کشف 17 هزار تُن کالای اساسی احتکاری و بازداشت 57 اخلالگر بازار ارز و سکه


به گزارش پایگاه خبری پلیس، در این اطلاعیه آمده است: هفتمین مرحله طرح سراسری مبارزه با احتکار و گران فروشی اقلام اساسی و ضروری با اولویت ارزاق عمومی به مدت یک هفته در دهه سوم آبان ماه 99، با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت رده‌های انتظامی استان‌ها، در سراسر کشور اجرا شد.
در اجرای طرح مذکور، بیش از 17 هزار تُن انواع کالای ضروری و ارزاق عمومی از قبیل برنج، روغن، گوشت، تخم مرغ، کره، آرد، حبوبات و... به همراه 133 هزار قطعه انواع لوازم یدکی خودرو، 157 هزار لیتر انواع روغن موتور و مواد شوینده، هزار و 700 ورق MDF به ارزش بیش از سه هزار و 237 میلیارد ریال کشف شد.
در این طرح، 227 نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
دستگیری 57 نفر از اخلالگران بازار ارز، طلا و سکه


همچنین در ادامه این اطلاعیه به دستگیری 57 نفر از متهمان معاملات «فردایی» که اقدام به ایجاد التهاب در بازار، ارز، طلا و سکه از طریق معاملات فردایی در سطح کشور می‌کردند،‌اشاره شده است.
در این اطلاعیه با ‌اشاره به اینکه یکی از مواردی که بازار طلا، سکه و ارز را ملتهب و قیمت آنها را افزایش می‌دهد معاملات «فردایی» و تشکیل اتاق‌هایی به اصطلاح «کاغذی» بوده که عده‌ای سودجو فرصت‌طلب اقدام به این کار می‌کنند، آمده است؛ در معاملات «فردایی» هیچ‌گونه طلا و ارزی به صورت فیزیکی خرید و فروش نمی‌شود(خالی فروشی) و با ایجاد تقاضای کاذب باعث متشنج شدن بازار و افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شود.متعاملین ارز، طلا و یا سکه فردایی، در حقیقت هیچگونه طلا و ارزی در اختیار ندارند و معامله‌های آنان به صورت صوری و برای تهییج بازار و بالا بردن قیمت‌های واقعی انجام می‌شود و اینگونه معاملات در نظام پولی و بانکی کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود و وجاهت قانونی ندارد.
پلیس امنیت اقتصادی ناجا با درک صحیح و به موقع از اقدامات اخلالگران بازار با انجام اقدامات اطلاعاتی تاکنون موفق به شناسایی و متلاشی کردن 11 شبکه اصلی و دستگیری 57 نفر از اخلالگران بازار در سراسر کشور شده است.
این اقدامات پلیس تأثیر مثبت در کاهش قیمت طلا و ارز داشته و با نا امن ‌سازی محیط برای فرصت‌طلبان، کمک شایانی به جلوگیری از رشد هیجانی نرخ طلا و ارز، کاهشی شدن قیمت‌ها و ثبات قیمت در این بازار شده است.