توصیه‌ای به آن سوی مرزها!

دولت آذربایجان که با کمک ترکیه و همینطور شبه‌نظامیان تحت حمایت آن کشور که پیشتر در سوریه و علیه دولت سوریه به کار گرفته شده بودند، پس از تلفات بسیار موفق به بازپس‌گیری چند شهر در قره‌باغ کوهستانی شده است و البته همچنان بخشی از منطقه مورد ادعای خود را نیز به دست نیاورده است، با حضور رئیس جمهور ترکیه، رژه‌ای را تحت عنوان رژه پیروزی برگزار کرد که هرچند تعجب‌ برانگیز بود که یک توافق آتش‌بس را به مانند یک پیروزی قطعی نظامی جشن بگیرند، اما قابل درک است که چنین نمایش نظامی‌ای برای مصرف داخلی و تبلیغات دولتی و پاسخ به خانواده‌های صدها و بلکه هزاران کشته‌ی این نبرد چند هفته‌ای ضرورت داشته است.
اما سخنان عجیب رئیس جمهور ترکیه در حاشیه این مراسم در باب ارس که یادآور سخنان برخی ماجراجویان خاورمیانه بود، باعث شگفتی بیش از پیش تحلیلگران و صاحب‌نظران گردید!
طنز تاریخ آن است که این سخنان در روزهایی از آذرماه بیان می‌شود که قریب به هفتاد و پنج سال قبل نیز در چنین روزهایی در ذهن و زبان دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی یعنی ژوزف استالین می‌گذشت و به خیال استفاده از آشفتگی وضع جهان و به‌پشت گرمی ارتش سرخ، در فکرهای خامی افتاده بود که سال‌ها بعد با‌ انتشار مکاتبات او و دولتش با برخی وطن‌فروشان همچون جعفر پیشه‌وری، ابعاد این نقشه‌های شوم بیش از پیش مکشوف گردید. اما خوب است حضراتی که امروز افکاری نابخردانه درباب تمامیت ارضی ایران در ذهن دارند یا به شعرخوانی در این باب مشغولند! برگ بعدی تاریخ را نیز بخوانند که ملت بزرگ ایران و در راس آنها مردم وطن‌پرست تبریز و زنجان و دیگر شهرهای منطقه آذربایجان، چگونه در آذرماه 1325، پاسخی به توهمات حاکمان وقت آن سوی ارس دادند که استالین‌های تاریخ تا همیشه بدانند، ایرانیان با بازی‌های بچه‌گانه‌ای از این قبیل فریب نخواهند خورد و در باب تمامیت ارضی خود مزاح را نیز برنمی‌تابند.
البته باید بر وجهی از سخنان جناب اردوغان به لحاظ تاریخی صحه گذارد که گفته‌اند این سو و آن سوی ارس را به‌ زور جدا کرده‌اند! چرا که هردو سوی ارس و فراتر از آن از جمله قره‌باغ مورد مناقشه‌ی جمهوری آذربایجان،


سال‌های سال جزیی از خاک ایران بود و
کما اینکه امروز نیز در قلمرو فرهنگی ایران
قرار دارد اما تزارهای روس، آن مناطق را به‌زور
از خاک ایران جدا کردند و مردمان آن را از مام وطن محروم نمودند. لکن به‌هرروی ایران‌ همواره به قراردادهایی که در طول تاریخ، هرچند تحت شرایطی خاص به امضا رسانده، پایبند و متعهد بوده و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر ماجراجویی‌های بچه‌گانه ارجح دانسته و برهمین اساس نیز هیچگاه درباب خاک‌های از دست رفته خود در شمال ارس ادعایی را مطرح نکرده است و همواره در پی روابط دوستانه با همه همسایگان بوده و خواهد بود اما ملت ایران قطعا پاسخ یاوه‌گویی‌ها و کسانی که‌ در‌توهمات تاریخی خویش به سر می‌برند به سختی خواهد داد.
کشورهای دوست و همسایه نیز بهتر است، مراقب باشند که مسحور وعده‌ها و اندیشه‌های مداخله‌جویانه متحدین خود نشوند که پشیمانی‌ تاریخی‌ای برایشان در پی
خواهد داشت.