بودجه محرومان

گروه اقتصادی | درحالی که طی روزهای اخیر انتقادات از لایحه بودجه 1400 اوج گرفته و برخی مدعی هستند که بودجه تدوینی دولت در راستای حمایت از محرومان طراحی نشده و «تبعیض‌نامه‌ای علیه آرمان‌های انقلاب اسلامی است»، رئیس‌جمهوری از مهمترین پیام‌های بودجه سال آینده را «حمایت از قشرهای کم‌درآمد با در نظر گرفتن پرداخت‌های هدفمند معیشتی، جبران تورم در دستمزد کارکنان، کارگران و حقوق‌بگیران، تأمین کالاهای اساسی مبتنی بر نیازهای مردم، تأمین مواد اولیه برای تولید کارخانه‌ها و مهمتر از همه سرعت بخشیدن به توسعه زیرساخت‌های کشور» می‌داند و می‌گوید که در روزهای آینده به تشریح موارد دیگری از لایحه بودجه برای مردم پرداخته خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تشریح برخی بخش‌های لایحه بودجه 1400 پرداخت و گفت: بودجه ارائه شده از سوی دولت با نگاه واقع‌بینانه نسبت به شرایط پیش‌رو در سال آینده و با درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور و منطبق بر نیازهای جامعه و مردم تدوین و تنظیم شده است.
رئیس جمهوری اظهار داشت: براساس شرایطی که بودجه سال 1400 تنظیم شده، این بودجه حاوی پیام‌های روشن و متعدد و بیانگر وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده است و از این نظر هم فعالان اقتصادی و هم عموم مردم می‌توانند افق روشن اقتصادی سال آینده را از پیام‌های بودجه دریافت و مسئولان مرتبط با حوزه‌های مختلف اقتصادی نیز این پیام‌ها را به‌طور شفاف برای افکار عمومی بیان کنند.
ظرفیت‌سازی برای صادرات نفت ظرف 3 ماه آینده


