گره ترافیکی در مرز شرق کشور باز شد

شیما جهان‌بخش
خبرنگار
گمرک دوغارون با قدمتی یکهزار ساله که از دیرباز یکی از مهم‌ترین گمرکات صادراتی کشور محسوب می‌شود، رتبه سوم کشور در حوزه صادرات از معبر‌های زمینی و رتبه پنجم ترانزیت خروجی را در اختیار دارد؛ هرچند طی ماه های گذشته معطل شدن طولانی کامیون‌های ترانزیتی در پشت این مرز به یکی از مشکلات برای توسعه صادرات کالا تبدیل شده بود. مشکلی که با تلاش مسئولان استان خراسان رضوی و با افزایش ساعت کاری این پایانه در هفته‌های اخیر برطرف شده است.
در حال حاضر این مرز از 6 صبح تا 22 فعال بوده و خروج کامیون‌ها سرعت زیادی گرفته اما آن‌طور که مسئولان این استان می‌گویند با وجود آنکه از حجم کامیون‌ها در توقفگاه‌های مرزی کاسته شده اما نبود باسکول و اینترنت مطلوب در گمرک «اسلام قلعه» افغانستان مشکلاتی را ایجاد کرده و کامیون‌ها همچنان معطل می‌مانند، بنابراین برای حل این موضوع باید مذاکراتی با طرف افغانستانی انجام شود تا ترددها تسهیل شود و صادرات رونق بیشتری بگیرد.


