روحانی: محاسبات جهانی این است که تحریم و فشار آمریکا علیه ایران شکست خورده است

سرویس سیاسی- حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته (چهارشنبه 12 آذر) در جلسه هیئت دولت به ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت پرداخت و با بیان اینکه این دولت در شرایطی سال 92 فعالیت خود را آغاز کرد که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی شرایط رکود تورمی ‌عمیقی را در کشور شاهد بودیم، گفت: در آغاز فعالیت دولت، با تورم بیش از 34 درصدی و رشد اقتصادی منفی 7/7 مواجه بودیم.
روحانی افزود: این دولت توانست طی 6 ماهه اول فعالیت خود در هر دو مسئله تورم و رکود، تغییرات اساسی در کشور ایجاد کند به طوری که با تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده همان سال تورم به 15.6 درصد رسید و در زمینه رشد اقتصادی هم به عدد مثبت  3.2 رسیدیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌رغم اینکه در بخش دوم سال 93  قیمت نفت با سقوط بی‌سابقه از 120 دلار به 30 دلار تنزل کرد، توانستیم کشور را بدون تکانه‌های اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هسته‌ای را هم در سال 93 و 94 ادامه دهیم و با دستیابی به توافق هسته‌ای گشایش‌های زیادی در کشور ایجاد شد و اقتصاد رونق گرفت.
روحانی بهره‌برداری تعداد زیادی از فازهای پارس جنوبی، افتتاح کارخانجات متعدد پتروشیمی‌ و همچنین تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن پالایشگاه خلیج ‌فارس را از اتفاقات مهم کشور بعد از امضای برجام و گشایش‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود: شرایط کشور به طور کلی عوض شد تا جایی که در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهان برای ایران به ثبت رسید.


رئیس‌جمهور تک‌رقمی شدن نرخ تورم در سال‌های 94، 95 و 96 و حتی ماه‌های اولیه سال 97 را مورد‌ اشاره قرار داد و افزود: شرایط اقتصادی که در طول فعالیت این دولت ایجاد شده در متوسط 50 ساله کشور بی‌نظیر بوده است.
روحانی در ادامه به فعالیت‌های انجام‌شده از سوی این دولت در بخش‌ اشتغال‌ اشاره کرد و با بیان اینکه از سال 85 تا 91 رشد‌ اشتغال خالص کشور تقریبا صفر بوده است، گفت: در این دولت اقدامات و تلاش‌های زیادی در بخش ایجاد‌ اشتغال انجام شده است و به طور متوسط از 93 تا 97 حدود 700 هزار شغل ایجاد شده که آمار بی‌سابقه‌ای است.
رئیس‌جمهور در عین حال افزود: البته در کنار این افزایش شغل ما هر فصل نسبت به فصل مشابه قبل بیش از 900 هزار نفر جمعیت فعال کشور نیز افزایش یافته است.
روحانی همچنین اظهار داشت: طی این 7 سال  به‌رغم فراز و نشیب‌ها و کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای تا سال 94، توانستیم پایه‌های مقاومت کشور در برابر فشارهای بیرونی را تقویت کنیم و به برکت همین مقاومت و ایستادگی بود که از سال 97، آمریکا در هر قطعنامه‌ای که علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل برد، ناموفق بود و شکست خورد.
وی  با تأکید بر اینکه نباید به‌خاطر رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی، اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم و  باید واقعیت‌ها را با آمار و ارقام به مردم بگوییم، گفت: موفقیت‌های این دولت در شرایطی به‌دست آمده که در بهترین شرایط صادرات نفتی در سال 96، درآمد این دولت به اندازه بدترین سال درآمد نفتی دولت قبل بوده است.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: به‌رغم همه این مشکلات خوشحالیم که امروز شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند و امید مردم برای رونق اقتصاد بیشتر شده است، محاسبات هم بر این مبناست که جنگ اقتصادی دشمن به پایان نزدیک است و محاسبات جهانی این است که تحریم  و فشار آمریکا علیه ایران شکست خورده است.
تأثیر آمارهای اقتصادی دولت
بر زندگی مردم: تقریبا هیچ!
گفتنی است رئیس‌جمهور  این روزها درباره وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور به‌گونه‌ای صحبت می‌کند که حاکی از کم شدن آلام و مشکلات مردم و امیدواری به آینده است. روحانی اخیرا درباره تورم بیان داشته است که کارهای دولت به بهبود وضعیت اقتصادی و گرانی بازار انجامیده است.
وی گرچه سعی دارد آمار مثبتی از اوضاع اقتصادی در ماه‌های پایانی عمر دولت خود بدهد اما موضوع اینجاست مواردی که روحانی از آن سخن می‌گوید تقریبا هیچ تأثیری در زندگی مردم ندارد.
از سوی دیگر رئیس‌جمهور  در حالی روی  این آمارها استناد می‌کند و آن را مثبت ارزیابی می‌کند که  یادآوری سخنان وی در انتخابات سال 92 نشان می‌دهد، او استناد به آمار و ارقامی‌که اثرگذاری آن در زندگی مردم  ملموس نباشد را قبول نداشته است. رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 92 بیان کرده بود که ملاک، جیب مردم است و ملاک این آمار نیست.
رئیس‌جمهور البته در تبلیغات انتخاباتی خود وعده‌های دیگری نیز به مردم داده بود از جمله اینکه آنچنان رونقی ایجاد خواهد کرد که مردم حتی به آن 45 هزار تومان یارانه نقدی هم نیاز نداشته باشند. اما امروز و در ده روز اول  آذرماه سال 99  مقایسه قیمت کالاها و خدمات، افزایش تعداد نیازمندان به یارانه و کمک‌های معیشتی، مشکلات مسکن، قیمت بالای مرغ و تخم‌مرغ، خودرو و... حقیقت تلخی را عیان می‌کند.