در همین حال، روحانی با تأکید بر ضرورت آمادگی برای رساندن تولید نفت کشور به ظرفیت طبیعی برای صادرات بیان کرد: به دلیل تحریم‌های قبل از برجام، تولید و فروش نفت با محدودیت‌ها روبه‌رو شد ولی با عملی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، توانستیم در مدت کوتاهی فروش نفت را به بیش از دو میلیون بشکه برسانیم و با وجود ابزار‌های عملیاتی و تجربه‌های ارزنده، امروز هم این آمادگی برای افزایش سریع تولید نفت بیشتر وجود دارد. بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت، وزارت نفت کلیه اقدامات لازم برای آماده‌سازی منابع و تجهیزات صنعت نفت برای تولید و فروش متناسب با ظرفیت موجود را ظرف سه ماه آینده به کار خواهد گرفت.
رئیس جمهوری گفت: جنگ اقتصادی امریکا موانع متعددی برای صادرات نفت و محصولات پتروشمی کشور ایجاد کرد، اما هیچ‌وقت آرزوی ترامپ در به صفر رساندن صادرات ایران محقق نشد و آن آرزو را با خود خواهد برد.
دولت به دنبال حمایت از اقشار کم‌درآمد
رئیس جمهوری با اشاره به بخش‌هایی از لایحه بودجه سال آتی اذعان می‌کند که در این سند پرداخت‌های هدفمند برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر طراحی شده است و سعی شده که تورم در دستمزد کارکنان، کارگران و حقوق‌بگیران جبران شود. در همین حال برای تأمین ارزان‌تر نیازهای اصلی مردم، تأمین کالاهای اساسی نیز در بودجه دیده شده است. اما در عین حال دولت توسعه اقتصادی را نیز مد‌نظر داشته و تأمین مواد اولیه برای چرخیدن چرخ‌های صنایع و توسعه زیرساخت‌های کشور را نیز در بودجه پیش‌بینی کرده است که این موارد به اشتغالزایی منجر خواهد شد.
روحانی در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: با توجه به فشارها و هزینه‌های روزافزون و رفع مضیقه‌های ناشی از کرونا، دولت همسو با رهنمودهای مقام معظم رهبری، کمک به اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر را یکی از راهبردهای مهم در شرایط کنونی می‌داند. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کرونا و موانع تحریم‌ها موجب وقفه در بخش چشمگیری از کسب‌و‌کارها شده است، خاطرنشان کرد: در چنین شرایط بی‌سابقه‌ای، دولت از همه راهکارها و ظرفیت‌های ممکن برای ارتقای تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی اقشار زیان‌دیده و حمایت از نیروی کار بهره برده است. در این جلسه نحوه تحقق و اجرای تخصیص آب و گاز رایگان به اقشار کم‌برخوردار و کم‌مصرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد پس از بررسی دقیق و شفاف در وزارتخانه‌های نفت و نیرو و تصویب نهایی، اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف برای افکار عمومی انجام شود. تاکنون این فرآیند در صنعت برق اجرایی شده و آن‌طور که رئیس‌جمهوری می‌گوید، جزئیات طرح صفر شدن قبض 30 میلیون ایرانی در پایان آذرماه جمع‌بندی و اعلام خواهد شد.
روحانی هفته گذشته در این باره اذعان کرده بود: کار بسیار خوبی که دولت مصوب و اعلام کرد مسأله برق امید بود که بر مبنای آن مردم عزیز و آنهایی که کم‌مصرف هستند از دادن پول برق معاف می‌شوند و این یک هدیه کوچکی برای آنهایی است که صرفه‌جویی را به طور کامل مدنظر قرار می‌دهند. همین کار بزودی در حوزه آب و گاز هم انجام خواهد شد یعنی یکی از آثار ماندگار دولت تدبیر و امید، برق امید است. بر مبنای این طرح مردمی که کم‌مصرف هستند و البته به‌طور طبیعی محروم هم هستند، براساس این سیاست پول آب و برق و گاز نخواهند داد و نکته‌ای که سال‌ها پیش امام راحل فرمود که آب و برق شما مردم مستضعف را مجانی می‌کنیم، این کار در این دولت تحقق پیدا کرد و به نوعی نشان‌دهنده توجه دولت به اقشار محروم است. در همین حال کارشناسان بخش عمده‌ای از انتقادات مطرح شده درباره لایحه بودجه 1400 را سیاسی‌کاری می‌دانند و معتقدند که اگر نمایندگان مجلس می‌خواهند اصلاحاتی در این لایحه انجام دهند باید کاملاً علمی و در مسیر مولد‌سازی اقتصاد باشد؛ نه در راستای اهداف سیاسی و تبلیغات علیه دولت.

نکات

لایحه بودجه با نگاه واقع‌بینانه و منطبق بر نیازهای جامعه و مردم تدوین و تنظیم شده است.
این بودجه حاوی پیام‌های روشن و متعددی است که می‌تواند بیانگر وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده باشد.
حمایت از قشرهای کم‌درآمد با پرداخت‌های معیشتی، جبران تورم در دستمزد حقوق‌بگیران، تأمین کالاهای اساسی و تأمین مواد اولیه برای تولید از مهمترین پیام‌های بودجه سال آینده است.
آمادگی برای رساندن تولید نفت به ظرفیت کامل برای صادرات.
نحوه تحقق و اجرای تخصیص آب و گاز رایگان به اقشار کم‌برخوردار و کم‌مصرف در دست بررسی است.

