دولت با مصوبه مجلس موافق نیست


رئیس جمهور گفت: ممکن است گمانهزنیهایی در رسانهها مطرح شود که عدم حضور من در مجلس برای تقدیم بودجه، به دلیل مصوبه دیروز است؛ البته دولت با آن مصوبه موافق نیست اما نرفتن به مجلس صرفاً به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی بوده است.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه احساس میکنیم شرایط سال آینده با دههای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز کمی متفاوت خواهد بود ادامه داد: دشمنان ما همه توانشان را در این دهه برای فشار به مردم به کار گرفتند به ویژه در سه سال اخیر تحریم را به جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند اما با شکست این جنگ در سال آینده شرایط متفاوت خواهد شد؛ نه تنها به خاطر شکست ترامپ بلکه هر دولتی در آمریکا روی کار میآمد به خاطر شکست جنگ اقتصادی ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود بیاورد.

رئیس دولت اضافه کرد: در شرایطی دولت را آغاز کردیم که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشور شاهد بودیم. روحانی با بیان اینکه برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی با تورم بیش از ۳۴ درصدی و رشد اقتصادی منهای ۷.۷ درصدی شرایط رکود همرا با تورم دولت را تحویل و کار خود ر ا آغاز کردیم. اظهار داشت: دولت در تلاش شش ماهه اول کار خود و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مسئله یعنی هم تورم و هم در مسئله رکود تغییرات اساسی را ایجاد کرد. در زمینه تورم در سال ۹۳ ما به تورم ۱۵.۶ درصدی رسیدیم یعنی تورم را از رشد بیسابقه مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی سال ۹۱ در سال ۹۳ به طور کلی تغییر کرد و رشد اقتصادی ما به ۳.۲ دهم رسید این در حالی بود که نیمه دوم سال ۹۳ ما با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم که این سقوط بیسابقه بود یعنی نفت ۱۲۰ دلاری به تدریج به ۳۰ دلار تبدیل و به چهارم قیمت تنزل پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط ما توانستیم کشور را بدون اینکه تکانه اقتصادی در کشور باشد اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هستهای را در سال ۹۳ و ۹۴ ادامه دادیم تا به توافق هستهای دست یافتیم. چالشهای بسیار مهمی در کشور ایجاد شد، اقتصاد شرایط جدیدی را پیدا کرد ما در این شرایط بود که توانستیم فازهای مختلف پارس جنوبی را به افتتاح کنیم؛ در این شرایط توانستیم پروژه های متنوع را تکمیل و به اتمام برسانیم و نیز در این شرایط بود که توانستیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تکمیل و افتتاح کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط اقتصادی به طور کلی در پایان سال ۹۴ و آغاز سال ۹۵ تغییر پیدا کرد تا جایی که در سال ۹۵ بالاترین نرخ رشد اقتصادی دنیا از آن ایران بود؛ ایران در سال ۹۵ با مثبت۱۴.۵ درصد بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشت و نرخ تورم از اواخر سال ۹۵، در سال ۹۶ و حتی در اوایل سال ۹۷ که جنگ اقتصادی آغاز شده بود تک رقمی بود. مقایسه نرخ تورم ۴ سال فعالیت از سال ۹۳ تا ۹۶ نشان میدهد که متوسط تورم هر ماه ۱۱ درصد بوده و رشد اقتصادی ما بالای ۴ درصد بوده است؛ بنابراین در مقایسه با یک زمان بلند مدت ۵۰ ساله دولت تدبیر و امید توانست شرایط اقتصادی بینظیری را به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال و اهمیت آن برای دولت تاکید کرد: میدانیم که از سال ۸۵ تا ۹۱ تقریباً رشد اشتغال سفر بوده است. امادر سال ۹۳ شاهد دو پدیده بود یکی اینکه جمعیت فعال ما یک مرتبه افزایش پیدا کرد و هم اکنون که سال بسیار سختی را میگذرانیم آمار بیکاری ما کاهش پیدا کرد؛ اما مشکلی که ما داریم این است که جمعیت فعال ما نیز هم کاهش پیدا کرده است. یعنی مردم به دلیل شرایط اقتصادی، بیکاری به سمت کار کردن نمیروند.