وقتی آمار و ارقام هم
گزارش اقتصادی رئیس‌جمهور را تایید نمی‌کند!
نکته قابل تأمل دیگر اینکه اگر بر اساس ادعای امروز روحانی ملاک و معیار را آمار و ارقام ارائه‌شده از نهادهای مرتبط در نظر بگیریم باز هم  اختلاف شدید و فاحشی با آنچه رئیس‌جمهور محترم در گزارش خود بیان کرده دارد.
 طبق بررسی آمارهای سال‌های گذشته و سوابق آماری، دولت حسن روحانی رئیس‌جمهوری فعلی ایران رکورددار بیش از نیم‌قرن تورم در ایران است و نرخ تورم سالانه در دوران روحانی رکورددار 60 سال اخیر بوده است و به‌جز سال ۱۳۷۴ (دوره ریاست‌جمهوری مرحوم ‌هاشمی ‌رفسنجانی) بالاترین نرخ تورم طی ۶۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۳۸ در دوران ریاست‌جمهوری او رخ داده است. دولت تدبیر و امید همچنین بالاترین رقم میانگین تورم (23 درصد) را طی عملکرد خود در مقایسه با همه دولت‌های قبل از خود به ثبت رسانده است. تورم در سال 92 و در زمان تحویل دولت از سوی حسن روحانی در حدود 34 درصد و در پایان سال 98 نیز به 41 درصد رسیده است. نقدینگی و پایه پولی دو متغیر پولی که عامل خلق این تورم نیز بوده‌اند طی این سال‌ها دستخوش تغییرات بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند. بر اساس آمار در زمان روی کار آمدن دولت روحانی، حجم نقدینگی کشور در حدود 650 هزار میلیارد تومان بوده که با رشد 5 برابری به حدود 3000 هزار میلیارد تومان رسیده است. پایه پولی نیز در بازه مذکور و تا پایان مهرماه سال جاری 3.5 برابر شده است. این آمارها حاکی از کنترل ‌نشدن کل‌های پولی و تورم از سوی دولت طی سال‌های اخیر بوده که قطعا مدیریت آن به داخل کشور مرتبط است.
همچنین در دولت روحانی تا اوایل آذرماه امسال قیمت دلار 780 درصد افزایش یافته است. به‌عبارت دقیق‌تر، نرخ ارز از حدود 3100 تومان در مردادماه 92 به حدود 26 هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است. این درحالی است که نرخ ارز مدتی را در سقف 30 هزار تومان به‌سر برده است. این عملکرد در مقایسه با دولت‌های پیشین نیز بسیار فاجعه‌بارتر است.
از سوی دیگر گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اقتصاد کشور به مدت 4 سال با رشد منفی مواجه شده و در مجموع رشد اقتصادی در هشت‌سال اخیر را به حدود صفر رسانده است. این برای اولین‌بار است که در سه دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به‌وقوع پیوسته است.
دولت روحانی پس از تجربه سال 1374 دولت سازندگی، رکورددار تورم در 60 سال اخیر لقب بگیرد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر درحالی همه بازارها و قیمت کالا و خدمات ارقام عجیب و غربیی را در افزایش قیمت تجربه کرده‌اند که بخش اقلام خوراکی و آشامیدنی و به‌عبارتی سفره‌های مردم به‌طور قابل‌توجهی با افزایش قیمت‌ها کوچک‌تر شده است.
همچنین یکی از هزینه‌های بسیار سنگین سبد معیشت خانوارها، هزینه‌های بخش مسکن است. آمارهای داخلی نیز نشان می‌دهد طی دوره دولت روحانی، قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران با افزایش 6.4 برابری از حدود 3.8 میلیون تومان در مرداد 92 به 24 میلیون و 300 هزار تومان در مهرماه سال 99 رسیده و طی این مدت قیمت زمین مسکونی نیز با رشد 5.3 برابری از حدود 4.8 میلیون تومان به متری 25.5 میلیون تومان در تابستان امسال رسیده است.
سایر اخبار این روزنامه
پنج ایراد اساسی در لایحه بودجه سال آینده آیا اقتصاد و رفع تحریم‌ها برای برجامیان مهم است؟(یادداشت روز) اخبار ویژه عامل گرفتاری‌های عراق آمریکاست /مردم عراق مدیون حشدالشعبی هستند گزارشی از تخلفات در واگذاری «ماشین‌سازی تبریز» «کشت و صنعت مغان» و «ایریتک» همه افراد جو بایدن یکی صهیونیست‌تر از دیگری سخنان مهم شهید فخری‌زاده درباره کاخ‌نشینی، مذاکره و شهادت بایدن برای بازگشت به برجام همان شروط ترامپ را تکرار کرد روحانی: محاسبات جهانی این است که تحریم و فشار آمریکا علیه ایران شکست خورده است شورای امنیت سازمان ملل درباره ترور فخری‌زاده اقدامی انجام نمی‌دهد دولت لایحه بودجه 1400 را به مجلس فرستاد/افزایش 36 درصدی وابستگی به نفت! کرونا و فروپاشی اقتصادی آمریکا را وارد بحران تاریخی کرده است عصبانیت فریبکاران برجام‌زده و بزک‌گران اعتماد به آمریکا از طرح انقلابی مجلس پنج ایراد اساسی در لایحه بودجه سال آینده پنج ایراد اساسی در لایحه بودجه سال آینده