نوبخت:

آمادگی برای صادرات ۴.۶ میلیون بشکه نفت با برداشتن تحریم‌ها
رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: طبق قانون بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومان برای منابع پیش بینی شده که سهم منابع برای ۸ ماهه اول امسال ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد بنابراین ۵۰ هزار میلیارد تومان از عدد بودجه محقق نشد.
به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز با اشاره به میزان مصارف و منابع ۸ ماهه اول امسال از بودجه ۹۹ اظهار داشت: طبق قانون بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومان برای منابع پیش بینی شده که سهم منابع برای ۸ ماهه اول امسال ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد، بنابراین ۵۰ هزار میلیارد تومان از عدد بودجه محقق نشد.
وی ادامه داد: طبق بودجه سال ۹۹ برای مصارف ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که در ۸ ماهه اول امسال اجازه مصرف ۳۸۴ هزار میلیارد تومان را داشتیم که از این عدد ۳۵۳ هزار میلیارد تومان مصرف شد و ۳۱ هزار میلیارد تومان کمتر مصرف کردیم، یعنی این میزان صرفه جویی داشتیم.


افزایش ۵۳ درصدی حقوق و مزایا در سال جاری
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بخش مصارف و در ۸ ماهه اول امسال ۳۹ درصد بیشتر از سال گذشته انجام شد، گفت: این مصارف در دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای یا عمرانی بوده است و در ۸ ماهه اول اعتبارات هزینه‌ای ۳۵ درصد بیشتر از اعتبارات ۸ ماهه اول سال ۹۸ بوده است.
نوبخت افزود: امسال مجموع حقوق و مزایا ۵۳ درصد بیشتر از پارسال بود بنابراین آنچه صرفه‌جویی کردیم به بخش معیشت مردم منتقل شد.
وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی ۶۵ درصد افزایش یافت، گفت: این افزایش اعتبارات خود را در تشکیل سرمایه بخش ساختمان نشان می‌دهد که رشد ۵.۴ درصدی داشته است.
نوبخت با اشاره به ناترازی ایجاد شده اظهار کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع محقق نشد و از سوی دیگر در بخش مصارف هم ۳۱ هزار میلیارد تومان کمتر مصرف کردیم بنابراین ۱۹هزار میلیارد تومان ناترازی داریم که برای تامین این عدد از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم.
۱۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: هر سال برای اینکه بتوانیم درآمدها را وصول کنیم اجازه قانونی برای استفاده ۳ درصدی از خزانه را داریم، بنابراین برای سال جاری اجازه داشتیم که ۳۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم که فقط ۱۹ هزار میلیارد تومان از آن را استفاده کردیم.
وی با بیان اینکه در ۸ ماهه اول امسال ۵هزار میلیارد تومان کمتر از سال گذشته از این تنخواه استفاده کردیم، ادامه داد: اجازه داشتیم تا ۲۰هزار میلیارد تومان دیگر از این محل استفاده کنیم اما فقط ۱۹هزار میلیارد تومان استفاده کردیم که این عدد را هم تا پایان سال تسویه می‌کنیم.
انتقال کسری بودجه به بانک مرکزی، درست نیست
نوبخت تاکید کرد: آن عده‌ای که می‌گویند دولت با کسری بودجه مواجه است و آن را به بانک مرکزی منتقل کرده باید گفت که از ۳۹هزار میلیارد تومان اجازه قانونی برای استفاده از تنخواه بانک مرکزی فقط ۱۹هزار میلیارد تومان ناترازی را جبران کردیم و این گفته‌ها درست نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد ناخالص داخلی در همه گروه‌ها در تابستان مثبت بود، گفت: با نفت رشد مثبت دو دهم درصد را تجربه کردیم.
وی افزود: هرچند در دوران کرونا مشاغلی را از دست دادیم اما در بخش کشاورزی ۲.۷ درصد مثبت و در معادن هم‌ ۴ درصد مثبت بودیم البته در بخش خدمات بدون نفت منفی ۳ درصد بودیم.
نوبخت درباره اظهاراتی مبنی بر فروش خوشبینانه نفت در بودجه گفت: میزان فروش نفت یک کف و یک سقفی دارد که کف آن یک میلیون بشکه و سقف آن نیز 2.3 میلیون بشکه در نظر گرفته شده است. ما باید سهم اوپک را حفظ کنیم و با یک برنامه‌ریزی درست به آن برسیم و برای فروش 2.3 میلیون بشکه در روز برنامه‌ریزی داشته باشیم. همچنین در کنار بحث فروش نفت، بحث پیش‌فروش داخلی را هم دنبال می‌کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: درآمدهای نفتی مانند بودجه نیست. اگر درآمد مالیاتی را 225 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته باشیم اما تا 350 هزار میلیارد تومان وصول درآمدی داشته باشیم، در این بخش مجاز هستیم این عدد بیشتر را استفاده کنیم اما در بخش نفت اینگونه نیست و امکان استفاده درآمدهای نفتی از آنچه که در بودجه بیشتر در نظر گرفته را نداریم و باید به حساب جداگانه‌ای واریز شود.
اگر فروش نفت محقق نشد، اوراق و سهام کارخانجات را می‌فروشیم
نوبخت در ادامه افزود: بنابراین 199 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت را به گونه‌ای تنظیم کردیم که اگر یک میلیون بشکه تا 2.3 دهم بشکه صادرات داشته باشیم، این عدد محقق شود. اگر 2.3 دهم میلیون بشکه صادرات نداشته باشیم، در کنار آن فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات را خواهیم داشت.
فروش نفت در بودجه منعطف است
وی ادامه داد: بنابراین نفت در بودجه از یک میلیون تا 2.3 میلیون بشکه منعطف است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه بودجه مذاکراتی بسته شده است، گفت: در بحث فروش نفت، ما باید بدانیم که می‌توانیم به سهمیه اوپک دست پیدا کنیم یا نه. باید بررسی کرد آیا احتمال این وجود دارد که به سهمیه اوپک دست پیدا کنیم که احتمال دارد این اتفاق بیفتد یا نیفتد. اگر سهمیه خود در اوپک برسیم، هوالمطلوب است و اگر نرسیم به همین میزان در دارایی‌ها فروش مالی خواهیم داشت و می‌توانیم اوراق بفروشیم بنابراین بودجه 1400 برسیم منعطف و غلتان است.
نوبخت درباره حذف یا حفظ دلار 4200 تومانی در بودجه 1400 در ادامه بیان داشت: اختصاص ارز برای کالاهای اساسی همچنان در بودجه 1400 تثبیت کردیم اما باید بررسی شود که اگر هزینه تعدیل نرخ ارز کمتر از ادامه آن باشد، کار تعدیل را انجام می‌دهیم.