وی با بیان اینکه در زمینههای دفاعی قدرتمند شدهایم به افزایش قدرت دریایی، زمینی، هوایی، موشکی و پدافند اشاره کرد و تاکید کرد: قدرت ما نسبت به هشت سال پیش چند برابر شده و این موفقیتهایی بود که در شرایط اقتصادی خاص، بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر قویتر و تقویت کردیم.

رئیس جمهور بیان کرد: امروز از لحاظ هستهای از هر زمان دیگر قدرتمندتر و توانمندتر هستیم و شرایط ما از لحاظ امکانات تحقیق و توسعه از هر زمان دیگر بهتر است. نباید به دلیل رقابتهای سیاسی و رقابتهای انتخاباتی اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم و باید واقعیتها را با آمار و ارقام در اختیار مردم بگذاریم.

روحانی گفت: قبل از اینکه ترامپ سر کار بیاید، برخی با برجام مخالف بودند؛ تندروهای امریکا و رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه قصد داشتند برجام به ثمر نرسد اما موفق نشدند. چون دولت قبلی آمریکا تا حدی با سیاست آشنا بود اما کسی در آمریکا روی کار آمد که تدبیر، مدیریت و سیاست بلد نبود.

رئیس دولت اظهار کرد: متأسفانه رئیس جمهوری قبلی آمریکا یک قراردادی که برای ثبات جهان و ثبات منطقه مفید بود و میتوانست زمینه ساز تعامل سازنده در سطح جهان باشد را زیر پا گذاشت. وی ادامه داد: ما در سال ۹۷ علیرغم فشارهای شدیدی که از طریق آمریکا علیه ما آغاز شد، نگذاشتیم کشور دچار بحران شدید شود. تحریم سال ۹۰ در سال ۹۱ و ۹۲ چه کرد و مردم برای تهیه کالاهای اساسی چگونه صف میبستند. در سال ۹۷ هیچ گاه شاهد صف برای دریافت کالای اساسی نبودیم علیرغم همه فشارهای سال ۹۷، ما در ۹۸ به کنترل پرداختیم. شرایط در سال ۹۸ از اردیبهشت به بعد بهتر شد حتی در سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت شد اما متأسفانه دنیا با کرونا مواجه شد و همه کشورها دچار مشکل شدند و ما هم به همان نسبت دچار مشکلات اقتصادی شدیم. روحانی گفت: به طور طبیعی صادرات و واردات ما در سال ۹۹ افت کرد و در شرایطی قرار گرفتیم که در سال ۹۹ در هشت ماهه اول امسال صادرات غیر نفتی از لحاظ وزنی ۱۴درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد و درآمد نفتی ما نیز به همان نسبت کاهش یافت به دلایلی که روشن است و فروش نفت در صحنه بینالمللی با دشواریهای فراوانی روبرو شد. وی افزود: خوشحالیم که شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت میکند و امید مردم بیشتر شده و محاسبات مردم بر این است که جنگ اقتصادی رو به پایان است و محاسبات جهان این است که فشار حداکثری راه به جایی نبرده است.

رئیس جمهور اظهار کرد: در ماههای اخیر ما شاهد حرکتی مثبت در زمینه اقتصادی هستیم در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه پارسال تولید و فروش فعالیت های اقتصادی مثبت بوده و ۵.۶ درصد در تولید و ۱۱.۵ درصد در فروش رشد داشتیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای کاهش فقر مطلق ۱۶ هزار میلیارد تومان منبع مد نظر قرار داده ایم. کمکهای معیشتی به ۶۰ میلیون نفر و یارانه نقدی ادامه خواهد داشت. همچنین درمان رایگان برای ۳۰ میلیون نفر در نظر قرار گرفته شده است.