فشار و مانع وجود ندارد دولت دچار سوء مدیریت است

هدف اصلی برای مدیران بیشتر بقا است تا توجه به شاخص‌های توسعه و پیشرفت و کشورداری خوب
فائزه هاشمی رفسنجانی در گفتگو با خبرآنلاین درباره سیاست‌های اصلاح‌طلبان و عملکرد آنها سخن گفته که در ادامه گزیده آن را می‌خوانید:
= مهمترین راهی که وجود دارد عملکرد است و نه شعار و حرف، یعنی اگر قرار است اصلاح‌طلبان مردم را راضی کنند تا رای دهند باید
عملکرد شان طوری باشد که مردم باور کنند که خودشان روند دموکراتیک و توسعه یافته و شاخص‌های اصلاح‌طلبی را دارند. نشان دهند که حاضرند بخاطر شاخص‌های اصلاح‌طلبی هزینه بدهند. منظور من جدل و براندازی نیست، ولی اگر اصول و آرمانی داریم باید پای آن بایستیم و نمی‌توانیم از آن عبور کنیم.


= من معتقدم که رای ندادن در ۱۳۹۸ نتیجه خشم از اصولگرایان نبود، قبلا" رای می‌دادند تا شاید اصلاح‌طلبان کاری کنند و از اصولگرایان خلاص شوند، متاسفانه اصلاح‌طلبان هم جامعه را نا امید کردند.
= چون عملکرد اصولگرایان سال‌ها است که معلوم است و اصلاح‌طلبان هم در این چند سال اخیر در مجلس و شهرداری‌ها و شورای شهر و ریاست جمهوری عملکرد خودشان را نشان دادند. به نظر می‌رسد هدف اصلی برای مدیران بیشتر بقا است تا توجه به شاخص‌های توسعه و پیشرفت و کشورداری خوب. اعتقاد دارم که اگر کشور می‌خواهد در مسیر درستی قرار گیرد باید از دست این دو جریان سیاسی خارج شود و یکسری مدیر واقعی غیر ایدئولوژیک که یا حذف شده اند، یا خود کنار رفته‌اند و یا از کشور رفته‌اند بر سر کار بیایند. دچار سوء مدیریت هستیم و با این شاخص‌های مدیریتی موجود حتی در دولت آقای روحانی هم کمتر مدیر شایسته‌ای انتخاب شد و حتی در شهرداری‌ها هم، انتهای مدیریت ما همین است، من اعتقاد ندارم که آقای روحانی فقط دچار فشارها و موانعی بوده که اصولگراها برای او ایجاد کردند، بخشی از آن هم به سوءمدیریتی برمی گشت که در دولت وجود داشت.
=تصمیمات در شورای شهر بر اساس رای اکثریت است، محسن ۱ نفر بین ۲۱ نفر است، محسن مدیریت راس را به تنهایی ندارد محسن قبلا در مترو و دانشگاه آزاد بوده و مدیریت موفق خود را نشان داده، اینجا خودش تصمیم گیر نهایی نیست و مجموعه باید تصمیم‌گیری کند. عملکرد شورای شهر و شهرداری‌ها هم عملکرد مناسبی نبوده. مهمترین عملکرد شورای شهر انتخاب شهردار بود، عملکرد سه شهردار تهران در این دوره و اکثر شهرهای دیگر قابل دفاع نیست.
=متاسفانه خود اصلاح‌طلبان هم دموکرات نیستند و در درون خودشان اعتقاد واقعی به دموکراسی ندارند، خود اصلاح‌طلبان در درون خودشان نیاز به اصلاحات جدی دارند.
= استدلال بعضی این است که اگر یک اصولگرای معتدل با تفکری که به اصلاح‌طلبان نزدیکتر است رئیس جمهور شود بهتر از یک اصلاح‌طلب ضعیف عمل می‌کند چون برخی از اصلاح‌طلبان در قدرت که قرار گرفته‌اند از اصولگرایان اصولگراتر شده و از اصلاحات فاصله گرفته اند، یعنی شهامت انجام کوچکترین کاری در جهت شاخص‌های اصلاح‌طلبی را نداشتند و بیشتر دنبال بقا و حفظ موقعیت خود بوده اند، ولی یک اصولگرا چون با خودشان است اگر معتدل و قوی باشد می‌تواند موفق‌تر عمل کند.
=در شرایط فعلی به دنبال معرفی کاندیدای زن نیستم چون قصد شرکت در جریان انتخابات را ندارم، ولی یک کمپین خوبی راه افتاده که احیای حق زنان برای رئیس جمهور شدن است، یعنی شورای نگهبان کلمه رجل سیاسی را تفسیر رسمی و قانونی کند و این حقی که سالها از زنان گرفته‌اند را به آنها برگرداند، هرچند بعید می‌دانم یک زن به عنوان رئیس جمهور رای بیاورد. وقتی در مجلس، نمایندگان زن ما آنقدر کم هستند، نشان می‌دهد که جامعه زنان را کمتر در موقعیت‌های سیاسی کلان قبول دارد.