گپی با حاکمان منطقه

فتح اله دهقان‪-‬ حس نسبت «sense of proportion» یکی‌از توانایی‌های رشدی شناختی است که در فرآیند زندگی وتربیت تکامل می‌یابد.
حس نسبت یعنی توانایی فهم یا ارزیابی یا قضاوت درست در مورد میزان جدی بودن و اهمیت نسبی امور ونیز درک اندازه نسبی چیزها واشیا در موقعیتی که هستند.
شرایط و عواملی باعث میشود که انسانها دچار بیماری خطای حس نسبت شوند.در سطوح بالاتر سیاست مداران وحاکمان در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند. آلودگی آنها به بیماری حس نسبت، موجب ایجاد مشکلات و به تبع آن خساراتی در سطوح ملی،منطقه‌ای و جهانی می‌شود.
باشکست ترامپ در انتخابات آمریکا و روی کارآمدن بایدن در آینده نزدیک، پیش‌بینی‌هایی از احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا توسط تحلیل گران در غرب وشرق گیتی صورت می‌گیرد.


البته پیش‌بینی وتحلیل در دنیای سیاست فارغ از صحیح یا غلط بودن،ممکن یا
نا ممکن بودن آن امری معمول،معقول،منطقی وپذیرفته شده است.تاریخ جهان حکایت از آن دارد که اگر قرار است مذاکره‌ای صورت بگیرد توسط طرفین اختلاف وبزرگان قوم صورت می‌گیرد.
از سوی دیگر باز هم به گواهی تاریخ بعضی افراد برای جبران کمبود و اینکه خودی نشان داده باشند اظهاراتی نموده ویا دست به اقداماتی ور‌ای توانایی و پتانسیل‌های خود می‌زنند.
این پدیده و رویداد رادر سطوح ملی،منطقه‌ای و جهانی نیز توسط کشورها شاهد هستیم.
در دنیای امروز جایگاه هر کشوری را در هرم قدرت جهانی، وزن ژئوپلیتیک آن کشور مشخص می‌کند.
وزن ژئوپلیتیک نیز متشکل از عناصر تعریف شده وتشکیل‌دهنده مفهوم قدرت است.
اخیرا اظهار نظرهایی از سوی برخی از
سیاست مداران و مراکز رسمی بعضی کشورهای همسایه در خصوص شرکت در مذاکرات احتمالی آینده شنیده می‌شود.
با توجه به این که این کشورها فاقد مولفه‌های واقعی قدرت وبه تبع آن از وزن ژئوپلیتیکی در خوری نیز برخوردارنیستند، منطقی‌ترین توجیه برای اظهارات و مواضع آنها گرفتار شدن به بیماری حس نسبت است.به این مفهوم که آنها براساس برنامه‌های هدایت شده مراکز قدرت جهانی والقائات تبلیغات رسانه‌ای که درراستای اهداف تعریف شده این قدرتها می‌باشد، دچار خطای ادراکی و گرفتار بیماری حس نسبت شده‌اند تا در چارچوب بازی‌های منطقه‌ای و جهانی قدرتهای جهانی ایفای نقش نمایند.وقت آن رسیده است تا به این حاکمان گوشزد نمود اگر قرار باشد مذاکره‌ای صورت بگیرد میدان بازی بزرگان است نه مجلس بزم که به رقص شمشیر مزین شود.