا دو متر اقدام کنید.وی همچنین تاکید کرد: از برگزاری مهمانی‌های خانوادگی به طور جد خودداری کنید.
تخلفات بهداشتی کرونا را به ۱۹۰ و تخلفات صنفی را به ۱۲۴ گزارش دهید
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درباره نحوه شکایت از اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی و محدودیتهای اعلامی را رعایت نمی کنند، توضیح داد.به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین حیدری درباره نحوه شکایت از افراد یا مشاغلی که پروتکل‌های بهداشتی و همچنین محدودیتهای اعلامی را رعایت نمی کنند، ضمن تشکر از مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: امیدواریم با رعایت و دقت بیشتر در رعایت پروتکل‌ها بتوانیم آثار زیانبار این بیماری را کاهش دهیم.وی افزود: در صورتیکه مردم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشاغلی که در سطح یک تعریف شدند و باز هستند، مشکلاتی را مشاهده کردند، حتما با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند و مسائل بهداشتی مربوط به مشاغل باز را به اطلاع ما برسانند تا رسیدگی کنیم.حیدری ادامه داد: از طرفی در صورتیکه می‌خواهند شکایت یا گزارشی درباره ادامه فعالیت یا باز بودن سایر مشاغلی که در شهرهای قرمز و نارنجی طبق پروتکل نباید باز باشند، ارائه دهند، با شماره تلفن ۱۲۴ مربوط به وزارت صمت تماس بگیرند تا همکاران ما در وزارت صمت پیگیری کنند.وی تاکید کرد: امیدواریم با گزارش‌های مردم درباره تخلفات احتمالی در زمینه عدم رعایت پروتکل‌ها، بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا بهتر بتوان با بحران کووید-۱۹  مقابله کرد.