کرونا و فروپاشی اقتصادی آمریکا را وارد بحران تاریخی کرده است

کرونا در آمریکا از کنترل خارج شده است. چند روز پیش یک مقام ارشد بهداشتی این کشور گفت، مردم آمریکا باید طی هفته‌های آینده منتظر موج‌های دیگری از این ویروس باشند. بر اساس گزارش وبگاه «ورلد امتر»، تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا از مرز 14 میلیون و 108 هزار نفر عبور کرده و تعداد فوتی‌ها نیز به 277 هزار نفر رسیده است. کرونا آمریکا را وارد شدیدترین بحران اقتصادی طی 90 سال گذشته کرده است و هر روز نیز ابعاد این بحران گسترده‌تر می‌شود، به طوری که گزینه وزارت خزانه‌داری بایدن در جدیدترین اظهار نظر خود، با هشدار نسبت به تداوم این وضعیت، گفت آمریکا با یک بحران اقتصادی دیگر روبه‌روست و عدم اقدام سریع‌، پیامدهای ویران‌کننده‌ای در پی خواهد داشت.
بر اساس گزارش رویترز «جنت یلن» هشدار داد:
«ما اکنون بار دیگر با یک بحران تاریخی دیگر رو‌به‌رو هستیم. همه‌گیری کرونا و فروپاشی اقتصادی، همراه همدیگر به بسیاری از افراد آسیب زده‌اند و آسیب بزرگی به همه افراد آسیب‌پذیر، حتی خود ما، وارد شده است. جان‌هایی از دست رفته است، فرصت‌های شغلی از دست رفته است، کسب و کار‌های کوچک برای ادامه حیات خود دست و پا می‌زنند و یا برای حفظ سلامتی جامعه، تعطیل شده‌اند، افراد زیادی به سختی در تلاشتند سر سفره‌های خود، غذا بیاورند و قبوض و اجاره خود را پرداخت کنند. این تراژدی آمریکایی است». به گزارش باشگاه خبرنگاران وزیر خزانه‌داری دولت احتمالی بایدن افزود: «ضروری است که با فوریت عمل کنیم.»
بحران گرسنگی


در کنار فروپاشی اقتصادی، بحران گرسنگی ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز به شدت بر تعداد گرسنگان آمریکایی اضافه کرده است، به طوری که صدای «کاملا هریس» معاون بایدن، را نیز درآورده است. شمار گرسنه‌ها در آمریکا مسئله‌ای نیست که مربوط به این روزها باشد. «فیلیپ آلستون» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر و حقوق بشر، در سال 2018 طی گزارشی، اعلام کرده بود دست‌کم 40 میلیون نفر در این کشور «ناامنی غذایی» دارند، یعنی از اینکه بتوانند به صورت مستمر به غذای کافی و مناسب دسترسی داشته باشند، اطمینان ندارند.
آمارهای وزارت کشاورزی آمریکا نشان می‌دهد حتی قبل از شیوع ویروس کرونا نزدیک به 13 میلیون و 700 هزار خانوار، که معادل 10/5 درصد کل خانوارهای آمریکا است، ناامنی غذایی را در مقطعی در سال 2019 تجربه کرده‌اند. این آمار به معنای آن است که بیش از 35 میلیون آمریکایی قادر به تهیه غذا نبوده و یا اطمینان نداشته‌اند که وعده بعدی غذایی‌شان از کجا تأمین خواهد شد. شیوع کرونا این وضعیت را وخیم‌تر هم کرده است. طبق یک برآورد، که دانشگاه «نورث‌وسترن» انجام داده، شیوع کرونا ناامنی غذایی را به دو برابر افزایش داده است، به گونه‌ای که 23 درصد خانوارها، آن را در سال 2020 تجربه کرده‌اند. طبق تحلیلی که تابستان سال جاری‌اندیشکده بروکینگز انجام داده، در اواخر ماه ژوئن(خرداد) 27.5 درصد از خانواده‌های دارای کودک، با ناامنی غذایی دست‌و پنجه نرم کرده‌اند و این یعنی اینکه 13.9 میلیون کودک عضو خانواده‌ای بوده‌اند که اطمینانی به تأمین غذا نداشته‌اند.  تحلیل جداگانه دیگری توسط دانشگاه نورث‌وسترن نشان می‌دهد، ناامنی غذایی در میان خانوارهای دارای کودک‌، سه برابر شده و به 29.5 درصد افزایش یافته است. گزارش «مرکز اولویت‌های بودجه وسیاست‌گذاری» نیز نشان می‌دهد در سال 2019 از هر 9 آمریکایی یک نفر از خدمات برنامه موسوم به «برنامه کمکی تغذیه الحاقی»، که در میان مردم به کوپن غذا شهرت دارد، استفاده کرده است.
