آخرین خبرها از عملیات امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان و فارس

 سرتیپ حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولی‌عصر(عج) خوزستان اظهار کرد: بسیج و سپاه ماهشهر و بندر امام خمینی در کنار مسئولان شهری و استانی در تلاش هستند تا آب را از مناطق و منازل مسکونی خارج کنند.
وی افزود: پمپ‌های زیادی به‌ کار گرفته شده و به زودی دو پمپ قوی دیگر در منطقه مستقر می‌شوند تا قسمت عمده‌ای از آب جمع‌آوری شود.
وی گفت: بسیج، گروه‌های جهادی و علاقه‌مندان به کمک و یاری به همنوعان خود مشغول فعالیت خواهند ماند تا مشکلات برطرف و زندگی مردم به حالت عادی بازگردد.
رئیس سازمان امداد و نجات کشور نیز با تشریح جزئیات امدادرسانی در مناطق سیل‌زده استان خوزستان گفت: تاکنون به بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر از هموطنان امدادرسانی شده است.


مهدی ولی‌پور با توضیح درخصوص جزئیات سیل اخیر در استان‌های جنوبی کشور، خاطرنشان کرد: ۸ استان خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، قزوین، ایلام، گلستان و لرستان در سیل اخیر درگیر بودند و به ۱۳۷ شهر، روستا و منطقه عشایرنشین امدادرسانی شده است.
ولی‌پور افزود: تاکنون نیز به ۱۸ هزار و ۷۱۷ نفر امدادرسانی شده، ۷۱۸ نفر اسکان اضطراری یافته، ۷ نفر نجات و به مناطق امن منتقل شده و ۳ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
وی ادامه داد: با کمک ۱۶۷ تیم عملیاتی و ۷۵۶ نفر نیروی امدادی نیز تخلیه آب از ۱۲۹ واحد مسکونی انجام شده و امدادرسانی در خوزستان همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان امداد و نجات کشور با‌ اشاره بر اقلام توزیع شده میان هموطنان سیل‌زده، ابراز داشت: تاکنون ۱۳۰ دستگاه چادر، بیش از ۵ هزار تخته پتو، ۹۰۰ عدد چراغ والور، ۴۸۰ بسته بهداشتی و اقلامی‌ از جمله موکت، برنج، نایلون، کنسروجات، ۹۷۰ بسته غذایی، مواد شوینده، قند و شکر، آب معدنی، نان، حبوبات و سایر اقلام زیستی میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است. ولی پور با بیان اینکه بارش شدید باران موجب وقوع سیل و آبگرفتگی در ۱۷ شهرستان استان خوزستان شده است، تصریح کرد: در همین راستا نیز ۴ تیم واکنش سریع به شهرستان‌های ماهشهر و اهواز اعزام شدند و ۴ مدرسه نیز جهت اسکان اضطراری هموطنان آماده‌سازی شدند.
وی توضیح داد: در جریان عملیات‌های امدادی نیز ۵۰۰ خودرو از آبگرفتگی رها شده و ۵ فروند قایق و ۸۷ دستگاه خودرو امدادی ازجمله آمبولانس و خودروهای پشتیبانی مورد استفاده قرار گرفتند.
فعالیت ۳۵ تیم عملیاتی
 در مناطق سیل‌زده بوشهر و فارس
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از فعالیت ۳۵ تیم عملیاتی متشکل از ۱۴۵ امدادگر و نجاتگر در مناطق سیل‌زده استان‌های بوشهر و فارس خبر داد.
مهدی ولی‌پور با ارائه آخرین گزارش امدادی عملیات سیل و آبگرفتگی در دو استان یاد شده افزود: نیروهای امدادی هلال‌احمر با همه توان و تجهیزات در حال امدادرسانی به هموطنان سیل‌زده در استان‌های بوشهر و فارس هستند.
وی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی اکنون امدادگران در حال امدادرسانی در ٩ منطقه (٣ بوشهر -  فارس ٦) و شهرستان‌های بوشهر (دیلم، گناوه و دشتستان) و فارس (ممسنی، ارسنجان، آباده، کازرون، خرم‌بید و خنج) هستند.  رئیس سازمان امداد  و نجات جمعیت هلال‌احمر از آماده‌باش نیروهای عملیاتی هلال‌احمر در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و کرمان خبر داد و گفت: تاکنون اعلام مفقودی احتمالی یک نفر خانم در دشتستان و اعزام دو تیم عملیاتی برای جست‌وجو، تخریب هفت منزل مسکونی در روستاهای گناوه و در حال حاضر بارندگی از سوی نیروهای حاضر در مناطق سیل‌زده ثبت و گزارش شده است.
ولی‌پور توضیح داد: طبق اطلاعات نیروهای ارزیاب هلال‌احمر جاده ساحلی گناوه به بوشهر به‌‌دلیل آبگرفتگی ناشی از بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی بالادست لحظاتی پیش مسدود شده است.
وی اضافه کرد: در استان فارس نیز شدت آبگرفتگی در برخی معابر به حدی گزارش شده که این معابر کاملاً مسدود یا رفت و آمد در آنها به سختی صورت می‌گیرد.
مدیرکل بحران استان بوشهر گفت: در جریان سیل این شهرستان یک خانم مفقود شد که برای یافتن وی تیم‌های امداد و نجات اعزام شدند.
جهانگیر دهقان، در گفت‌وگو با تسنیم در دشتستان، با‌ اشاره به فروکش شدن آب‌های روان در نقاط مختلف استان بوشهر اظهار داشت: بارش باران و جاری شدن سیل خسارت‌هایی به بخش‌های مختلف وارد کرده که بیشتر آن آبگرفتگی بوده است.
وی، بیشترین بارش باران را در شهرستان دشتستان دانست و تصریح کرد: میزان بارش باران در شهرهای آبپخش، وحدتیه، سعدآباد و شبانکاره شهرستان دشتستان 160 میلیمتر اعلام شده که سبب آبگرفتگی معابر، منازل و قطع محورهای مواصلاتی در جاده اصلی برازجان به گناوه و محورهای روستایی شد.
دهقان از  بازگشایی محور کوهستانی دشتستان - کازرون خبر داد و بیان کرد: با تلاش نیروهای راهداری محورهای ارتباطی برازجان - کازرون که به سبب ریزش کوه مسدود شده بود بازگشایی شد.
مدیرکل بحران استان بوشهر از سیلابی شدن رودخانه‌‌ها خبر داد و تصریح کرد: بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌‌ای بوشهر رودخانه دره‌گپ، چهارروستایی، دالکی، ایستگاه سرقنات، رودخانه حله، کلل، شاپور، جره بالا، رودخانه سعدآباد و سدها، بندها و طرح‌های آبخیزداری سیلابی شدند.
مدیرکل بحران استان بوشهر با‌ اشاره به مسدود شدن محورهای مواصلاتی مناطق شمالی استان بوشهر به سبب جاری‌شدن سیل گفت: محور دشتستان - گناوه که به سبب آبگرفتگی و سیلاب مسدود شده بود با تلاش عوامل راهداری و امدادی بازگشایی شد.
جهانگیر دهقانی، اظهار داشت: بارش باران سبب آبگرفتگی معابر، جاده‌ها، منازل شهرها و روستاها و بندها و سدهای آبخیزداری در شهرستان‌های گناوه، دشتستان و دیلم شد.