وزارت بهداشت آمریکا هشدار داد / منتظر موج‌های متعدد کرونایی باشید

  سرویس خارجی-داده‌های وبگاه «ورلد امتر» نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا عصر دیروز (دوشنبه) از مرز 63 میلیون و 172 هزار نفر عبور کرده و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از یک میلیون و 467 هزار نفر رسیده است. داده‌های این وبگاه همچنین نشان می‌دهد وضعیت کرونا همچنان در آمریکا با بیش از 13 میلیون و 751 هزار مبتلا و 273 هزار فوتی «بحرانی» است. در همین راستا «آنتونی فائوچی»، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیمارى‌های عفونی آمریکا نیز روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» درخصوص موج‌های بعدی ویروس کرونا در این کشور هشدار داد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام ارشد بهداشتی آمریکا درخصوص وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در این کشور گفت شمار مبتلایان به یک باره کم نخواهد شد: «بنابراین مشخص است که در هفته‌های آتی‌، ما شاهد برخی اتفاقات خواهیم بود و شاید حتی در دو سه هفته آینده شاهد موج‌های متعدد کرونا باشیم». اظهارات این مقام بهداشت آمریکا در حالی مطرح شده که طبق آمار روز یکشنبه، آمریکا در ماه نوامبر(آبان) ۴ میلیون مورد مبتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده است که این میزان نسبت به ماه اکتبر (مهر) دو برابر شده است.
 بر اساس این گزارش سال ۲۰۱۹ در روز شکر‌گزاری تخمین زده شد که ۲۶ میلیون نفر از مردم آمریکا از طریق هواپیما در داخل این کشور مسافرت کردند. بر اساس آمار اداره امنیت حمل‌ونقل در آمریکا، در روز شکرگزاری امسال اگر‌چه به مردم این کشور هشدار داده شد که در خانه بمانند، اما ۸۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون نفر به سفر از طریق هواپیما پرداختند. «فائوچی» پیش از این هشدار داده بود قریب به یقین شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا به دلیل سفر‌هایی که مردم انجام می‌دهند افزایش خواهد یافت.
پایان همه گیری کرونا
خبر دیگر از کرونا اینکه مدیرکل مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و بیوتکنولوژی «وکتور» روسیه که در زمینه تولید واکسن کرونا فعال است، گفته ویروس کرونا از بین نخواهد رفت اما همه‌گیریِ آن در سال 2021 پایان خواهد یافت. به گزارش فارس، «رینات مکسیتوف» پیش‌بینی کرده که قطعاً همه‌گیری در سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید. به گفته این کارشناس، همه‌گیری زمانی پایان خواهد یافت که به لطف واکسیناسیون گسترده، جمعیت بیشتری با این بیماری مواجه شود و ایمنی جمعی کافی ایجاد گردد. با این حال طبق نظر وی، اینکه گفته شود ویروس در زمانی خاص و سریع از بین می‌رود، نادرست است.
تاکنون دو واکسن ضد ویروس کرونا در روسیه ثبت شده که یکی از آنها «اسپوتنیک وی» ساخت مرکز تحقیقات ملی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه و دیگری «اپی‌واکرونا» است که مرکز وکتور در حال تولید آن است. انتظار می‌رود یک واکسن دیگر هم که مرکز علمی فدرال «چوماکوف» آکادمی علوم روسیه بر روی آن کار می‌کند، به زودی به ثبت برسد. پیشتر صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعلام کرده بود که تاثیرگذاری واکسن «اسپوتنیک وی» این کشور ۹۵ درصد بوده و قیمت آن تقریبا نصف موارد مشابه است.بر اساس بیانیه‌این نهاد روس که مسئول تولید واکسن کرونای تولیدی این کشور است، ۴۲ روز پس از تزریق دوز نخست این واکسن، تاثیرگذاری آن به ۹۵ درصد رسیده، این در حالی است که تاثیرگذاری این واکسن در ۲۸ روز نخست ۹۱.۴ درصد بوده است.