کاهش زمان توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون
«علی رسولیان»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با «ایران» از تسهیل تردد کامیون‌های صادراتی در گمرک دوغارون خبر داد و اظهار داشت: از آنجایی که یکی از مهم‌ترین موضوعات برای توسعه صادرات کالا از استان رسیدگی به وضعیت مرز دوغارون است ‌با دستور استاندار، ساعت کار این پایانه افزایش یافت تا مشکل کامیون‌های متوقف شده در پشت مرز برطرف شود. در حال حاضر این مرز از 6 صبح تا 22 فعال بوده و با این کار با افزایش ۲۰ درصدی ترددها بیش از یکهزار کامیون از حجم ماشین‌های متوقف در پشت مرز کاسته شده است.
نبود باسکول و اینترنت مطلوب در گمرک افغانستان
رسولیان با اشاره به کمبود باسکول و ضعف اینترنت در آن سوی مرز ادامه داد: از ابتدای آبان ماه ورودی کامیون از افغانستان 8.2 درصد و خروجی کامیون از سمت ایران 20.9 درصد افزایش یافته، به‌طوری که در هر ساعت 18 کامیون از مرز دوغارون خارج می‌شود. با‌وجود آنکه از حجم کامیون‌ها در توقفگاه‌های مرز کاسته شده اما نبود باسکول و اینترنت مطلوب در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان مشکلاتی را ایجاد کرده است. از این‌رو ساماندهی این دو بخش یک مطالبه جدی ما از دولت افغانستان است. در واقع در حالی که خروج کامیون‌ها از مرز دوغارون سرعت گرفته اما دوباره در گمرک اسلام‌قلعه معطل می‌مانند، بنابراین بیشتر کامیون‌های ترانزیتی به‌دلیل ناامنی در آن سوی مرز، حاضر نیستند از ساعت 17 از مرز دوغارون خارج شوند، به همین دلیل در توقفگاه‌ می‌مانند، برای حل این موضوع باید مذاکراتی با طرف افغانستانی انجام شود.
نیروی انسانی فعلی جوابگوی افزایش ساعت کاری در مرز نیست
وی با تأکید بر اینکه برای تسهیل تردد‌ها چاره‌ای جز شبانه‌روزی کردن ارائه خدمات در این مرز نداریم، افزود: کارکنان بخش صدور گذرنامه بیشترین فشار کاری در مرز را متحمل می‌شوند لذا تلاش کرده‌ایم با ایجاد مشوق‌هایی بازده کاری را افزایش دهیم، اما برای ادامه این روند نیازمند جذب نیروی انسانی جدید هستیم تا بتوانیم آنان را در دو نوبت ساماندهی کنیم. از سوی دیگر در صورت دونوبته شدن فعالیت کارکنان مرزبانی و اداره گذرنامه در مرز، کارکنان گمرک نیز باید به‌صورت دونوبته فعالیت کنند. می‌دانیم که کار در مرز فرسایشی است از این‌رو باید نیروهای انسانی در مرزبانی، گمرک و اداره گذرنامه تقویت شوند، زیرا نیروی انسانی فعلی جوابگوی افزایش ساعت کاری انجام گرفته در مرز نیست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی مرز دوغارون را یکی از تنفس‌گاه‌های تجاری کشور دانست و افزود: با توجه به اهمیت این مرز قرار شده طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون پیگیری شود. در حال حاضراجرای این طرح چند سالی است که معطل مانده، بنابراین در صورتی که سازمان مسئول در موعد مقرر نتواند این طرح را مصوب و زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کند مجبور به اتخاذ تدابیر دیگری خواهیم شد.
ساعات کاری مرز دوغارون2 برابر شد
«امید جهان‌خواه»، ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز دراین زمینه به «ایران» گفت: از ابتدای امسال تا کنون یکهزار و 854 تن کالا به ارزش 32میلیون دلار از مرز دوغارون صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 3.5 درصد افزایش داشته است. همین افزایش صادرات در ماه‌های اخیر سبب بیشتر شدن تردد‌ها در این پایانه شده به همین خاطر با دستور استاندار ساعت کاری در این مرز دو برابر شده است. وی ادامه داد: با افزایش ساعت کاری این پایانه در هفته‌های اخیر تعداد کامیون‌های معطل‌مانده در پشت مرز از 3 هزار و 300 دستگاه به یکهزار و 900دستگاه کاهش یافته است. البته تشریفات گمرکی در سمت افغانستان سبب معطلی‌هایی می‌شود و اگر آنها همکاری کنند و ساعات کاری را افزایش دهند، آمار خروج کامیون‌ها می‌تواند روزانه به بیش از 750 دستگاه برسد.
کالا‌های صادراتی فقط ۲ روز در مرز می‌مانند
 ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به افزایش 20 درصدی خروج کامیون‌ها از سه معبر مرزی در دوغارون تصریح کرد: بعد از اجرای دستور استاندار مدت توقف کامیون‌های کالا‌های صادراتی و ترانزیت به مقصد افغانستان با ۸ روز کاهش، از ۱۰ روز به ۲ روز رسیده است. البته نه تنها مدت معطلی کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی ۸ روز کاهش یافته بلکه زمان توقف کامیون‌های حامل انواع بار برای تخلیه در پایانه مرزی دوغارون هم از ۲۵ روز به ۴ روز رسیده و ۲۱ روز کاهش یافته است.
جهان‌خواه خاطرنشان کرد: افزایش ساعت کاری سبب شده تعداد کامیون‌های خروجی حامل کالا‌های صادراتی روزانه از ۱۶۰ دستگاه به ۲۵۰ دستگاه برسد. همچنین طی این مدت بیش از ۳۸۰ هزار تن انواع کالای صادراتی به افغانستان صادر شده است.
 توجه به اقتصاد مرزنشینان
«محسن سیاح» فرماندار تایباد نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» یکی از سیاست‌های دولت را فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و اظهار داشت: روزانه بیش از ۴۰۰ کامیون در مرز دوغارون رفت و آمد می‌کنند، از این‌رو تلاش داریم با ساماندهی این ظرفیت زمینه رونق اقتصادی و توسعه گمرک این پایانه را بیش از پیش مهیا کنیم.
فرماندار تایباد با تأکید بر اینکه ۶۵ درصد کالاهای صادراتی استان از این پایانه به افغانستان صادر می‌شود، افزود: در حال حاضر سالانه بیش از ۲ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار از این معبر وارد افغانستان شده و نیاز بازار ۳۰ میلیون نفری این کشور را تأمین می‌کند. در واقع معبر زمینی دوغارون پل ارتباطی ایران با سایر کشورهای آسیای میانه به شمار می‌رود و لازم است مسئولان نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند.  وی به نزدیک بودن گمرک دوغارون به مهم‌ترین بازار اقتصادی افغانستان اشاره کرد و گفت: هرات یکی از مهم‌ترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و همین موضوع سبب شده حدود 1500 نفر از مردم منطقه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت اقتصادی در زمینه صادرات کالا به کشور افغانستان باشند.
 سیاح با تأکید بر اینکه باید توجه ویژه‌ای به خانواده‌های مرزنشین شود، افزود: با اقدامات انجام شده زیرساخت‌های مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این منطقه فراهم شده لذا امیدوارم با حمایت‌های مسئولان استانی و کشوری بتوانیم با توسعه اقتصاد این منطقه شرایط بهتری را برای مرزنشینان مهیا کنیم. توجه به اقتصاد مرزنشینان می‌تواند نقش ویژه‌ای در رفاه، پیشرفت و توسعه نواحی مرزی، افزایش، بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه، کاهش فقر، توزیع مناسب درآمد، ایجاد فرصت‌های شغلی، استمرار زندگی در روستاها و مهاجرت معکوس داشته باشد.

نیم نگاه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی :یکی از مهمترین  موضوعات برای توسعه صادرات کالا از استان رضوی رسیدگی به وضعیت مرز دوغارون است ‌. با دستور استاندار،  ساعت کار این  پایانه  افزایش یافت تا مشکل کامیون های متوقف شده در پشت مرز برطرف شود.  در حال حاضر  این مرز از 6 صبح تا 22 شب فعال بوده و با این کار با افزایش  ۲۰ درصدی ترددها  بیش از یکهزار کامیون از حجم ماشین های متوقف در پشت مرز  کاسته شده است