ترامپ: نباخته‌ام، بایدن را در دادگاه می‌بینم

سرویس خارجی-طی یک ماهی که از انتخابات آمریکا می‌گذرد،
«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان با اعلام اینکه در این انتخابات «تقلب» شده، چندین پرونده شکایت در ایالت‌های مورد مناقشه تنظیم کرده و خواستار بازشماری و ابطال آراء شده است. با این حال قضات ایالتی تقریبا تمامی پرونده‌های شکایت تیم حقوقی رئیس‌جمهور آمریکا را به خاطر «عدم وجود شواهد و مدارک کافی» رد کرده‌اند. «ویلیام بار» وزیر دادگستری دولت ترامپ نیز گفته هیچ شواهدی از تقلب گسترده که بتواند منتج به تغییر نتیجه انتخابات امسال شده باشد، وجود ندارد. با این وجود «دونالد ترامپ» بامداد یکشنبه بار دیگر گفت در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (13 آبان) این کشور تقلب شده و «من نباخته‌ام»!
ترامپ طی سخنرانی در ایالت جورجیا در جمعه به‌ هوادارانش گفت:« انتخابات ریاست‌جمهوری با تقلب برگزار شد ولی ما آن را پیروز می‌شویم و به زودی به دیوان عالی می‌رویم». رئیس‌جمهور آمریکا درباره شکست در انتخابات نیز این طور موضع گرفت: «اگر شکست خورده باشم، بازنده‌ای بسیار رئوف خواهم بود! اگر شکست خورده باشم، می‌گویم که باختم و به فلوریدا می‌روم و استراحت می‌کنم. اگر شکست خورده بودم، اقرار می‌کردم. اما وقتی که آنها (دموکرات‌ها) تقلب می‌کنند، نمی‌توانید (شکست) را بپذیرید».
 وی در ادامه ادعاهای خود، درباره کشورهای راضی از نتیجه انتخابات و شکست خود نیز گفت: «خوشحال‌ترین افراد، سران چین هستند. بعد از آنها سران ایران هستند». ترامپ در این سخنرانی در جمع هواداران خود برای هزارمین بار مدعی شد که اگر در انتخابات پیروز شود بلافاصله ایرانی‌ها با وی تماس گرفته و توافق جدید را امضا می‌کنند: «اگر من پیروز شوم، یک ساعته سران ایران را در دفترم جمع می‌کنم تا توافق امضا کنیم. البته هنوز هم امکان دارد این اتفاق بیافتد»! ترامپ همچنین این را هم گفت که نمی‌خواهد در انتخابات 2024 نامزد شود بلکه می‌خواهد ظرف سه هفته به کاخ سفید برگردد!


درگیری شدید حامیان ترامپ و بایدن
از ایالت واشنگتن نیز خبر رسیده در تجمع اعتراضی موافقان و مخالفان ترامپ در این ایالت حامیان رئیس‌جمهور آمریکا با چوب و چماق به مخالفان حمله‌ور شدند. بنابر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، کلیپ‌های ویدئویی در فضای مجازی قرار گرفته که نشان می‌دهد، حامیان و مخالفان ترامپ در ایالت واشنگتن به شدت با یکدیگر درگیر شده‌اند و آنطور که تصاویر نشان می‌دهد، ظاهراً گلوله‌هایی نیز در این اعتراضات شلیک شده است. در یکی از این کلیپ‌های ویدئویی، حامیان ترامپ با دسته‌هایی که پرچم بر روی آن قرار گرفته است، به مخالفان رئیس‌جمهور آمریکا حمله‌ور می‌شوند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. تصاویر ویدئویی دیگری نیز از این رخداد منتشر شده که گروهی از معترضان نقابدار را نشان می‌دهد علیه گروه مخالف از گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند. بنابر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، یکی از کلیپ‌های ویدئویی، یکی از طرفداران ترامپ را در حالی نشان می‌دهد که اسلحه خود را به سمت مخالفان ترامپ نشانه گرفته و در ویدئویی دیگر، همان فرد را در حال شلیک گلوله نشان می‌دهد.
 زمان تجزیه آمریکاست
راشا تودی در گزارش دیگری به نقل از یک استاد دانشگاه آمریکایی خواستار تجزیه آمریکا شد. «مایکل رکتنوالد» نویسنده آمریکایی و استاد هنرهای لیبرال دانشگاه نیویورک در این تحلیل نوشته: «در حالی که آمریکا به ایالات غیرمتحده تبدیل شده، درخواست‌ها برای تقسیم آن به دو ملت یکی تحت سلطه جمهوری‌خواهان و دیگری تحت سلطه دموکرات‌ها چنان افراطی است که تصور اینکه چطور چنین چیزی قابل اجراست، دشوار است. برخی از مشتاقان چنین نظری خواستار تقسیم آمریکا به شکل رسمی یا در قالب ساختاری که اختیارات بیشتری به ایالت‌ها می‌دهد یا راه‌حل دو ملتی هستند». بنابر این گزارش، اختلافات در آمریکا به بن بستی پایان ناپذیر رسیده است. آمریکا از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به دو قبیله جدا تقسیم شده است. به باور نویسنده این گزارش، «همان‌طور که مشخص است دموکرات‌ها و جمهوری خواهان وجه اشتراک زیادی ندارند و یکدیگر را تحقیر می‌کنند. اختلاف بین دو گروه آن‌قدر زیاد و گسترده است که حتما باید کاری انجام شود».
ترامپ افسرده شده
روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا گزارش داده، در روزهای پس از انتخابات و اعلام غیررسمی پیروزی بایدن، ترامپ گاهی دچار افسردگی شده و جز رسیدگی به ادعاهای انتخاباتی‌اش، کار دیگری نمی‌کند. این روزنامه آمریکایی به نقل از مشاوران ترامپ گزارش داد در حالی که رئیس‌جمهور همچنان بعد از گذشت بیش از یک ماه از انتخابات ادعا می‌کند این انتخابات از وی دزدیده شده، دچار نوسان خلقی و افسردگی مقطعی شده است. به نوشته نیویورک تایمز، وی بحران سلامتی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا در آمریکا را نادیده می‌گیرد و برنامه جلسات عمومی خود را که ارتباطی با تلاش‌هایشان برای تغییر نتیجه انتخابات آمریکا ندارد، حذف می‌کند.