«ابتکار» تاثیر شعارهای سیاسی بر مسائل اقتصادی و اجتماعی را بررسی کرد چتر بورس بر سر انتخابات 1400

کیمیا نجفی
شاخص بورس پس از ریزش‌های پی‌درپی طی ماه‌های گذشته حالا با قرار گرفتن در مسیر صعودی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. البته باید اشاره کرد که مورد توجه بودن بورس محدود به چند ماه اخیر نمی‌شود و چگونگی وضعیت این بازار طی دو سال اخیر به یکی از مهم‌ترین بحث‌های اقتصادی تبدیل شده است.
وضعیت بازار بورس از سال 98 تا کنون بر سر زبان‌ها افتاده است، رشد بی‌سابقه و ثبت رکوردهای جدید در این بازار انگیزه جذب بیشتر سرمایه‌های خرد را بالا می‌برد به گونه‌ای که شاخص، روزبه‌روز قله کانال‌های جدید را فتح می‌کرد. البته شرایط به این شکل باقی نماند و از نیمه مرداد‌ماه سال جاری بازار مسیر اصلاح را در پیش گرفت. از آن پس صحبت‌ها درخصوص بازار سرمایه رنگ و بوی تازه‌ای گرفت و تحلیل‌ها بیشتر حول محور مدت‌زمان روند اصلاح بازار می‌چرخید. اما نکته مهم این است که طی دو سال اخیر چه در دوره رشد و چه در زمان اصلاح حرف بورس نقل محافل شده و آخر صحبت‌ها به چگونگی وضعیت بورس در آینده ختم می‌شود. البته با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران و شکل‌گیری گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، بورس اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. اخیرا شاهین چراغی؛ذعضو شورای عالی بورس در خصوص افزایش اهمیت بورس با نزدیک شدن به انتخابات در توییتر خود نوشته است: «تلاش تمام ارکان‌نظام درخصوص دفاع از حقوق سهامداران خرد در سه ماه گذشته قابل تقدیر است، به نظر می‌رسد با توجه به وجود بیش از ۴۰ میلیون سهامدار و حفظ حقوق آنان، بخش از سخنرانی کاندیدا‌های انتخاباتی آینده درخصوص مواضعشان با بورس خواهد بود، تحقق این امر اتفاقی میمون برای بورس و آرزوی دیرینه ما است.»
حال این پرسش مطرح می‌شود که چه عواملی باعث افزایش اهمیت بورس در رویدادهای سیاسی و یا اجتماعی شده است؟ احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به «ابتکار» گفت: طی یک سال و نیم اخیر وضعیت بازار سرمایه تغییر کرده به گونه‌ای که دیگر شرایط آن با سال‌های پیش قابل مقایسه نبوده و این تغییر بر کسی پوشیده نیست. بازار سرمایه به واسطه بحث سهام عدالت و رونقی که از سال 98 آغاز و تا نیمه‌های 99 ادامه داشت بازده‌های جذابی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورد و ما می‌بینیم که توجه به بازار سرمایه بسیار بیشتر از روزهای گذشته شده است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت‌وگو با اشاره به تاثیر بورس بر معیشت مردم توضیح داد: هنگامی که این بازار مورد توجه قرار بگیرد طبیعی است که رشد بازار، سهام عدالت و نوسانات شاخص و… اثرات خود را بر زندگی افراد جامعه و حتی سفره‌های آنها بگذارد. زمانی‌که بازار بورس با جمعیت زیادی گره بخورد طبیعی است که جامعه نسبت به تحولات و روند بازار اهمیت نشان بدهند و هر مسئله‌ای که بتواند بازار سرمایه را ملتهب کند مورد واکنش منفی جامعه قرار می‌گیرد. رضاپور ادامه داد: من معتقدم مورد توجه قرار گرفتن بازار سرمایه نقش مهمی در رویکرد افرادی دارد که می‌خواهند مسئولیت دولتی را بر عهده بگیرند. بنابراین می‌توان گفت که میزان اهمیت بازاری همچون بورس بر انتخاب افراد تاثیرگذار خواهد بود.


اگر وعده‌ها محقق نشود، مردم بی‌اعتماد می‌شوند
وی در پاسخ به این پرسش که اگر بورس ابزار شعارهای انتخاباتی شود و وعده‌های داده شده برای بهبود وضعیت آن محقق نشود چه تبعاتی را به همراه خواهد داشت، گفت: طبیعتا نه تنها بازار سرمایه بلکه هر مساله و موضوعی که ابزاری برای شعارهای انتخاباتی شود اگر به مرحله اجرا نرسد و محقق نشود قطعا بی‌اعتمادی جامعه را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: هنگامی که مسئولان وعده‌هایی را درخصوص رسیدگی به مسائل اجتماعی، بین‌المللی، گشایش‌های اقتصادی و روند بازارها داده و مواضع خود را نسبت به حوزه خاصی نشان بدهند قطعا انتظاراتی را در بدنه اجتماع به وجود می‌آورند و وقتی انتظارات برآورده نشود تاثیر بالایی را در اعتماد عمومی که سرمایه مهمی برای دولت‌ها است، می‌گذارد.
شعارها می‌تواند اثری تقویت‌کننده و یا تضعیف‌کننده داشته باشند
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بنابراین شعار درخصوص یک بخش خاص می‌تواند اثر تقویت‌کننده و یا تضعیف‌کننده‌ای را در ذهن جامعه و همچنین خود مسئولان داشته باشد و این مسئله کاملا طبیعی است.
اگر فردی با شعاری به میان بیاید و نتواند از پس وعده‌هایش بر بیایید قطعا جایگاهش تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.