جزئیات آزمایش واکسن ایرانی



دکتر مینو محرز  محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به جزییات روند تولید واکسن کرونای ایرانی که به تازگی مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را برای ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده است، گفت: اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و موفقیت‌آمیز باشد، امیدواریم تا اواخر تیرماه به تولید برسد.
دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: واکسن کرونایی که تولید شده، درواقع ویروس ضعیف شده است که مانند واکسن‌هایی است که در کشورهایی مانند چین و روسیه ساخته شده است.


وی با بیان اینکه مطالعات حیوانی این واکسن کرونا، نتیجه‌بخش بوده است، افزود: این واکسن روی سه حیوان موش، خرگوش و میمون آزمایش شده و در هر سه مورد موفقیت‌آمیز بوده است. بعد از پایان مطالعات حیوانی و نتایج موفق آن، مستندات به سازمان غذا و دارو ارائه شد که مورد تأیید این سازمان قرار گرفت و کمیته اخلاق هم مجوز آغاز مطالعات انسانی آن را ارائه داده است و باید کلینیکال ترایال انسانی این واکسن را که سه مرحله دارد، آغاز کنیم. محرز درباره تعداد داوطلبان برای آزمایش انسانی واکسن کرونا، ادامه داد: این موارد بتدریج اعلام می‌شود. افراد داوطلب باید واکسن را در دو دوز تزریق کنند و مطالعه انسانی آن باید در سه مرحله انجام شود تا اگر در این آزمایشات نیز، واکسن هم مصون بود و هم مؤثر، بتواند به مرحله تولید برسد. وی گفت: ایمنی این واکسن در بخش حیوانی خوب بوده و بالای ۷۰ درصد ایمنی داشته است.
واکسن کرونای «شهید فخری‌زاده» در کدام مرحله است؟
همچنین محرز در گفت‌وگوبا سایت خبرآنلاین درباره این که واکسن کرونای «شهید فخری‌زاده» در کدام مرحله است؟ گفت: برای مرحله اول ۵۶ نفر در نظر گرفته می‌شود و در مرحله بعدی باید روی  حدود ۱۰۰ نفر کار شود. این مرحله آزمایش روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود و واکسن به کودکان و زنان باردار تزریق نمی‌شود. یعنی مقاوم‌ترین گروه سنی و آنهایی که به شکل بدون علامت ویروس را پخش می‌کنند، تست می‌شوند.
او افزود: برای داوطلب‌ها یک رضایتنامه درست شده است، هر کسی که داوطلب باشد به شرطی که کووید نگرفته باشد، انتخاب می‌شود. آنها را تست می‌کنیم که کووید آنها منفی باشد و سلامت‌شان به طور کامل بررسی می‌شود.
این پزشک توضیح داد: این افراد در یک هتل نگهداری می‌شوند که در مدت تزریق واکسن، کووید نگیرند و باید تحت نظر باشند. یک بیمارستان سیار هم کنار هتل قرار می‌گیرد که پزشک با تمام تجهیزات در آن حضور داشته باشد و این واکسن در دو نوبت تزریق می‌شود. بعد از تزریق نوبت اول داوطلبان توسط من و همکارانم کنترل می‌شوند، به علاوه اینکه یک پزشک در بیمارستان سیار آماده است.
محرز عنوان کرد: معمولاً در این شرایط برای داوطلبان جایزه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود، اگر مشکلی برایشان پیش بیاید، بیمه هستند و خدایی نکرده اگر مسأله حادتری پیش بیاید، دیه داده می‌شود.
محقق پروژه ساخت واکسن کرونا توضیح داد: ممکن است این اتفاق رخ بدهد، الان درحال چیدن مقدمات هستیم و اگر بهمن شروع کنیم و سه مرحله آزمایش انسانی را اجرا کنیم و انشاالله مؤثر باشد ساخت آن تا اردیبهشت یا خرداد زمان می‌برد. زمان رسیدن واکسن خارجی هم زودتر از تیرماه نخواهد بود. پس به نظر من با توجه به پولی که برای آن واکسن باید بدهند که تازه تیر به دست ما برسد، این کار خیلی به درد نمی‌خورد. چون آن واکسن به این زودی که نمی‌آید و گفتند ارسال آن به ایران تا تیرماه طول می‌کشد.
او افزود: ببینید برای مثال درباره واکسن آنفلوانزا که هر سال از فرانسه و هلند خریداری می‌کنیم، دو سال است که کمبود داریم و اینها با سختی تحویل داده می‌شوند. به همین دلیل ما باید خودکفا باشیم، ما باید واکسن‌هایمان را در ایران تولید کنیم، دانش این کار داریم و می‌توانیم.