اعمال پاداش ۱۵ درصدی مشترکان خوش‌مصرف گاز

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته مصوبه هیأت دولت درباره تخفیف در گازبهای مشترکان خوش‌مصرف را برای اجرا ابلاغ کرد که به نوعی گام نخست حمایت از مشترکان خوش‌مصرف گاز و البته کم‌برخورداران و محرومان است.
به گزارش شانا، در متن این مصوبه آمده است: هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده‌اند که مشترکان گاز بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی شانزدهم آبان ماه تا پانزدهم اسفند ماه هر سال نسبت به دوره مشابه سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب بیش از ۱۰ درصد کاهش یابد، مشمول تخفیف پاداش صرفه‌جویی معادل ۱۵ درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.
در همین حال برای ساختمان‌هایی که تنها در سال ۱۳۹۸ دارای سابقه مصرف گاز طبیعی باشند مبنای مقایسه سال ۱۳۹۸ خواهد بود. مشترکان گاز طبیعی که از سال ۱۳۹۹ یا پس از آن گازرسانی می‌شوند از سال بعد از گازرسانی بر مبنای مصرف گاز سال قبل مشمول این تصویب‌نامه خواهند شد.‌ دستورالعمل نحوه اعمال معادل‌سازی مصرف گاز بر اساس دمای یکسان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه توسط وزیر نفت ابلاغ می‌شود. در بند دوم مصوبه آمده است: با هدف مدیریت تقاضا و بازدارندگی مصارف غیرضروری بخش خانگی در صورتی که مصرف گاز مشترکان یادشده در بازه زمانی مذکور نسبت به میانگین مصرف آنها در دوره مشابه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره‌ صورتحساب بیش از ۱۵ درصد افزایش یابد، کل مصرف مشترک مشمول افزایش ۱۵ درصدی با رعایت بند «ب» ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها (مصوب ۱۳۸۸) و اصلاحات بعدی آن خواهد شد.
اما در مورد ساختمان‌های اداری دستگاه‌های اجرایی برای سوق دادن آنها به سمت خوش‌مصرفی جریمه‌ای در نظر گرفته شده است. به این ترتیب که در صورتی که مصرف گاز ساختمان‌های اداری دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۶) در بازه زمانی مندرج در بند ۱ این تصویب‌نامه از ۸۰ درصد میانگین مصرف آنها در دوره مشابه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب بیشتر شود، کل مصرف مشترک مشمول افزایش ۵۰ درصدی با رعایت بند «ب»
ماده ۱ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و اصلاحات بعدی آن خواهد شد.
همچنین در بند 4 ذکر شده، در صورتی که مشترکان غیرخانگی گاز طبیعی با مصرف ۵٠٠٠ مترمکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در بازه زمانی مذکور در بند ۱ این تصویب‌نامه حداقل برای ۱۰ روز متوالی مصرف خود را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز، مشمول تخفیف معادل ۵ درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد. البته مشترکان مصرف‌کننده خوراک پتروشیمی مشمول احکام این تصویب‌نامه بجز بند ۴، نمی‌شوند. بر اساس این مصوبه، منابع حاصل از اجرای این تصویب‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط صرفاً برای مدیریت تقاضا، کاهش هدررفت، بهینه‌سازی مصرف گاز و توسعه گازرسانی هزینه می‌شود.
در همین حال، مشترکان گاز طبیعی که از تسهیلات مصوبه شماره ۳۸۳۹۸۸ مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۳ شورای اقتصاد و اصلاحات بعدی آن در خصوص بهینه‌سازی سامانه‌های گرمایشی/ موتورخانه بهره‌مند شوند مشمول مزایای تشویقی این تصویب‌نامه نخواهند شد. در اجرای این تصویب‌نامه شرکت ملی گاز ایران/ شرکت‌های گاز استانی موظفند از طریق درج در قبوض، پیامک و تعامل مستمر با مشترکان گاز، نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مصرف‌کنندگان اقدام کنند. در این راستا، وزیر نفت نیز از بررسی طرح محاسبه رایگان گازبهای
۳۰ درصد از مشترکان کم‌مصرف خانگی در هیأت دولت به عنوان مشوقی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور خبر داد و گفت: به‌منظور ایجاد مشوق‌هایی برای مدیریت مصرف گاز، براساس طرحی که قرار است در دولت بررسی شود، گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان خانگی که مصرف کمتری دارند، رایگان محاسبه می‌شود و این طرح تأثیری بسزا بر مدیریت مصرف سوخت خواهد داشت که در صورت تصویب در هیأت دولت، اجرایی می‌شود.
بیژن زنگنه در آیین امضای تفاهمنامه همکاری وزارت نفت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری افزود: بر اساس این مصوبه، مشترکانی که مصرف خود را در زمستان ۱۰ درصد کاهش دهند، از کاهش ۱۵ درصدی در گازبها برخوردار می‌شوند که این موضوع دو تأثیر دارد؛ نخست اینکه قیمت تصاعدی محاسبه نمی‌شود و افزون بر این، دولت هم در پی کاهش مصرف ۱۵ درصد تخفیف می‌دهد، برای این کار منابعی هم دیده شده است، هرچند این طرح برای ما کاهش درآمد به همراه خواهد داشت، اما ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف که در نتیجه این طرح حاصل می‌شود برای ما اهمیت بیشتری دارد.