هشدار کاملا هریس
«بحران گرسنگی در آمریکا» صدای معاون بایدن را نیز درآورده است؛ «کاملا هریس» معاون جو بایدن، در جلسه اعلام نامزدهای دولت انتقالی آمریکا برای پُست‌های مهم اقتصادی در این کشور، به وجود بحران گرسنگی در آمریکا اذعان کرد و در این باره هشدار داد. هریس که هم اکنون خود را «معاون رئیس‌جمهور منتخب آمریکا» می‌داند، در این جلسه گفت:«شمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ در حال افزایش یافتن است و وضعیت فاجعه‌بار از دست رفتن جان‌ها، خارج از تصور است و آثار این رکود در کشور هم همچنان ادامه دارد». هریس افزود: «در سراسر آمریکا، از هر شش بزرگسال دارای کودک، یکی از آنها می‌گوید که اعضای خانواده‌ اش گرسنه هستند. از هر سه بزرگسال یک نفر در پرداخت مخارج زندگی مشکل دارد و تعداد واحدهای تجاری کوچک به خاطر این همه‌گیری، به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است».معاون دولت انتقالی بایدن، سپس به مردم آمریکا وعده داد که او و بایدن متوجه اوضاع سخت کنونی هستند و دولتشان در کنار مردم این کشور به جنگ مشکلات خواهد رفت. اذعان هریس به بحران گرسنگی در آمریکا، در حالی صورت گرفته که پیش از این هم برخی سیاستمداران این کشور مثل «برنی سندرز» درباره گرسنه بودن شهروندان آمریکایی هشدار داده بودند.
پرداخت رشوه
خبر دیگر از آمریکا اینکه طبق اسنادی که روز سه‌شنبه در یک دادگاه فدرال فاش شد، وزارت دادگستری آمریکا در حال تحقیق درباره یک جرم احتمالی مربوط به انتقال پول به کاخ سفید یا کمیته سیاسی مربوطه در ازای عفو ریاست‌جمهوری است. بنا بر گزارش شبکه«سی ان ان»، افشای جدیدترین اسناد از دریافت رشوه کاخ سفید از متهمانی که خواستار عفو رئیس‌جمهوری هستند، در شرایطی صورت گرفته که چند تن از مشاوران ارشد «دونالد ترامپ» به اتهامات جنایی فدرال محکوم شده‌اند و گمانه‌زنی‌ها درباره عفو افراد وابسته به ترامپ توسط کاخ سفید افزایش یافته است. عصر سه‌شنبه در دادگاه منطقه «واشنگتن دی سی»، اطلاعاتی درباره انتقال پول به کاخ سفید و سازمانهای سیاسی متبوعه در یک سند ۲۰ صفحه‌ای اصلاح شده، فاش شد. طبق این گزارش، اسناد فوق در حقیقت بررسی‌های قاضی «بریل‌هاول»  از درخواست دادستان‌ها برای دسترسی به اسنادی را که در حین یک عملیات جست‌وجو درباره تحقیقات «رشوه برای عفو» به دست آمده، نشان می‌دهد.طبق گزارش سی ان ان، در اسناد مربوط به دریافت رشوه کاخ سفید، اشاره‌ای به زمان یا نام افرادی که احتمالاً در این قضیه دخیل هستند، آورده نشده است.شبکه آمریکایی سی ان ان گزارش کرد که کاخ سفید حاضر به اظهارنظر درباره این اسناد دادگاه نشده است.سی ان ان پیش از این گزارش کرده بود که دستیاران ترامپ از او درخواست کرده‌اند که قبل از آنکه ریاست‌جمهوری را تحویل دهد، آنها را مورد عفو قرار دهد.ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود ۲۹ مورد  عفو صورت داده است و مجازات‌ها و محکومیت‌های ۱۶ نفر را کاهش داده است.طبق این گزارش، چند مورد از این عفو‌های ریاست‌جمهوری به آنهایی تعلق گرفته است که به رئیس‌جمهور نزدیک بوده‌اند و در یکی از جدیدترین این موارد، هفته گذشته، ترامپ «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی خود را که به اف بی‌آی دروغ گفته بود، مورد عفو قرار‌داد.
سایر اخبار این روزنامه
پنج ایراد اساسی در لایحه بودجه سال آینده آیا اقتصاد و رفع تحریم‌ها برای برجامیان مهم است؟(یادداشت روز) اخبار ویژه عامل گرفتاری‌های عراق آمریکاست /مردم عراق مدیون حشدالشعبی هستند گزارشی از تخلفات در واگذاری «ماشین‌سازی تبریز» «کشت و صنعت مغان» و «ایریتک» همه افراد جو بایدن یکی صهیونیست‌تر از دیگری سخنان مهم شهید فخری‌زاده درباره کاخ‌نشینی، مذاکره و شهادت بایدن برای بازگشت به برجام همان شروط ترامپ را تکرار کرد روحانی: محاسبات جهانی این است که تحریم و فشار آمریکا علیه ایران شکست خورده است شورای امنیت سازمان ملل درباره ترور فخری‌زاده اقدامی انجام نمی‌دهد دولت لایحه بودجه 1400 را به مجلس فرستاد/افزایش 36 درصدی وابستگی به نفت! کرونا و فروپاشی اقتصادی آمریکا را وارد بحران تاریخی کرده است عصبانیت فریبکاران برجام‌زده و بزک‌گران اعتماد به آمریکا از طرح انقلابی مجلس پنج ایراد اساسی در لایحه بودجه سال آینده پنج ایراد اساسی در لایحه بودجه سال آینده